نزدیک شدن استقلال و پرسپولیس به بورس

میزان و نحوه واگذاری بخشی از سهام دولت در شرکت‌های «فرهنگی ورزشی استقلال» و «فرهنگی ورزشی پرسپولیس» از طریق بازار که در جلسه اخیر هیات واگذاری مصوب شده بود، توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، بخش قابل توجهی از مصوبه ۳۹۴ هیأت واگذاری که در تاریخ یکم بهمن ماه از سوی سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است،‌ به میزان و نحوه واگذاری بخشی از سهام دولت در شرکت‌های «فرهنگی ورزشی استقلال» و «فرهنگی ورزشی پرسپولیس» اختصاص دارد تا سهام این دو باشگاه از طریق بازار سرمایه تصمیم‌گیری شد.

رضاوند: ۴۰ امتیاز دست نخورده باقی مانده، استقلال امیدوار است

واگذاری سهام دولت در باشگاه استقلال و پرسپولیس ربع قرن سابقه دارد و از زمان تصویب و اجرای قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نحوه واگذاری این دو باشگاه ورزشی محل بحث و نظر بوده است و حتی چندین بار دولت های مختلف واگذاری این دو باشگاه را کلید زدند اما به نتیجه نرسید.

در دولت سیزدهم نیز واگذاری این دو باشگاه بار دیگر مطرح شد؛ سرانجام بهمن ماه پارسال ارزشگذاری سرخابی‌ها برای عرضه آنها در فرابورس برداشته شد و با اعلام سازمان خصوصی سازی پرسپولیس ۳۲۰۰ میلیارد تومان و استقلال ۲۸۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شدند تا عرضه سهام آنها در بازار پایه فرابورس آغاز شود.

۱۲ دی ماه امسال سیصد و نود و چهارمین جلسه هیات واگذاری تشکیل شد و گزارش میزان و نحوه واگذاری بخشی از سهام دولت در شرکت های «فرهنگی ورزشی استقلال» و «فرهنگی ورزشی پرسپولیس» از طریق بازار سرمایه مطرح و مقرر شد دو شیوه برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در دستور کار قرار بگیرد که تشخیص آن به عهده سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود.

در روش اول، واگذاری ۳ بلوک ۱۷ درصدی سهام هر یک از دو باشگاه (پس از کسر سهام ترجیحی) به قیمت مازاد ۲۰ درصد قیمت روز عرضه، مشروط بر اینکه از مبلغ ۵۰۳ میلیارد تومان برای شرکت «فرهنگی ورزشی استقلال» و از مبلغ ۵۱۶ میلیارد تومان برای شرکت «فرهنگی ورزشی پرسپولیس» کمتر نشود به صورت نقد و اقساط شامل ۲۰ درصد نقد و بقیه در اقساط ۶ ساله طی ۶ قسط با فواصل زمانی یک ساله با اعمال یک سال تنفس در پرداخت اولین قسط (شروع اقساط از سال دوم پس از واگذاری) از طریق بازار سرمایه.

ضمناً مقرر شد در صورت ذینفع واحد بودن خریداران، مازاد قیمت به میزان ۷۰ درصد لحاظ گردد.

در روش دوم، واگذاری ۵۱ درصد سهام هر یک از دو باشگاه (پس از کسر سهام تدریجی) به قیمت مازاد ۷۰ درصد قیمت روز عرضه، مشروط بر اینکه از مبلغ ۲.۱۳۷ میلیارد تومان برای شرکت «فرهنگی ورزشی استقلال» و از مبلغ ۲.۱۹۴ میلیارد تومان برای شرکت «فرهنگی ورزشی پرسپولیس» کمتر نشود به صورت نقد و اقساط شامل ۲۰ درصد نقد و مابقی در اقساط ۶ ساله طی ۶ قسط با فواصل زمانی یک ساله با اعمال یک سال تنفس در پرداخت اولین قسط (شروع اقساط از سال دوم پس از واگذاری) از طریق بازار سرمایه.

کد خبر: 1169195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =