موانع فعالیت در شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی/ شرکت‌های دانش بنیان به مشاوره‌های حقوقی و بازاریابی نیاز دارند

شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد به عنوان موتور محرک علم، اشتغال و توسعه کشور مورد توجه قرار می‌گیرند هرچند برای توسعه بیش از پیش این شرکت‌ها موانع و نارسایی‌هایی همچون بروکراسی اداری، ارائه تسهیلات و تحریم‌ها و ... باید برداشته شود تا بتوان مشکلات موجود را برطرف و در راستای توسعه آن گام برداشت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال آفرین به عنوان موتور محرک اشتغال کشور از اهمیت برخوردار است. در این شرایط می‌طلبد تا چالش‌های این شرکت‌ها را به حداقل رساند تا بتوان در راستای توسعه و افزایش فعالیت آنها اقدامات مناسب انجام داد، چون همگان بر جایگاه ویژه شرکت‌های دانش بنیان و توسعه آنها برای ارتقای جایگاه کشور واقف هستند و باید بتوان با برطرف کردن کم و کاستی‌های موجود زمینه فعالیت‌ها را افزایش داد.

بر اساس آمار تاکنون فعالیت‌های دانش‌بنیان یک درصد از سهم کشور را به خود اختصاص داده و بناست که تا پایان سال ۱۴۰۴ این میزان به ۵ درصد از کل اقتصاد ایران برسد. طبق بررسی‌های انجام شده فروش سال ۹۹ شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۹۷ هزار میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۴۰۰ نیز شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند بیش از ۴۵۰هزار میلیارد تومان در داخل کشور فروش داشته باشند. این مقوله نشان از فعالیت های مناسب و موثر شرکت های دانش بنیان در کشور دارد. در روزهای اخیر روح الله دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری گفت: امسال بذر حداقل ۵ تا ۶هزار شرکت دانش بنیان جدید را بنا می‌گذاریم و امیدوار هستیم که طی ۳-۴سال آینده نتایج این بذر را برداشت کنیم.

بروکراسی اداری مانع فعالیت اقتصادی شرکت های دانش بنیان

علی انصاری، مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات موجود در مراکز رشد گفت: مراکز رشد در حوزه تجهیزات پزشکی با مشکلات متعدد مواجه هستند تا بتوانند فعالیت‌های خود را  پیش ببرند. فعالیت‌ها در زمینه تجهیزات پزشکی و غذا و دارو با بروکراسی اداری مانع رشد اقتصادی و پیشروی امور می‌شود.

وی افزود: از مسئولان امر انتظار تسهیل شرایط برای فعالیت مراکز رشد می‌رود تا مشکلات و بروکراسی اداری کاهش یابد، چون یک شرکت نوپا قادر به تامین شرایط مناسب برای اخذ تسهیلات نیست و با اعمال این قوانین جلوی کار گرفته می‌شود. باید در زمینه‌های اداری تسهیل‌گری ایجاد تا ارائه مجوزها با سنگ اندازی همراه نباشد و اقدامات مناسب را از سوی مراکز رشد و مسئولان امر شاهد بود.

تحریم‌ها و نبود مواد اصل عمده مشکل در زمینه فعالیت در عرصه نانو

شهاب شریعتی، مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشد به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  درباره تولیدات در عرصه صنعت و اقدامات انجام شده گفت: نانوساختارهای مغناطیسی مورد اشاره به صورت انبوه تولید نشده است، بلکه در مقیاسی کوچک متناسب با سفارش‌های دریافتی، سنتز ارائه می‌شوند. قیمت بالای مواد اولیه و تجهیزات ناشی از پیامدهای تحریم، وجود برخی مود اولیه غیراصل در بازار، تخصصی بودن جامعه هدف و مشکلات مربوط به بازاریابی، موارد مالیاتی و... از جمله مشکلات موجود است. فضای کارگاهی، آزمایشگاهی، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز برای سنتز و تولید از اهمیت برخوردار است.

تنوع و حمایت از محصولات دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد

پریوش قادری‌نیا، دکترای میکرو بیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و فعال در مرکز رشد دانشگاه آزاد زنجان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تهدیدات برای شرکت‌های دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازار در تلاش هستند و از سوی دیگر مشتری خواهان محصولات متنوع است. باید در زمینه تنوع محصولات و حمایت محصولات دانش بنیان اقدام کنند تا بتوان با تجمیع شرکت‌ها دانش بنیان در کنار یکدیگر به فعالیت پرداخت. هرچند شرکت‌های دانش بنیان را می‌توان از بعد مالی و معنوی از لحاظ پارک‌های فناوری مراکز دانشگاهی به فعالیت بپردازند.

این پژوهشگر درباره فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان گفت: برای مثال در طرح پویش دانشجو به شکل نیمه وقت می‌تواند به فعالیت بپردازد، اما اغلب شرکت‌ها تمایل به پذیرش نیرو به شکل نیمه وقت نداشته و اطلاعات و ابزار را در اختیار دانشجو قرار نمی‌دهند، اما این اقدامات برای محک زدن علایق و قابلیت دانشجویان مناسب است.

لاله ملک نیا، مدیرکل صنعت، جامعه و دانشگاهِ معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه تجاری سازی نیازمند ایجاد بستر است، گفت: محصولات تولیدی باید به لحاظ ارزیابی، سطوح بلوغ فناوری را کسب کرده باشند. برخورداری از سطح   TRL۷به بالا و توجه به موضوع دانش فنی محصولات از اهمیت ویژه‌ای در چانه‌زنی با بخش صنعت و حوزه‌های خارج از دانشگاه برای فروش محصول برخوردار است و باید این مقوله بیش از پیش  مورد توجه قرار بگیرد. عنایت به این مسئله که شرکت‌های دانش بنیان  به مرحله تولید فناوری و نوآوری رسیده‌اند، اما نیازمند مشاوره‌های حقوقی و بازاریابی هستند را نیز نباید از نظر دور داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =