ریاض برای حل معضلات منطقه‌ای خود نیازمند روابط با تهران است / اغماض ایران در پاسخ به شیطنت‌های عربستان در قبال اغتشاشات

مجتبی قائمی مهر با اشاره به اغماض ایران در پاسخ به شیطنت‌ رسانه‌های تحت حمایت عربستان، اظهار کرد: عربستان بنا به دلایلی از جمله ضرورت حفظ امتیاز روابط با ایران برای کمک به حل معضلات منطقه‌ای خود و همچنین بهره‌برداری از شرایط فعلی ایران به دلیل تحریم‌های غرب، به روابط با تهران نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند سالی است که مذاکراتی بین ایران و عربستان به میانجیگری بغداد در جریان است. تا کنون چند دور از این مذاکرات انجام شده اما تا کنون نتایج ملموسی به دنبال نداشته است؛ هر چند که دو طرف همواره از تداوم مذاکرات حمایت کردند. اما هفته گذشته خبری مبنی بر درخواست ولیعهد عربستان سعودی برای هماهنگی دیدار بین وزرای خارجه دو کشور ایران و عربستان در بغداد منتشر شد. در شرایطی که به دلیل حمایت رسانه‌های سعودی از اغتشاشات در ایران و تحریک معترضان، ادامه مذاکرات در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، اظهارات جدید «محمد بن سلمان» می‌تواند به عنوان سیگنال مثبتی برای عادی سازی روابط بین دو کشور قلمداد شود. به منظور بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با آقای مجتبی قائمی مهر -مدیر کل اسبق اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه و کارشناس ارشد امور بین الملل- انجام شد.

ریاض مذاکره با تهران را با کندی دنبال می‌کند

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- اخیرا وزیر امور خارجه عراق از درخواست ولیعهد عربستان سعودی برای هماهنگی دیدار بین وزرای خارجه دو کشور ایران و عربستان در بغداد خبر داد. فکر می‌کنید این مسئله را می‌توان به عنوان سیگنال مثبتی برای به نتیجه رساندن عادی سازی روابط استناد کرد؟

نفس مذاکرات در هر موضوعی در عرف دیپلماتیک عملی مثبت تلقی می‌شود. اینکه آیا اظهارات وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر درخواست ولیعهد این کشور برای هماهنگی دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان به عادی سازی روابط منجر شود یا نه، نیازمند عنصر زمان و شرایط سیاسی بین المللی است.

عربستان بنا به دلایلی از جمله ضرورت حفظ امتیاز روابط با ایران برای کمک به حل معضلات منطقه‌ای خود مثل عراق، یمن، سوریه و همچنین بهره‌برداری از شرایط فعلی ایران به دلیل تحریم‌های غرب و مهمتر اینکه حمایت غیرمستقیم از اغتشاشات با در اختیار قرار دادن رسانه‌های خود برای ضدانقلاب و تحریک مردم و نگرانی از عکس العمل جمهوری اسلامی ایران، موضوع ادامه دور مذاکرات بغداد را مطرح کرده است.

منتج شدن ادامه این مذاکرات به عادی‌سازی روابط هم مستلزم عواملی است که افق آن کمی از نظر زمان دورتر به نظر می‌رسد. لذا اگر مذاکره‌ای صورت بگیرد، نمی‌توان از آن عادی سازی سریع روابط را انتظار داشت.    

- در روزهای گذشته گزارش توسط فارن پالسی منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان سعودی علیرغم روابط نه چندان خوب با ایران، اما تمایلی به تغییر رژیم در ایران ندارد که دلایل منطقی برای این رویکرد ذکر شده است. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

قطعا هیچ شکل حکومتی در ایران به اندازه نظام فعلی یعنی جمهوری اسلامی در رابطه با عربستان و شیطنت‌های سیاسی آن نجابت به خرج نخواهد داد. عربستان به خوبی می‌داند اولا تغییر حکومت در ایران با وجود رابطه قوی مردم و حکومت امری محال است. لذا روی امر محال نمی‌توان ریسک سیاسی کرد. ثانیا، به فرض محال با تغییر حکومت در ایران آغاز یک دومینوی خطرناک برای کشورهای منطقه از جمله عربستان خواهد بود.

عربستان تجربه پهلوی را فراموش نکرده که او هم مثل الان عربستان گاو شیرده غرب بود. محرک بخش اعظم اغتشاشات، تحریکات و حمایت از ضدانقلاب با امکانات رسانه‌ای اومالی امثال عربستان بود؛ اما ایران با وجود برخورداری از قدرت کامل برای پاسخ به این شیطنت‌ها اغماض کرد. عربستان هم این واقعیت را به خوبی می‌داند.

 

- فکر می‌کنید عادی سازی روابط با عربستان سعودی چقدر می‌تواند فشارهای منطقه‌ای و حتی بین المللی بر ایران را کاهش دهد؟

قطعا روابط ایران و عربستان به عنوان دو کشور موثر در جهان اسلام تاثیر مثبتی بر کشورهای اسلامی خواهد داشت. اما این موضوع به عوامل متحددی پیوند خورده است. از جمله نتایج انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا که برای عربستان بسیار مهم است. از آنجایی که عربستان خود را به عنوان رقیب منطقه‌ای ایران قلمداد می‌کند، لذا عادی سازی روابط بیش از ایران، به نفع عربستان است. البته تاثیر این روابط بر برخی کشورهای عربی و اسلامی که تحت نفوذ عربستان قرار دارند، مثبت خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =