سرنوشت مالیات مربوط به خودروهای آلاینده چه می‌شود؟ / اخذ عوارض آلودگی از خودروها در سال ۱۴۰۲

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هیات وزیران شهرهای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک را به عنوان شهرهای آلوده معرفی کرده‌اند، گفت: قرار بر این است که در سال ۱۴۰۲ مالیات آلایندگی خودرو این شهرها اخذ ‌شود.

شاهین مستوفی مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز درخصوص نحوه جریمه واحدهای آلاینده و محل هزینه‌کرد این پول گفت: در ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، بحث آلایندگی مطرح می‌شود که از تاریخ ۱۳/ ۱۰ /۱۴۰۰ یعنی ۶ ماه پس از تصویب قانون قابلیت اجرا دارد.

وی افزود: سازمان محیط زیست مکلف بوده ظرف ۶ ماه بعد از اجرایی شدن قانون، سامانه‌ای را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد که به صورت ارتباط وب سرویسی بتوانیم اطلاعات مورد نیاز را از آن سامانه دریافت کنیم و شرکت‌ها و واحدهای تولیدی که طبق قانون آلاینده به حساب می‌آیند در سامانه توسط سازمان محیط زیست معرفی شوند تا نسبت به مطالبه مالیات از آنها اقدام کنیم. این سرویس متاسفانه تا این لحظه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است.

جلوگیری از آشفتگی و افزایش یک‌باره قیمت‌ها با مالیات بر عایدی سرمایه

مستوفی عنوان کرد: آخرین مرحله‌ای که سرویس در اختیار سازمان قرار گرفت به دلیل نقص اطلاعاتی ناشی از عدم وجود شناسه ملی اشخاص حقوقی یا کدملی اشخاص حقیقی، این سامانه برای سازمان امور مالیاتی قابلیت بهره برداری نداشت که در حال پیگیری موضوع از سازمان محیط زیست هستیم تا با دریافت اطلاعات، امکان وصول مالیات از شرکت‌های آلاینده صورت گیرد.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی درباره مالیات اخذ شده از واحدهای‌ آلاینده تا قبل از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده‌ی سال ۱۴۰۰ گفت: باتوجه به قانون قبلی مصوب ۱۳۸۷ مالیات بر ارزش افزوده با توجه به تبصره یک ماده ۳۸ تا قبل از ۱۳/ ۱۰/ ۱۴۰۰ و باتوجه به قانون قدیم سازمان امور مالیاتی، نزدیک به ۴۷۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی از واحدهای آلاینده دریافت کردیم و به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها واریز شده که آنها نیز هم باتوجه به مصوباتی که در اختیار دارند آن را صرف هزینه‌های مربوط به رفع آلایندگی در شهرهای خودشان کرده‌اند.

وی در رابطه با مالیات مربوط به خودروهای آلاینده اظهار کرد: اخذ عوارض آلایندگی خودروها در شهرهای آلوده موردی است که در ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مطرح شده است. همچنین براساس این ماده قانونی باید تا پایان دی ماه هر سال شهرهای آلوده برای اجرای این قانون در سال بعد معرفی شوند.مستوفی اضافه کرد: هیات وزیران در تاریخ ۹/ ۵/ ۱۴۰۱ شهرهای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک را به عنوان شهرهای آلوده معرفی کردند. قرار بر این است که در سال ۱۴۰۲ مالیات آلایندگی خودرو طبق قانون در این شهرها از ماشین‌ها و خوردوهایی که پلاکشان مربوط به این شهرها باشد اخذ می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش تغییرات قیمت خودرو در اخذ عوارض آلایندگی از خودروها گفت: طبق تبصره ۱ ماده ۲۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده بر اساس آخرین قیمت خودرو تا پایان دی ماه هرسال فرصت داریم قیمت خودروهای وارداتی و تولید داخل را تعیین کنیم و به اطلاع عموم برسانیم. تغییرات قیمت بعد از این تا دی ماه سال آینده ملاک عمل ما قرار نخواهد گرفت.

مستوفی بیان کرد: بنابراین جدولی که منتشر می‌شود و قیمت‌هایی که در آن تعیین می‌شوند، ملاک محاسبه عوارض آلایندگی و عوارض سالیانه خودروهای ما برای سال ۱۴۰۲ خواهد بود.وی با بیان اینکه عوارض آلایندگی هر شهر توسط شهرداری‌ها اخذ خواهد شد، عنوان کرد: عوارض سالیانه و عوارض آلایندگی که از سال ۱۴۰۲ از مالکان خودرو دریافت خواهد شد، توسط شهرداری‌های هر شهر محاسبه و نسبت به مطالبه آن اقدام می‌شود و در همان شهر هم نسبت به هزینه کرد آن طبق قانون اقدام می‌شود.

مستوفی در پایان عنوان کرد: همه مالکان خودرو مکلف هستند نسبت به پرداخت عوارض سالیانه خودرو در سال ۱۴۰۱ اقدام کنند. در صورتی که مالکان خودرو در طول سال نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند، مشمول ۲۰ درصد تخفیف در عوارض خواهند شد اما اگر سال پایان یابد و نسبت به پرداخت آن اقدام نکرده باشند ۱۰ درصد جریمه غیرقابل بخشودگی به مبلغ عوارض آنها اضافه می‌شود. به علاوه اینکه به ازای هرماه تاخیر در پرداخت ۲ درصد جریمه مجدد به این مبلغ اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/

خبرنگار: فاطمه سادات میراحمدی

کد خبر: 1167023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =