طرح ساماندهی کارکنان دولت در اولویت بررسی مجلس قرار گرفت / تزریق ۲۰ هزار میلیارد تومان به صنعت برق کشور

نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی آغاز شد و رسیدگی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه و طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در دستور کار مجلس قرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی صبح امروز، چهارشنبه ۱۴ دی مجلس شورای اسلامی، به ریاست علی نیکزاد آغاز شد.

دلایل تأخیر دولت در ارسال بودجه ۱۴۰۲ به مجلس چیست؟

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

* گزارش نهایی کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم

* تقاضای تحقیق وتفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما

* طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

* طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد

*طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش

*طرح نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر

*بررسی تقاضای دوفوریت در مورد لایحه اصلاح تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

طرح ساماندهی کارکنان دولت در اولویت بررسی مجلس قرار گرفت

نمایندگان مجلس با رسیدگی خارج از نوبت گزارش کمیسیون اجتماعی پیرامون طرح ساماندهی کارکنان دولت موافقت کردند.

نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی با تقاضای رسیدگی خارج از نوبت گزارش کمیسیون اجتماعی پیرامون طرح ساماندهی کارکنان دولت بر اساس تبصره(۱) ماده (۱۰۰) آیین‌نامه داخلی با ۱۴۷ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 نمایندگان مجلس از ارتش برای برگزاری رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ تقدیر کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور برگزاری رزمایش مشترک و شکوهمند ذوالفقار ۱۴۰۱ در سواحل دریای عمان تقدیر کردند.

در نشست علنی امروز چهارشنبه ۱۴ دی مجلس شورای اسلامی،‌ بیانیه تقدیر نمایندگان از ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور رزمایش مشترک و شکوهمند ذوالفقار ۱۴۰۱ در سواحل دریای عمان، قرائت شد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسمه تعالی

برگزاری رزمایش مشترک و شکوهمند ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی در پهنه سواحل مکران به وسعت بیش از ۳ میلیون کیلومترمربع از آب های آزاد، اوج هماهنگی، کوبندگی و توان نابودکنندگی هرگونه تهدید از هر مبدأیی را به خوبی مخابره کرد.

برگزاری رزمایش های گسترده و همه نیرویی در تنوع جغرافیایی و شرایط دشوار آب و هوایی نشان از آمادگی کامل ارتش جمهوری اسلامی ایران برای هر وضعیت و هر تهدیدی دارد و نشان می‌دهد که ارتش جمهوری اسلامی ایران کاملا به قدرت بازدارندگی فعال و دفاع پیش‌کنشانه دست یافته است و از قابلیت رویارویی با هر قدرتی در زمین، آسمان و دریا با صلاح ها و واکنش های کارآمد و بومی و فناوری های شالوده شکن و پیشرفته برخوردار است. چنین ارتشی مورد هراس دشمن و محبت ملت است و در زمان مناسب در نقطه مناسب حضور دارد.

امروز ارتش هم پشتیبان نظام، هم پشتیبان ولایت فقیه و حامی ملت مسلمان ایران و هم مورد حمایت همه اقشار ملت است. استقبال و ارتباط سرشار از محبت مردم عزیز استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر با دلاوران ارتش انقلابی، توطئه ها و ترفندهای جنگ ترکیبی دشمن را به خوبی خنثی کرد و مورد تقدیر نمایندگان ملت است.

در واقعه‌ای چشم نواز و مقتدرانه، پرچمدار دیپلماسی دفاعی ایران، ارتشی است که به خوبی پاسخ تحرکات ضدایرانی دشمنان را می‌دهد و سایه تهدید را از سر ملت ایران رفع می‌کند.

ما نمایندگان ملت بزرگ ایران در مجلس شورای اسلامی در سالروز شهادت سپهبد قهرمان شهید حاج قاسم سلیمانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت و سردار بزرگ جبهه مقاومت و بیش از ۴۸ هزار شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس، از فرماندهان محترم ارتش جمهوری اسلامی ایران، کارکنان خدوم و ایثارگر حاضر در رزمایش بزرگ و شکوهمند ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش تقدیر کرده و توفیق ارتش انقلابی در تامین اقتدار روزافزون نظام اسلامی در سایه عمل به تدابیر حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا را از خداوند قادر و منان مسئلت داریم.

 ۲۰ هزار میلیارد تومان با تصویب مجلس به صنعت برق کشور تزریق می‌شود

نمایندگان مجلس،‌ با لایحه اصلاح تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که مربوط به بدهی های دولت به شرکت‌های دولتی است، موافقت کردند.

در نشست علنی امروز چهارشنبه ۱۴ دی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس،‌ با لایحه اصلاح تبصره ۵ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که مربوط به بدهی های دولت به شرکت‌های دولتی است، موافقت کردند.

لایحه پیشنهادی دولت که در جلسه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱ به تصویب هیات وزیران رسیده بود به شرح زیر است:

بر اساس این لایحه برای تسویه بخشی از بدهی دولت به شرکت توانیر بابت مابه التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی فروش برق، موضوع ماده (۶) قانون حمایت از صنعت برق کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با تضمین سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ یکصد و پنجاه هزار میلیاردریال انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید در مقاطع زمانی مشخص، منتشر و به طلبکاران صنعت برق با معرفی وزیر نیرو واگذار کند.

علی ادیانی، نماینده دولت، در دفاع از کلیات این لایحه دو فوریتی، بیان کرد: همان طور که بیان شد وزارت نیرو حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان به شرکت ها و طلبکاران بخش خصوصی بدهکاری دارد. حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان هم وزارت نیرو از دولت های گذشته طلبکار است. این لایحه اساسا منجر به پرداخت طلب شرکت ها خواهد شد که منجر به بازسازی شبکه ها و نیروگاه ها می شود که به پایداری برق و آب در تابستان امسال کمک می کند. پرداخت حدود ۲۰ درصد طلبکاران بخش دولتی و خصوصی به تولید حدود ۶ هزار مگاوات برق کمک می کند که می تواند ناترازی را به تراز تبدیل کند.

وی در ادامه اظهار کرد: این لایحه به تامین برق مورد نیاز در تابستان کمک می کند. دولت این لایحه را تقدیم کرد تا حدود ۲۰ هزار میلیارد بدهی خود را پرداخت کند. انتظار می رود نمایندگان کمک کنند تا این لایحه به نتیجه برسد.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات این لایحه موافقت کردند.

 طرح مربوط به پرداخت مالیات به شهرداری‌ها با اولویت بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی با اولویت و خارج از دستور طرح بند(ب) ماده( ۳۹) قانون بر مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.

در نشست علنی امروز چهارشنبه 14 دی مجلس شورای اسلامی، بررسی خارج از دستور طرح اصلاح بند (ب) ماده ( ۳۹) قانون بر مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد؛ بر این اساس، طرح مزبور در جلسه بعدی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی به عنوان متقاضی بررسی با اولویت این طرح گفت: در صورت تصویب این طرح، ۷۵درصد شهرداری‌های کشور می‌توانند مالیات بر ارزش افزوده بگیرند.

وی توضیح داد: سال گذشته قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس تصویب شد اما اشتباهی در بند (ب) ماده ۳۹ قانون ارزش افزوده رخ داده و بر اساس آن امسال میزان دریافت مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌های توسعه نیفتاده شهرهای کوچک به یک هشتم تا یک دهم رسید و آن‌ها نمی‌توانند کارهای عمرانی و پرسنلی خود را انجام دهند.

دلخوش گفت که در این طرح بند (ب) ماده ۳۹ مالیات بر ارزش افزوده این گونه اصلاح می‌شود که عبارت «بر اساس شاخص جمعیت» به عبارت «نسبت ۱۲ درصد کلان شهر ۵۳ سایر شهرستان و ۳۵ روستاها بر اساس شاخص جمعیت» اصلاح می‌شود.

در بند (ب) ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده آمده است «عوارض و جریمه‌های مربوط به بندهای «الف» و «ت» ماده‌ (۲۶) و ماده ‌(۲۸) این قانون به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا بر اساس شاخص جمعیت میان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری توزیع ‌گردد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1166157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =