تسهیلات ارزان قیمت و معافیت مالیاتی شامل مراکز رشد نمی‌شود

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان اینکه تسهیلات ارزان قیمت و معافیت مالیاتی شامل مراکز رشد نمی‌شود، گفت: فعالیت‌ها در زمینه تجهیزات پزشکی و غذا و دارو با بروکراسی اداری مانع رشد اقتصادی و پیشروی اقدامات شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در روزهای اخیر خبری مبنی‌بر اینکه معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از صدور مجوز فعالیت اولیه ۱۰ مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد. توسعه ثمربخش مراکز رشد در راستای ایجاد اشتغال بر کسی پوشیده نیست، اما در وضعیت کنونی همین مراکز با نارسایی‌های متعدد مواجه و نیازمند اقدامات مناسب برای ادامه فعالیت‌ها به شکل مناسب و ثمربخش‌تر از گذشته هستند.

موانع فعالیت موثر در مراکز رشد چیست؟

علی انصاری، مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات موجود در مراکز رشد گفت: مراکز رشد در حوزه تجهیزات پزشکی با مشکلات متعدد مواجه هستند تا بتوانند فعالیت‌های خود را  پیش ببرند. فعالیت‌ها در زمینه تجهیزات پزشکی و غذا و دارو با بروکراسی اداری مانع رشد اقتصادی و پیشروی امور می‌شود.

وی افزود: از مسئولان امر انتظار تسهیل شرایط برای فعالیت مراکز رشد می‌رود تا مشکلات و بروکراسی اداری کاهش یابد، چون یک شرکت نوپا قادر به تامین شرایط مناسب برای اخذ تسهیلات نیست و با اعمال این قوانین جلوی کار گرفته می‌شود.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تاکید کرد: باید در زمینه‌های اداری تسهیل‌گری ایجاد و ارائه مجوزها با سنگ اندازی همراه نباشد و اقدامات مناسب را از سوی مراکز رشد و مسئولان امر شاهد بود.

شرکت‌های دانش بنیان سطح یک از پرداخت مالیات معاف هستند

وی در زمینه کم و کیف ارائه تسهیلات کم هزینه و اخذ مالیات از مراکز رشد گفت: این امتیازات شامل حال مراکز رشد نمی‌شود و فقط شرکت‌های دانش بنیان سطح یک می‌توانند معافیت مالیاتی را اخذ کنند. برای فعالیت مراکز رشد در زمینه اخذ وثیقه سخت‌گیری شده و شرکت‌ها توانمندی اخذ تسهیلات را ندارند.

 انصاری درباره جذب نیروی ماهر و تسهیل‌گر در مراکز رشد تاکید کرد: مرکز رشد فعالیت‌های مناسب را انجام داده و سیاست ایجاد این مراکز در راستای توسعه کارآفرینی کشور است. بسیاری از دانشجویان نخبه و اساتید در مراکز رشد دور هم جمع شده و تحت حمایت قرار گرفتند و از منابع مختلف توانستند تسهیلات متعدد اخذ کنند تا بتوانند کارآفرین باشند.

بهره‌گیری از پایان‌نامه‌ها با قابلیت تجاری‌سازی در مراکز رشد

انصاری ماهیت فعالیت مراکز رشد را فوق العاده دانست و افزود: بسیاری از پایان نامه‌ها با قابلیت تجاری‌سازی در  مراکز رشد بکار گرفته شده تا اقدامات را عملیاتی جلو ببرند و در راستای کارآفرینی می‌تواند موثر عمل کنند.

 وی درباره نارسایی‌های موجود برای فعالیت موثرتر مراکز رشد گفت: در سال‌های اخیر با فعالیت مراکز رشد عضو انجمن پارک‌های جهانی شدیم. همچنین در زمینه کمی تعداد شرکت‌های دانش بنیان، هسته‌های فناور و خروجی آنها افزایش یافته است. سیاست مرکز رشد به سمت کیفی‌سازی است تا بتوان با شرکت‌ها و هسته‌های فناور به شکل مناسب وارد عمل شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =