دلیل اصلی ایجاد سنگ کلیه در بدن چیست؟

یک متخصص جراح کلیه و مجاری ادرار گفت: افرادی که کلیه سنگ ساز دارند، باید روزانه بین ۲ تا ۲/۵ لیتر آب مصرف کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در هفته جهانی حمایت از بیماران کلیوی، امیرحسین کاشی جراح کلیه و مجاری ادرار وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهمان برنامه ضربان شبکه سلامت بود و در خصوص سنگ کلیه به گفت و گو پرداخت.

امیرحسین کاشی جراح کلیه و مجاری ادرار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشترین دلیل مراجعه به کلینیک‌های اورولوژی را سنگ‌های کلیه دانست و مصرف کمتر آب و مایعات را، از مهم‌ترین دلایل ایجاد این سنگ ها، نام برد.

او یادآور شد: با وجود اینکه در مناطق مختلف کشور، سختی آب (مجموعه املاح موجود در آب) متفاوت گزارش شده است.بین میزان سختی آب در شهرهای مختلف ایران و وجود سنگ‌های کلیه هیچ ارتباطی پیدا نشده است.

کاشی گفت: وجود یک سری از املاح در آب، میزان سنگ سازی کلیه‌ها را کمتر می‌کند، مانند وجود یون منیزیم در آب، هرچه میزان یون منیزیم در آب بیشتر باشد، میزان سنگ سازی این آب کمتر است

وی تصریح کرد: مصرف آب مورد نیاز یک فرد در شبانه روز، باید به تناسب، در ساعات مختلف شبانه روز تقسیم شود و افراد باید به هر آبی که دسترسی داشته باشند، اعم از آب لوله کشی شهری، آب چشمه و. به اندازه کافی مصرف کنند و این دغدغه که املاح آب، باعث ایجاد سنگ‌های کلیه می شود را نداشته باشند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال، که میزان مایعات دریافتی هر فرد به صورت روزانه، باید به چه میزان باشد، گفت: افراد به خصوص افرادی که کلیه سنگ ساز دارند، باید روزانه بین ۲ تا  ۲/۵ لیتر مایع مصرف کنند که تقریبا معادل ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب می شود. 

او توصیه کرد: بهتر است ۶۰ تا  ۷۰ درصد مایعات دریافتی، آب باشد. همچنین این میزان مایع باید در طول شبانه روز تقسیم شود، یعنی به طور متناسب در ساعات مختلف شبانه روز مصرف شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شایع‌ترین نوع سنگ کلیه در کشور را سنگ‌های کلیوی کلسیمی نامید و تاکید کرد: افراد مبتلا به این نوع سنگ، محدودیت ویژه‌ای در استفاده از لبنیات ندارند، تنها محدودیت این افراد، محدودیت مصرف مکمل کلسیم است، البته کلسیم‌های همراه با منیزیم و سایر ریز مغذی‌ها در این افراد مشکلی ایجاد نمی کند.

کارشناس برنامه تاکید کرد: این افراد باید در طول شبانه روز، به تناوب به مصرف آب و مایعاتی که بطور منظم در وعده‌های مختلف شبانه روز تقسیم شده است، بپردازند، او ادامه داد: مصرف حجم زیاد مایعات در یک وعده کار صحیحی نیست.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آب با PH خنثی چیست؟، گفت: به تبلیغات فضای مجازی در مورد مصرف آب قلیایی اطمینان نکنند و تاکید کرد: PH آب باید خنثی (حدود ۷) باشد.

وی گفت آب اسیدی و قلیایی هیچگونه تاثیری در پیشگیری از سنگ سازی کلیه‌ها ندارد و آبی که در شبانه روز مصرف می‌کنیم حتی الامکان باید PH خنثی داشته باشد.

این متخصص اورولوژی گفت:گاهی برای شکستن سنگ‌ها مجبور به ایجاد برش‌هایی در بدن و خارج کردن سنگ‌ها از طریق جراحی هستیم، در سنگ‌های شاخ گوزنی از این راه استفاده می‌کنیم، که پس از شکاف، با دستگاه‌های مانند آندوسکوپ وارد شده و سنگ را خارج می‌کنیم.در روش نوین لاپاراسکوپی، با لوله‌های لاپاراسکوپ داخل شکم می‌شویم، لگنچه را آزاد می‌کنیم بر روی لگنچه برش می دهیم و سنگ را از لگنچه خارج میکنیم و مجدداً لگنچه را میدوزیم.

وی ادامه داد: تصوری که در مورد مصرف لبنیات و سنگ سازی کلیه‌ها وجود دارد، کاملا اشتباه است، با توجه به نقش مفید کلسیم در بدن، قطع مواد غذایی حاوی کلسیم به خصوص لبنیات، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =