وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد است نه تاکتیک

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر گفت: برخی روشنفکران ما خواهان آن بودند که آنچه در غرب به وقوع پیوست در ایران اجرا و پیاده کنند؛ اما چون اساس شریعت اسلام، «علم و دانش» و «تعقل و تفکر» است با بن‌بست مواجه شدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از بوشهر، نشست تخصصی «وحدت حوزه و دانشگاه» با حضور سروش حیدری سنگستانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، حجت‌الاسلام علی‌اکبر اسماعیلی مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر، حجت‌الاسلام سیدمهدی قاضی‌زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و جمعی از مدیران، مسئولان دانشگاه، حوزه، استادان و پژوهشگران فعال در این بخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در این جلسه ابراز امیدواری کرد که در پس این جلسه، هم‌اندیشی مناسب و اثرگذاری در عرصه تحولاتی شکل بگیرد و بتوان حرکتی به سمت تمدن نوین اسلامی شکل داد تا الگویی مناسب ایجاد و معرفی شود.

اسماعیلی با بیان اینکه این جلسات حتی اگر نمادین هم باشد، پسندیده و مطلوب است، متذکر شد: آنچه که ضررآفرین است، ماندن در بخش نمادین و سمبلیک این جلسات است که در طولانی مدت، آسیب‌زاست.

وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد است نه تاکتیک

وی با تأکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یک راهبرد است نه تاکتیک، تشریح کرد: تاکتیک به معنا و مفهوم آن است که چون در حال حاضر به آن نیازمندیم تنها به‌منظور جلوگیری از اختلاف، تفرقه و تنش به آن توجه شود، این در حالی است که نظام اسلامی و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه را به‌عنوان راهبردی براساس خلقت انسان مدنظر قرار گرفته است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر، حوزه و دانشگاه را به مثابه دو بال پرواز و تعالی که متضمن سعادت دنیا و آخرت برای انسان خواهد بود تشبیه و تأکید کرد: حوزه علمیه متولی تحقیق، استنباط و استخراج نظام ارزشی انسان‌ها و دانشگاه ضامن پیشرفت علوم و فناوری‌های روز دنیا برای  رفع نیازهای روزمره انسان است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه جامعه منفک از نظام ارزشی نیست، ادامه داد: این دو بال نظام ارزشی یعنی حوزه معارف، اخلاق و فلسفه و زبان روز دنیا نیازمند استنباط و استخراج است تا در جامعه اجرا شود.

وی با بیان اینکه بدون فناوری و پیشرفت نظام ارزشی متضرر خواهد شد، توضیح داد: کلیسا به واسطه فاصله گرفتن از دین و علم، کمرنگ شد؛ چراکه انسان براساس تحولات، نیازمند علوم است و نظام ارزشی باید پاسخگوی نیاز روزانه و دنیوی نیز باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر مطرح کرد: هر موضوعی که نتواند با علم حرکت کند، مردم توجهی به آن ندارند، همچنین سلطه کشورهای متخاصم با توجه به نیاز انسان به علوم جدید، کشورها را مجبور به پذیرش شرایط جدید و چه بسا خروج دین از مسائل می‌کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه نظام روشنفکری ما بیمار متولد شد، اظهار کرد: برخی روشنفکران ما خواهان آن بودند که آنچه در غرب به وقوع پیوست در ایران اجرا و پیاده کنند، اما چون اساس شریعت اسلام، «علم و دانش» و «تعقل و تفکر» است، با بن‌بست مواجه شدند.

اسماعیلی تبیین کرد: یک مثال واضح آن، توحید است. توحید عالی‌ترین مراتب اخلاقی، انسانی و اجتماعی است که باید با عقل، منطق و برهان پذیرفت و در حقیقت توحید برهانی است و حتی با یک درصد خطا قابل قبول نیست.

انتهای پیام /

کد خبر: 1165026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =