پیش بینی بورس سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱

شاخص بورس تهران امروز نیز با رشد ۲ هزار و ۱۴۶ واحدی همراه شد تا همچنان نشان دهد علاقه ای به تغییر جهت ندارد و روند رنج بودن را ترجیح می دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بورس امروز را همچون روزهای گذشته، گروه خودرویی رونق بخشید. این گروه  با بیش از ۵۴۶ میلیارد تومان ارزش معاملاتی، با اختلاف زیاد نسبت به سایر گروه‌ها در صدر برترین ارزش معاملاتی قرار گرفت اما رفته رفته و در نیمه دوم بازار گروه خودرویی با عرضه مواجه شد و قیمت‌های منفی یک درصدی را به خود دید.

بیشتر بخوانید

قیمت هایما در بورس کالا مشخص شد

امروز نیز در بورس کالای ایران انواع مختلف خودروی «هایما» مورد عرضه قرار گرفت که تقریباً در همان قیمت پایه، معامله شد و تنها مدل هایما S۵ سفید با رقابت ۲.۲ درصدی مواجه شد. برای فردا نیز ۵۰۰ دستگاه خودروی تارا و ۶۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا به عرضه می‌شود.

اما اخابر امروز جزء نمادهایی بود که مورد استقبال خریداران قرار گرفت و به واسطه شفاف سازی در خصوص افزایش نرخ های خود به صف خرید نشست. این نماد فراموش شده ماه های اخیر بازار سرمایه با رقابتی که با شورای رقابت بر سر تعیین قیمت داشت پیروزمندانه اطلاعیه شفاف سازی خود را در سامانه کدال بارگذاری کرد.

 نماد گروه بانکی نیز همچنان بدون توجه خریداران داد و ستد می شود و گروه دارویی که روزهای پیشین مورد استقبال قرار گرفته بود رنگ سرخ را به تابلوی معاملاتی خود زد.

از منظر تکنیکالی باید این روزهای بازار سرمایه را به فراموشی سپرد. چرا که این کندل‌های ایجاد شده با این حجم و ارزش معاملاتی با بسته بودن بازار تفاوت چندانی نمی‌کند. شاخص بورس تهران آذر ماه خود را در محدوده یک میلیون و ۴۰۸ هزار واحدی شروع کرد و حالا با گذشت یک هفته از آذر ماه همچنان در همین محدوده قرار دارد و بدون بازدهی کار را ادامه می‌دهد.

و تنها تک نمادها و نوسانگیران بازار در این مدت توانسته‌اند نوساناتی را از بازار بگیرند و بزرگان بازار همچنان در محدوده‌های صفر تابلویی خود ایستاده‌اند.

شاخص هم وزن نیز در یک قدمی محدوده مقاومتی ۴۱۰ هزار واحدی خود قرار دارد و عملکرد بهتری در این مدت از خود نشان داده است . این نماگر از اواخر آبان ماه تا به امروز توانسته است حوالی ۲ درصد مثبت شود و بازدهی خوبی را در این روز های بد به سهامداران بدهد.

در بازار خبرهایی دست به دست می‌شود که نرخ اوراق گام به ۳۰ درصد هم رسیده است و این شایعه و خبر را علت اصلی بی رمقی در بازار و غیاب پول‌های بزرگ می‌دانند.

کارشناسان معتقدند نرخ بهره و صدور اوراق با نرخ بهره بالا، باعث تشدید نگرانی‌ها از افزایش سیاست‌های انقباضی و در نتیجه افزایش مجدد نرخ بهره شده است.

نرخ YTM اوراق خزانه اسلامی به بالاترین رقم ۵ سال اخیر یعنی ۲۶ درصد رسیده و اوراق گام بانک‌ها نیز حوالی ۲۵ تا ۲۷ درصد است.

در شرایط فعلی با توجه به تورم نقطه به نقطه ۴۸ درصدی مهر ماه نرخ بهره حقیقی حتی با نرخ بهره اسمی ۲۸ درصد، منفی است؛ به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در اوراقی با نرخ سود ۲۷ تا ۲۸ درصد هم نمی‌تواند تورم را پوشش بدهند اما به هر حال بدیهی است که نرخ بهره بالا در اقتصاد، آفت تولید و بازار سرمایه محسوب می‌شود.حال باید دید در روز های آینده پیکر بی جان بازار سرمایه به کدام سمت و سو خواهد رفت!؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1161701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =