عدم ورود شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید داروهای گیاهی/ برخی پزشکان در برابر تاثیرات گیاهان دارویی و طب سنتی مقاومت می‌کنند

تاکنون در کشور ما عزمی از سوی شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولیدات داروهای گیاهی مشاهده نشده است. این در حالی است که ایران از گیاهان متنوع برخوردار است و از همین امتیاز می‌توان در راستای جبران نارسایی‌های صنعت دارو وارد عمل شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  این روزها کمبود آنتی بیوتیک‌ها در کشور ما مشکلات متعدد را برای افراد به دنبال داشته است. این نارسایی در ۶ ماهه دوم سال که شاهد شیوع بیمارهای آنفولانزا، سرماخوردگی و ابتلا به کرونا در کشور هستیم، سردرگمی، تشدید بیماری و دیگر مشکلات را برای همگان به دنبال دارد. این در حالی است که متخصصان امر گرانی دارو، نبود ماده اولیه در تولید دارو توسط شرکت‌های تولید داروی داخلی و ... را از مشکلات شایع در بروز این کمبود می‌دانند. غافل از اینکه داروسازان داخلی با بهره گیری از ظرفیت گیاهان دارویی می‌توانستند در راستای تولید داروهای متنوع اقدام کنند. 

سید نظام‌الدین میرستاری، مسئول مرکز تحقیقات شیمی رازی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: گیاهان فراوان در طبیعت خواص آنتی باکتریال و آنتی بیوتیک دارند. برای مثال در آزمایشات متعدد تاثیرات آویشن بر دام و مرغداری‌ها با نتایج مطلوب همراه بوده است. برای تولید آنتی بیوتیک‌های انسانی هم باید پزشکان وارد عمل شوند. این اقدامات می‌تواند برای انسان اثربخش باشد و  در این زمینه نیازمند تست‌های بالینی از سوی تیم‌های پزشکی هستیم.

وی افزود: برای تحقق استفاده از گیاهان دارویی باید وزارت بهداشت و درمان وارد عمل شد، اما از سوی پزشکان به دلیل وجود مقاومت در برابر تاثیرات گیاهان دارویی و طب سنتی عزمی برای ارتقای این مهم وجود ندارد.

جواد طباطبائیان نیم آورد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زواره و عضو هیات علمی دانشگاه در حوزه کشاورزی و زراعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولیدات انبوه گیاهان دارویی وارد عمل نشدند، گفت: در وضعیت کنونی بهترین اقدام از سوی شرکت‌های دانش بنیان فرآوری و فناوری مواد موثره گیاهان دارویی در شرکت‌های داخلی است تا در زمینه صادرات بتوان نتایج مناسب را اخذ و درآمد مناسب در زمینه داخلی و صادرات به دنبال داشته باشد. تاکنون شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولیدات انبوه و مناسب گیاهان دارویی و آنتی بیوتیک‌ها وارد عمل نشدند.

پریسا معماری فرد، دستاریار تخصصی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو  با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: هم اکنون در کشور ما کمبود در زمینه آنتی بیوتیک‌ها را شاهد هستیم و برای استفاده از ظرفیت آنتی بیوتیک‌های گیاهی می‌توان به شکل مناسب وارد عمل شد. البته برخی از گیاهان خاصیت آنتی ویروس و آنتی باکتریال قوی دارند. برای مثال گیاه بادرنج بویه و گیاه گل راعی خاصیت ضد ویروس قوی دارند. البته اقدامات در راستای توسعه گیاهان دارویی در کشور اتفاق نیافتاده است.

وی افزود: برای تولید آنتی بیوتیک‌ها گیاهی باید تحقیقات مناسب انجام شود و منابع طبیعی گیاهان هم از اهمیت برخوردار هستند. توسعه اقدامات در راستای گیاهان دارویی نیازمند بودجه و آزمایشات بالینی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =