وزارت بهداشت به‌دنبال حذف شوراهای صنفی است

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعتقاد دارد حذف لفظ شورای صنفی از آیین نامه جدید، برای مسئولان وزارت بهداشت بسیار هزینه زا است، به همین دلیل نیز آنها با جایگزینی کمیته، تلاش کردند تا هم شوراها را حذف کرده و هم اسمی از آنها در آیین نامه باشد.

مهدی سقاوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه آیین نامه اجرایی شورای صنفی_دانشجویی و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بعد از یک وقفه تقریبا ۸ ماهه، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش به این دانشگاه‌ها ابلاغ شد، اظهار کرد: خبر تغییر آیین نامه شورای صنفی اصلی و جدید اردبیهشت ماه منتشر شد که موجی از اعتراضات فعالان صنفی را به دنبال داشت، در همین راستا این آیین نامه اواسط تابستان سال جاری ابلاغ شد. البته ایرادات حقوقی و شبهات وارده به این آیین نامه باعث شد تا اجرای آن به تعویق بیافتد و در نهایت در چند روز اخیر دستورالعمل اجرایی آیین نامه فوق به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد. 

وی ادامه داد: بنده به عنوان یک فعال صنفی اعتقاد دارم که دستورالعمل اجرایی آیین نامه شوراهای صنفی دانشجویی و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارای ایرادات عمده‌ای است و بر اساس این دستورالعمل شوراهای صنفی نمی‌توانند با قدرت و نفوذ گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فعالیت کنند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه از عنوان «شورای صنفی» در این آیین نامه سوءاستفاده شده است، اضافه کرد: زمانی‌که از شورای صنفی در سطح دانشکده یا خوابگاه‌های دانشجویی صحبت به میان می‌آید؛ استفاده از لفظ شورا صحیح است. اما این شوراها وقتی در سطح دانشگاه تجمیع می‌شوند، از لفظ کمیته پیگیری امور رفاهی استفاده می‌شود. می‌توان این‌طور استنباط کرد که سطح شوراهای صنفی به کمیته تقلیل پیدا کرده است.

سقاوی درباره مشکل دوم آیین نامه اجرایی شوراهای صنفی و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد: استفاه از کلمه «دستیاران» در این آیین نامه جای سوال دارد؛ چراکه شورای صنفی دانشجویان دستیاری ۶ سال پیش، توسط مسئولان منحل شد. 

این فعال صنفی با انتقاد از تدوین آیین نامه اجرایی شوراهای صنفی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور یادآور شد: در واقعیت عنوان این آیین نامه باید «آیین نامه اجرایی کمیته‌های پیگیری امور رفاهی» باشد. البته برای اینکه دستیاران نیز پوشش داده شوند، وزارت بهداشت به آنان اجازه داده که برای عضویت در این شوراها، کاندید شوند. 

محدودسازی شوراهای صنفی در حوزه آموزشی

وی با بیان اینکه اختیارات شوراهای صنفی یا همان کمیته‌های اجرایی پیگیری امور رفاهی دانشجویان، به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه جدید، شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها حتی اجازه پیگیری امور کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان را نیز ندارند. این در حالی است که پیگیری حقوق اعضای هر صنف، جزو ابتدایی ترین فعالیت‌های شورای صنفی آن صنف محسوب می‌شود.

به گفته سقاوی؛ علاوه بر مطالب بیان شده، شوراهای صنفی دیگر حق ورود و پیگیری مشکلات و مطالبات آموزشی دانشجویان را نیز ندارد و حوزه اختیارات این شوراها محدود به امور سلف و خوابگاه شده است. همچنین از لحاظ ساختاری نیز شورای صنفی، در دانشگاه اجازه تشکل شورای مرکزی ندارند و در سطح کمیته است، در سطح کشوری نیز کمیته مشورتی دارند. 

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان درباره نحوه تعیین اعضای کمیته پیگیری امور رفاهی بیان کرد: در هر دانشگاه، 10 نفر توسط کمیته پیگیری امور رفاهی، به معاون فرهنگی آن دانشگاه پیشنهاد می‌شوند که در نهایت این معاون، 7 نفر از آنها را انتخاب می‌کند. همچنین بر اساس این آیین نامه، معاون فرهنگی می‌تواند، افراد انتخاب شده توسط خودش را نیز به سادگی  کند. بنابراین مجموع این اتفاقات باعث خواهد شد که کمیته‌های پیگیری امور رفاهی جدید، صرفاه به نمادی توخالی تبدیل شوند و هیچ قدرت برای نقد مسئولان ندارند؛ چرا که با سادگی آنها را برکنار خواهند کرد. در واقع ابلاغ آیین نامه جدید یک عقب گرد بزرگ در فعالیت شوراهای صنفی است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1164026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =