کدام شرکت‌های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف می‌شوند؟

مدیرکل کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی درباره کم و کیف معافیت از پرداخت مالیات از سوی پارک‌های فناوری گفت: شرکت‌های مستقر در پارک‌های علمی و فناوری از سوی دانشگاه آزاد اسلامی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

قباد بهزادی‌پور، مدیر کل کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نحوه معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد، سراهای نوآوری گفت: از سوی شرکت‌ها پرداخت مالیات از اهمیت برخوردار است و باید دانست که اداره مالیاتی به سهولت هیچ شرکت، اداره یا صنفی را معاف از مالیات نمی‌کند، مگر اینکه بر اساس قانون تمهیدات برای معافیت از مالیات برای شرکت مذکور مطرح شده باشد.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱ به مدت محدود فقط برای محصولی دانش بنیان، معاف از پرداخت مالیات می‌شوند. در حالی که برخی از شرکت‌های دانش بنیان در کنار فعالیت‌های علمی و نو به تولید دیگر محصولات هم می‌پردازند. بر اساس قانون فقط شرکت‌ها برای محصول دانش بنیان معاف مالیاتی می‌شوند. همچنین شرکت‌های دانش بنیان هم از مزایای دانش بنیان بودن همچون لیزینگ، اخذ وام ، فرصت بازدید از نمایشگاه و دیگر امکانات برخوردار هستند، اما شامل پرداخت مالیات می‌شوند.

 مدیر کل کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: شرکت‌ها در صورت اخذ مجوز نوع یک از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری به شرکت دانش بنیان تبدیل شده و در صورت فعالیت‌ در این زمینه از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

بهزادی پور درباره کم و کیف معافیت از پرداخت مالیات از سوی پارک‌های فناوری تاکید کرد:  شرکت‌های مستقر در پارک‌های علمی و فناوری از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه سراسری و ... از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. همچنین در کشور فقط شرکت‌های مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه فعالیت دانش بنیان به مدت محدود از پرداخت مالیات معاف هستند. از سوی دیگر شرکت‌های فعال در پارک‌های علمی و فناوری کشور از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی در پاسخ به برخی سوء تعبیرها مبنی‌بر اعمال تبعیض‌ برای رتبه بندی شرکت‌های دانش بنیان در راستای معافیت مالیاتی تاکید کرد: اگر تمامی متقاضیان شرایط پذیرش در پارک‌های علمی و فناوری را داشته یا از  شرایط احراز در سامانه معاونت علمی و فناوری برخوردار باشد، دیگر به اینکه فرد از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه سراسری یا  دیگر دانشگاه‌ها اقدام کرده از اهمیت برخوردار نیست.

 مدیر کل کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به اعتراضات مدیران شرکت‌های دانش بنیان در راستای پرداخت مالیات و ضرر دهی شرکت‌ها در این زمینه گفت: هر شرکت نوپا که توانسته استانداردهای لازم را کسب کرده و شامل شرکت‌های دانش بنیان نوع یک شوند، طبیعتا شامل معافیت مالیاتی می‌شوند، در حالی که برخی از شرکت‌های به رغم فعالیت‌های ۱۰ ساله تاکنون نتوانسته استانداردها را برای کسب شرکت دانش بنیان نوع یک کسب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =