دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور ضروری است

کارشناس اقتصادی گفت: دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور یک ضرورت است و با برنامه‌ریزی‌های دقیق باید به سمت آن حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، فاز جدید تحریم‌های اقتصادی که از آغاز دهه نود علیه کشورمان اعمال شد، در چندین مسیر به دنبال ضربه زدن به اقتصاد ما بود. به خصوص در حوزه انرژی هدف این بود که برای فروش نفت خام ایران مشکل ایجاد شود. بررسی اثرگذاری تحریم‌ها بر بخش‌های مختلف صنعت نفت و گاز کشورمان نشان می دهد که فروش نفت ساده‌ترین بخش تحریم‌ها بوده است و تحریم فروش تجهیزات و اقلام راهبردی صنعت نفت و گاز ایران در کنار تحریم فروش بنزین به ایران به مراتب آثار مخرب‌تری بر اقتصاد کشور داشته است.

قیمت نفت جهانی به لرزه افتاد

دور زدن و رفع تحریم‌ها با مذاکره دو راهکاری بود که به اجرا گذاشتیم. اما هیچ کدام از آن‌ها ما را به نتیجه دلخواه نرساندند. در این شرایط لزوم مقابله هدفمند با تحریم‌ها مطرح شد. در این راستا استفاده از ظرفیت های داخلی و دانش بنیانی کشور در راستای تولید بار اول و تولید اقلام راهبردی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت. از آنجائیکه صنعت نفت و گاز کشور نقش مهمی در درآمدهای ملی کشور دارد و به شدت هدف تحریم ها قرار گرفته است، دانش بنیان شدن این صنعت اهمیت بسزایی دارد. در ادامه نظرات ابراهیم رزاقی، استاد بازنشسته اقتصاد را در صورت لزوم تولید اقلام راهبردی صنعت نفت و گاز کشور می خوانید.

ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به تقسیم کار جهانی در خصوص تولید و مصرف تصریح کرد: کشورهای قدرتمند یک نوع تقسیم کار در جهان صورت داده‌اند. به‌طوری که کشورهای پیشرفته باید تولید کنند و کشورهای جهان سوم نیز مصرف‌کننده و تأمین‌کننده مواد اولیه باشند. این روند را ابتدا انگلیس شروع کرد و الان نیز به راحتی اجازه داده نمی‌شود که کشورهای غیرتوسعه یافته به تولید بپردازند. به انحای مختلف در مقابل دستیابی این کشورها به تکنولوژی و تولید تجهیزات و اقلام راهبردی سنگ‌اندازی می‌شود. زیرا اگر کشورهای دیگر صنعتی شوند، کشورهای توسعه یافته بازار خود را از دست می‌دهند و تقسیم کار جهانی مختل می شود. اما اگر می‌خواهیم به توسعه دست پیدا کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت تولید تجهیزات و اقلام راهبردی در داخل کشور روی بیاوریم و با اتکا به ظرفیت‌ها و توانمندی های داخلی به رفع نیازهایمان مبادرت کنیم. این یک امر ضروری برای کشور ماست و در شرایطی که با تشدید تحریم‌ها دسترسی ما به تجهیزات و اقلام راهبردی صنایع از جمله صنعت نفت و گاز محدود شده است، لزوم اتکا به ظرفیت های داخلی و تولید این اقلام در داخل کشور بیش از پیش مطرح شده است.

وی در ادامه گفت: واردات ماشین‌آلات برای برخی نفع دارد و آن‌ها نمی خواهند این اقلام در داخل تولید شود. باید با این مقاومت ها برخورد کنیم و استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی را در دستور کار قرار دهیم. دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور یک ضرورت است و با برنامه‌ریزی‌های دقیق باید به سمت آن حرکت کنیم. قطعاً ظرفیت‌های داخلی شناسایی نشده‌ای در کشور وجود دارد که اگر از آن‌ها بهره ببریم، می توانیم تولیدات فراوانی در داخل کشور داشته باشیم. الان ما در زمینه نظامی پیشرفت های خوبی به لحاظ صنعتی داشته ایم و این نشان می دهد که توانمندی داخلی وجود دارد و اگر عزم لازم برای تولید تجهیزات و اقلام راهبردی صنعت نفت و گاز در کشورمان وجود داشته باشد، می توانیم به این ایده جامه عمل بپوشانیم.

استاد بازنشسته اقتصاد خاطرنشان کرد: تجربیات موفق مهمی در زمینه بومی سازی تجهیزات راهبردی صنعت نفت و انرژی کشور نظیر بومی سازی کاتالیست و صدور همان کاتالیست های ایرانی به روسیه داشتیم که نشان از اهمیت استفاده از این سیاست مهم را دارد. قابلیت های زیادی در داخل کشور وجود دارد که باید با برنامه ریزی های دقیق به فعلیت در آید. روندی که در وزارت نفت مبنی بر استفاده از سیاست مهم تولید بار اول اقلام راهبردی برای شکستن تحریم های صنعتی کشور در پیش گرفته شده است، باید در دیگر وزارتخانه ها نیز مدنظر باشد تا در نهایت نتایج قابل قبولی به دست آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =