اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور / جدول مربوط به منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جدول پنج لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به منابع را تصویب کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد.

موارد زیر در دستور کار جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس قرار دارد:

- گزارش کمیسیون عمران درباره طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها (اعاده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول)

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

- گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

- گزارش کمیسیون فرهنگی درباره لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه های جمعی

قرار است جلسلات صحن مجلس تا پایان بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دو نوبت صبح و عصر برگزار شود.

طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، ایرادات شورای نگهبان در طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را رفع و تصویب کردند.

این ایرادات شامل اصلاحات عباراتی و جزیی بود.

آغاز بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس

طبق اصلاحات آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی روند بررسی بودجه تغییر کرده است بدین شکل که ابتدا مجلس شورای اسلامی بخش اول لایحه مربوط به احکام و منابع و مصارف را بررسی و تصویب می‌کند بعد از تصویب بخش اول و ابلاغ به دولت، نوبت به بررسی بخش دوم مربوط به جداول می‌شود.

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در اسفندماه ۱۴۰۲ برای اجرا به دولت ابلاغ شد؛ اکنون نوبت بررسی بخش دوم لایحه بودجه است.

برای اولین‌بار قرار است که جداول در صحن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و پیش از این و در سال‌های گذشته و مجالس قبلی تنها احکام و سقف منابع و مصارف لایحه بودجه در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گرفت.

زارع: جداول بودجه به استان‌ها و مناطق محروم توجه کرده است

رحیم زارع در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به جداول اظهار کرد: بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به قانون، بخش دوم لایحه بودجه به مجلس ارائه شد و نمایندگان در کمیسیون تلفیق به بررسی آن پرداختند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته ردیف‌ها شفاف و دارای نظم شده و منطبق با احکام و تبصره‌ها است همچنین به استان‌ها و مناطق محروم توجه شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: در جداول ۷۵ همت اوراق نیاز شده بود که آن را برگرداندیم، همچنین مالیات در برخی از استان‌ها به صورت غیرمتعارف افزایش پیدا کرده بود که آن را تعدیل کردیم.

زارع یادآور شد: برای اولین بار است که مجلس شورای اسلامی جداول را بررسی می‌کند این تجربه اول است با توجه به این‌که سقف منابع بسته شده ما مصوبات کمیسیون‌های تخصصی را از محل جابه‌جایی ردیف‌ها اجرایی کردیم نمونه آن تقویت نیروهای مسلح است که رشد خوبی اعمال شد.

وی ادامه داد: اعتباراتی برای حوزه فرهنگی پیش‌بینی شد، برای دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش نیز اعتباراتی آمده است به موضوع ورزش، آسیب‌های اجتماعی، قانون جوانی جمعیت و راهیان نور نیز توجه شده است. برای حوزه‌ آموزش و پرورش جابه‌جایی در ردیف‌ها صورت گرفت تا ترمیم حقوقی برای خدمتگزاران این حوزه و فنی و حرفه‌ای صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ با بیان این‌که در حوزه سلامت پیشنهادات کمیسیون بهداشت و درمان اعمال شد، تصریح کرد: طرح‌هایی که در جدول ۲۰ حذف شده بود را برای استان‌ها آوردیم و اعتباراتی نیز تخصیص پیدا کرد. در حوزه بهسازی روستاها و پرداخت طلب راه‌های روستایی و همچنین ساخت منازل در فراجا و کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز اعتباراتی مدنظر قرار گرفت.

طرح شفافیت قوای سه‌گانه اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها (اعاده شده از شورای نگهبان) با اعمال اصلاحات زیر جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند:

«-تبصره ۲ ماده ۲ به شرح زیر اصلاح شد:

الف- عبارت «به دادستان کل کشور و یک نفر به عهده رئیس قوه قضائیه» جایگزین عبارت «دو نفر به انتخاب رئیس قوه قضائیه» می‌شود.

ب- عبارت «به عنوان عضو ناظر» بعد از عبارت «ج- دو نفر از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به انتخاب مجلس شورای اسلامی» اضافه می‌شود.

ج- عبارت «به جز موارد فوق در مواردی که به تقاضای بالاترین مقام دستگاه اجرایی همراه با دلایل مستند و مستدل و تشخیص هر یک از روسای قوای سه گانه انتشار داده ها و اطلاعات موضوع این ماده و مرتبط با آن دستگاه مغایر مصالح عالی نظام باشد، تصمیم گیری حسب این مورد صرفا با رئیس قوه مربوطه است» حذف می‌شود.

د- عبارت «یا امنیت شخصی مانند امنیت عرض و حیثیت اشحاص» بعد از عبارت «یا مصالح عمومی» الحاق می‌گردد.

- در ماده ۳ عبارت «نحوه شمول احکام» در تبصره ۱ حذف شد.

- در ماده ۳ در تبصره ۲ اصلاحی عبارت «یا امنیت شخصی مانند امنیت عرض و حیثیت اشخاص» بعد از عبارت یا «مصالح عمومی» الحاق شد.

جدول مربوط به منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی بخش دوم لایحه بودجه «جدول شماره ۵ مربوط به درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی‌های مالی» را بررسی کردند.

بر این اساس این جدول مربوط به قانون بودجه با ۱۲۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.

منظور: امسال بار مالیاتی سبک‌تر است/حاجی‌بابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده است

داوود منظور در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی جدول پنج لایحه بودجه مربوط به منابع گفت: بعد از تصویب بخش اول لایحه بودجه ما جداول را تدوین کردیم تا براساس منابع، توزیع اعتبارات صورت گیرد. این کار براساس خط مشی‌های قسمت اول بودجه و ارقام کلان در سقف درآمدی و هزینه‌ای صورت گرفت که منجر به تنظیم جداول بود.

وی ادامه داد: این برای سازمان برنامه تجربه جدیدی بود چون سقف کلی داشتیم و براساس آن باید توزیع اعتبارات صورت می‌گرفت تمامی تلاش شد که در سقف جداول تدوین شود؛ جدول پنج درباره درآمدهاست که ما براساس سرفصل‌های مختلف همچون درآمدهای نفتی و مالیاتی حقوق ورودی و گمرکی، حقوق مالکانه دولت در معادن جدول را تنظیم کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره موضوع مالیات اظهار کرد: بار مالیاتی و فشار مالیاتی سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته سبک‌تر است چون با مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده است یکی از آنها حذف برخی معافیت‌ها است که تبدیل به درآمد مالیاتی شده و فشار به مودیان مالیاتی وارد نمی‌کند.

منظور: امسال درآمد مالیاتی ۹۵۰ همت خواهد بود

وی اظهار کرد: اگر اتفاق جدیدی نیفتد و اگر ۸۷۰ همت مالیات سال قبل وصول شود و همچنین با در نظر گرفتن حذف معافیت‌های قبلی، امسال درآمد مالیاتی ۹۵۰ همت می‌شود لذا رشد ۳۰ درصدی مالیات متناسب با شرایط اقتصادی یک رشد معمول است. این رشد طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در بخش اول بودجه اعمال شده است.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق نیز درباره جدول پنج گفت: درآمدهای جدول پنج، هزار و ۴۸۵ همت بود که ما هزار و ۵۸۵ همت مصوب کردیم که این به معنای افزایش مالیات و درآمدها نیست بلکه با محاسبات ما این میزان درآمد دولت از مالیات در سال جاری به دست می‌آید لذا ما در مجلس شورای اسلامی یک ریال مالیات را اضافه نکردیم.

وی اضافه کرد: درباره مالیات استان‌ها هم جداول اصلاح شده است.

مخالفت مجلس با جدول مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در لایحه بودجه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به جدول شماره ۷ گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «اعتبارات دستگاه های اجرایی ذیل دستگاه های سیاستگذار در سال ۱۴۰۳» با تصویب این جدول مخالفت کردند.

به این ترتیب به دلیل مخالفت نمایندگان با این جدول، صحن مجلس وارد بررسی پیشنهادات نمایندگان در خصوص مفاد این جدول شد.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس پیش از رای گیری صحن مجلس درباره این جدول طی اظهاراتی با بیان اینکه «در توزیع اعتبارات تلاش کردیم که بر اساس تکالیف قانون برنامه هفتم و با توجه به مجموعه انتظارات از دستگاهها این اعتبارات را توزیع کنیم»، عنوان کرد: برای تدوین این جدول نظر همه دستگاه‌ها را در دولت تامین و تلاش کردیم که در توزیع اعتبارات عدالت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: توزیع اعتبارات در این جدول کاملاً بر اساس اهداف برنامه، تکالیف دستگاه‌ها و عدالت انجام شده است و کاملا کارشناسی شده است.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور نیز طی اظهاراتی گفت: در بررسی جدول شماره ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق، تلاش کردیم تا با افزایش اعتبارات دانشگاه‌ها، کمیته امداد و بهزیستی و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، این نهادها را کمک کنیم و همچنین سعی کردیم که تعادلی در این جدول ایجاد نماییم.

نجابت: بودجه هوشمندسازی قوه مقننه حذف شود/ از سامانه‌های مجلس گلایه‌مندیم

روح‌الله نجابت در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی جدول شماره هفت لایحه بودجه ۱۴۰۳ مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی با طرح پیشنهادی اظهار کرد: پیشنهادم حذف بودجه هوشمند سازی قوه مقننه و دادن آن برای افزایش بودجه فرماندهی نیروی انتظامی است.

وی اضافه کرد: در لایحه بودجه ۳۰۰ میلیارد ریال برای هوشمند سازی قوه مقننه آمده است اما سوال این است که مبنای این رقم کجاست؟ طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از چهار همت برای این موضوع در مجلس شورای اسلامی گذاشته شد اما معلوم نیست کجا و چگونه تخصیص پیدا کرد و هزینه شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی دچار حاشیه هک سامانه‌های مجلس شدیم اگر قرار باشد پول بدهیم و بعد سامانه‌های مجلس شورای اسلامی هک شود و برای ما حاشیه درست شود، اصلا این بودجه تخصیص پیدا نکند، موثرتر است.

وی با بیان این‌که گلایه‌هایی از سامانه‌های مجلس شورای اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: قرار بود پیشنهادات بودجه روی مانیتورها بیاید که تاکنون رخ نداده است البته طبیعی است که می‌گویند «مردی و کاری»؛ ما هر وقت پرسیدیم موضوع سامانه‌های مجلس با کدام فرد است؟ گفتند آقایی که ظاهرا عضو شورای شهر تهران است و در مجلس شورای اسلامی رفت و آمد دارد و حتی دفتری در مجلس داشته و مشاوره می‌دهد. با این وجود ما چیزی از سامانه‌های مجلس ندیدیم.

وی اضافه کرد: خواهش می‌کنم رئیس مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه کرده و به مشاور خود تذکر لازم را برای هوشمند سازی و انجام وظایفش بدهد.

حاجی‌بابایی: کمیسیون تلفیق هیچ تغییری در اعتبارات جدول ۵ لایحه بودجه اعمال نکرده است

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به جدول شماره ۵ گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «منابع قانون بودجه سال ۱۴۰۳»  اظهار کرد: با توجه به پیچیدگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، تلاش شد که این بودجه با همکاری و همراهی دولت کمترین تغییرات را چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم داشته باشد.

وی تاکید کرد: در جدول شماره ۵ که بحث درآمدها مطرح است پیشنهاد دولت هزار و ۴۸۵ همت بود که ما در کمیسیون هیچگونه اضافه ای بر مالیات ها انجام ندادیم؛ تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که سقف مالیات ها  ۱۰۰ همت در مرحله اول را بالا بردیم اما مالیات ها را افزایش ندادیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ گفت: در دیگر مصوبه سقف مالیات ها را تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای مناطق کاهش دادیم که قسمتی از آن را در صحن تصحیح خواهیم کرد؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی مالیات ها را افزایش نداده است بلکه عین لایحه را مصوب کرده است اما در کمیسیون تلفیق حدود هزار میلیارد تومان از درآمدها به درآمدهای استانی برمی گردد که در این خصوص برخی از این استان ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند. البته برخی از نمایندگان استان ها نسبت به این وضعیت اعتراضاتی داشتند و جدولی را در این خصوص آوردند و ما آن جدول را بارگذاری کردیم. در بسیاری از استان ها به صورت کلان مالیات ها کاهش پیدا نکرد اما آن استان هایی که مشکل داشتند به آن میزانی که استدلال هایشان درست بود، مالیات‌شان اصلاح شد.

حاجی بابایی با تاکید بر اینکه ما در بودجه درآمدی استانی دست نبرده ایم، افزود: حتی در مصارف استانی نیز هیچ ورودی نکردیم فقط چهار ردیف داریم که بودجه های ملی را استانی کرده و به استان ها اضافه کردیم؛ هیچ یک از بودجه های استانی ریالی افزوده و کاهش پیدا نکرده است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور عنوان کرد: دولت می‌خواست بر خلاف مصوبه قبلی مجلس ۷۵ همت اوراق بفروشد؛ در بودجه ۲۵۴ همت فروش اوراق پیش بینی شده بود که اگر ۷۵ همت به آن اضافه شود به ۳۲۰ همت می رسد و مجموعا ۴۸۰ همت می‌شود که خلاف قانون بود و این میزان فروش اوراق بدنه پولی کشور را به شدت تضعیف می کند که ما این بخش ۷۵ همت را برداشته و مالیات ها را افزایش ندادیم که در کنار آن ۶۵ همت مربوط به مالیات بر ارزش افزوده جبران می کند و ۱۱ همت نیز از محل افزایش نیز به آن اضافه می شود.

حاجی بابایی گفت: ما در هیچ ردیفی از جدول ۵ تغییری صورت ندادیم و ردیف‌هایی که در مالیات وجود دارد بدون هیچ تغییری آمده است؛ البته سه ردیف مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود که محاسبه آن را درست کردیم و این جدول ۵ صددرصد همان لایحه دولت است و در کمیسیون هیچ تغییری بر روی آن اعمال نشده است.

حاجی‌دلیگانی: جلسات مجلس هفته آینده تشکیل شود/ قالیباف: بررسی می‌کنیم

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با بیان اینکه «۲۷ روز دیگر تا پایان مجلس وقت نیست و بر اساس تقویم جلسات هفته آتی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه تعیین شده است»، اظهار کرد: ده‌ها طرح از جمله اصلاح قانون نظام بانکداری وجود دارد که کار کارشناسی درباره آنها انجام شده است اما چون در صحن مطرح نشده‌اند، به دلیل پایان دوره مجلس، از ذهن می‌روند.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به اینکه حدود هزار تذکر کتبی قرائت نشده باقی مانده است پیشنهاد می‌دهم که هفته آینده جلسات صحن مجلس تشکیل شود تا مواردی از جمله برخی از طرحها بررسی و همچنین تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به دستگاه‌های اجرایی کشور قرائت شود.

جدول ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۳ با اعمال اصلاحاتی تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به جدول شماره ۷ گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «اعتبارات دستگاه های اجرایی ذیل دستگاه های سیاستگذار در سال ۱۴۰۳» پس از اعمال اصلاحاتی در قالب پیشنهادات نمایندگان، با تصویب این جدول موافقت کردند.

نمایندگان پیشتر با تصویب این جدول مخالفت کرده بودند.

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب جدول شماره (۱-۷) این لایحه با عنوان «اعتبارات ردیف‌های متفرقه منتقل شده به جدول شماره (۷) دستگاه‌های اجرایی» موافقت کردند.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ با پیشنهاد حسن لطفی نماینده رزن برای الحاق به جدول ۷ موافقت کردند.

لطفی در توضیح پیشنهاد خود گفت: طبق این پیشنهاد از جدول ۹، ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسر شده و به جدول ۷ برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور اضافه می‌شود.

مصوبه مجلس به این شرح است:

«مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال به جدول ۷ با دسته هزینه عمومی با عنوان ردیف ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور براساس نامه شماره ۱۳۴۴۶۸ مورخ ۱۴۰۲/۷/۳ معاون اول رئیس‌جمهور اضافه می‌گردد و از جدول ۹ از دسته هزینه متفرقه ردیف ۰۵۰-۵۵۰۰۰۰ با عنوان وزارت کشور جبران تلاش کارکنان دارای عملکرد برجسته وزارت کشور و سازمان‌ها و نهادهای تابعه و وابسته از طریق پرداخت‌های غیرمستمر کسر می‌گردد.»

در حال تکمیل...

کد خبر: 1228796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =