امور پژوهشی در فضای دانشگاه‌ها باید خارج از جبر و الزام انجام شود

عضو هیأت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: امور پژوهشی در فضای دانشگاه ها باید با انگیزه بالا و خارج از جبر و الزام انجام پذیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، عضو هیأت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در خصوص معیارهای انتخاب پژوهشگر برتر گفت: معیارهای مورد نظر برای انتخاب پژوهشگر برتر استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱، مقالات، طرح ها، داوری ها، کتاب، شاخص ایندکس و افتخارات داوطلب طی یک سال اخیر بود که از بین اساتید دانشگاه های مختلف استان در حوزه های مختلف بطور تخصصی توسط افراد ذینفع ارزیابی و مقایسه صورت گرفت و افراد برتر از نظر مجموع شاخص های بالا، یک نفر در هر حوزه در استان معرفی شد.

وی بیان کرد: در سال اخیر موفق به چاپ ۲۵ مقاله wos و علمی پژوهشی در حوزه بیولوژی و ژنتیک شدم. همچنین موفق به چاپ ۲ فصل کتاب(MIRNA from bench to beside)  از انتشارات ‌Elsevire شدم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: کمبود بودجه در حوزه پژوهشی، یکی از اصلی ترین دغدغه های محققان و  پژوهشگران است.

 پیمانی عنوان کرد: برگزاری همایش ها و تجلیل ها و جایزه دادن به نفرات برتر، بسیار خوب است و می تواند انگیزه ای برای محققان و پژوهشگران باشد اما بهتر این است که در طول سال، پژوهشگران زیر چتر حمایتی فرار گیرند و با فراغت بال به تحقیق و تولید علم بپردازند.

این پژوهشگر برتر استانی تصریح کرد: افراد از زمان دانش آموزی باید با حوزه پژوهشی آشنا شوند و معرفی این حوزه برای افراد از سنین کودکی و نوجوانی بسیار لازم و ضروری است.

مدیر پژوهشی دانشگاه آزاد شهرکرد افزود: در محیط هایی مثل دانشگاه ها  پژوهش صرفا کاری است که برای رفع تکلیف اساتید در نظر گرفته می شود، لذا باید به کار علمی و پژوهشی که توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می شود، توجه بیشتری شود.

مریم پیمانی گفت: ارتباط صنعت با دانشگاه ها می‌تواند این کمبود مالی را تا حدی جبران کند و ارتقای پژوهش در زمینه کمبود بودجه باید با برنامه ریزی مالی در حوزه دانشگاه ها و مراکز، این کمبود را تا حدی جبران کرد و این مسئله که می تواند تهدیدی در این حوزه باشد را به یک فرصت تبدیل کرد.

وی خاطر نشان کرد: با درنظر گرفتن نیازها و اولویت های جامع، می توان سازمان ها و مراکزی که بودجه های هنگفتی دریافت می کنند را به سمت پژوهش در زمینه برطرف کردن این نیاز ها و اولویت ها هدایت کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: امور پژوهشی در فضای پویای دانشگاه ها باید با انگیزه بالا و خارج از جبر و الزام انجام پذیرد. در همه دانشگاه ها و محافل علمی معتبر دنیا مسئله تحقیق و پژوهش، اهمیت بسیار داده می شود و باید این رویکرد، در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور مشهود و چشمگیر شود.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: به علاوه با هدایت حوزه پژوهش به سمت کارآفرینی و تأسیس هسته های فناوری و به دنبال آن شرکت های دانش بنیان، می توان زمینه اشتغال را بیش از پیش مهیا کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1164846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =