تخلف در اطلاعیه یکی از آزمون‌های استخدامی سازمان سنجش/ ایجاد محدودیت برای بازه سنی داوطلبان خلاف قانون است

دیوان عدالت اداری، چند بند از شرایط اختصاصی یکی از آزمون‌های استخدامی سازمان سنجش را ابطال کرد. این ابطال به دلیل ایجاد محدودیت برای بازه سنی داوطلبان انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری، چند بند از شرایط اختصاصی یکی از آزمون‌های استخدامی سازمان سنجش را ابطال کرد. این بندها در مورد کاهش حداکثر سن داوطلبان در آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشور است. این شرایط شامل داشتن حداکثر سن ۳۰ سال تمام برای مقطع کارشناسی، داشتن حداکثر سن ۳۳ سال تمام برای مقطع کارشناسی ارشد و داشتن حداکثر سن ۳۵ سال تمام برا مقطع دکتری است.

تخلف دانشگاه پیام‌نور در زمینه معادل سازی دروس/ آیین‌نامه به دلیل تحمیل هزینه اضافی و ایجاد تبعیض ابطال شد

این بندها مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. در این شکایت آمده است: شرایط سنی تعیین شده از سوی دیوان محاسبات کشور در بخش شرایط اختصاصی آزمون استخدامی مغایر بند ۹ اصل سوم قانون اساسی و ماده ۴۱ قانون مدیریت خدمات کشوری است. این اصل‌ها در مورد رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه و تاکید بر ایجاد برابری فرصت‌ها در استخدام افراد هستند.

سرپرست اداره کل حقوقی و بررسی‌های فنی دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این شکایت، ضمن اشاره به مواردی از این نوع شکایت و رد آن‌ها در سال‌های گذشته، اعلام کرد: تعیین حداقل و حداکثر سن خارج از اختیار این سازمان نیست. به همین دلیل، درخواست رد شکایت را ارائه داد.

محدودتر کردن بازه سنی استخدام موجب تضییع حقوق داوطلبان می‌شود

سپس این شکایت و پاسخ دیوان محاسبات کشور در دیوان عدالت اداری مطرح و بررسی شد. در رای دیوان آمده است: ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، محدوده سنی استخدام و به کارگیری افراد در دستگاه‌های اجرایی را حداقل ۲۰ سال تمام و حداکثر ۴۵ سال تعیین کرده است. همچنین ماده پنج قانون آیین‌نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور تصریح می‌کند که حداقل سن داوطلبان باید ۱۸ سال تمام و حداکثر ۴۵ سال باشد. به همین دلیل، محدودتر کردن بازه سنی استخدام موجب تضییع حقوق داوطلبان می‌شود.

بر اساس رای دیوان عدالت اداری، حکمی که در بندهای ۲، ۳ و ۴ از قسمت شرایط اختصاصی استخدام در اطلاعیه بهمن ماه ۱۴۰۰ سازمان سنجش آمده است، خارج از حدود اختیار و مغایر قانون است. در نتیجه بخشی از این آیین‌نامه که درباره اصلاحات و تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی پیمانی دیوان محاسبات کشور در سال ۱۴۰۰ آمده است، ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165596

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رعناملایی IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      1 0
      دیوان عدالت اداری شرایط سنی درازمون استخدام اموزش وپرورش روچرالغونمیکنه که همه بتونن توازمون شرکت کنن؟؟؟