تکرار آبگرفتگی معابر اهواز / راه حل معضل چندین ساله چیست؟

آبگرفتگی معابر عمومی شهر اهواز مشکل چندین‌ساله‌ای است که به عقیده کارشناسان جدول‌کشی خیابان‌ها و شیب‌بندی مناسب آسفالت یکی از راه‌های حل این معضل است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، آبگرفتگی معابر عمومی در کلانشهر اهواز پس از وعده‌های چندین ساله مسئولان، همزمان با بارش های چندروز گذشته، همچنان ادامه دارد. سال‌ها است با آغاز بارش‌ها در استان خوزستان، آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر شهری در سطح شهر اهواز مشکلات زیادی را ایجاد کرده و به زیرساخت‌های شهری آسیب می‌رساند. آسیب جدی به آسفالت خیابان‌ها و منازل شهروندان از مهم‌ترین موارد این خسارات است.

شاید بتوان به جرأت اهواز را تنها شهر ایران دانست که جداول جمع‌آوری آب‌های سطحی در آن وجود ندارد و همین امر باعث شده که در روزهای گذشته با بارش باران اکثر خیابان‌ها دچار آبگرفتگی و بالازدگی فاضلاب شوند. با توجه به نبود شیب مناسب معابر،عدم وجود جداول انتقال آب در کوچه و خیابان‌ها، عدم کشش کافی کانال‌های فاضلاب، پس از هر بار بارش باران، پمپ‌های مکش شرکت آبفا خاموش شده تا فاضلاب از دریچه‌ها به خیابان‌ها راهی و همراه با آب باران مناطق شهری را پر از آب آلوده کنند.

این حجم از فاضلاب و باران باعث پر شدن خیابان‌ها از آبی متعفن و بدبو شده که باعث آزار و اذیت شهروندان و همچنین شیوع بیماری‌های زیادی برای کودکان می‌شود. در سال‌های اخیر نیز با تبدیل منازل ویلایی به آپارتمان و افزایش میزان ساخت و سازهای جدید در اکثر مناطق، کانال‌های زیرزمینی کشش انتقال فاضلاب منازل را ندارند، چه رسد به انتقال آب‌های سطحی پس از باران!

در طی سال‌های گذشته مسئولان شهری وعده حل مشکل آبگرفتگی پس از باران را داده اند، اما با هر دوره تغییر شورای شهر و شهردار مشکل همچنان ادامه دارد. تا جایی که در روزهای گذشته محمودی رئیس شورای شهر اهواز، حل مشکلات آبگرفتگی را فقط توسط دولت و صرف بودجه‌های کلان شدنی دانست. البته در دوسال گذشته کارگاه‌های بزرگی برای حل مشکلات فاضلاب و جمع آوری آب‌های سطحی در مناطق مختلف ایجاد شده که بودجه آن با موافقت مقام معظم رهبری و از طریق صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، برگزاری نشست‌های علمی‌تخصصی، بهره‌گیری از نخبگان و مهندسین مشاور خبره در امور شهرسازی، جدول‌کشی کوچه‌ها، خیابان‌ها و بلوارها، شیب‌بندی مناسب زیرسازی‌ها و آسفالت و انتقال آب باران به تصفیه‌خانه‌های فاضلاب یا رودخانه کارون، مشکل آبگرفتگی معابر کلانشهر اهواز در هنگام بارش را برای همیشه حل کرد. باید دید که حل مشکل چندین ساله آبگرفتگی معابر اهواز که به معضلی جدی برای شهروندان تبدیل شده است، چه زمانی پایان می یابد.

خبرنگار: علی  عبدی‌طلاوری

انتهای پیام/

کد خبر: 1167928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =