باقری: مذاکرات هسته‌ای برجام ادامه دارد

معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی تاکید کرد که ابرقدرت‌ها می‌خواهند که پیشرفت‌های هسته ای ایران را تهدید جلوه دهند درحالی که فعالیت‌های هسته ای ایران در چارچوب معاهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علی باقری، معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه المنار اعلام کرد که انقلاب اسلامی ایران در سایه استقلال توانست پیشرفت هایی را محقق کند و استقلال و دفاع از هویت ملی هدف تمام ملت های آزاده است اما ابرقدرت‌ها برای تحقق منافع خود خواهان استقلال ملت ها نیستند.

وی در بخشی از گفت‌وگوی خود با اشاره به پیشرفت های علمی و هسته ای ایران گفت که ابرقدرت ها برای مقابله با ملت ایران می خواهند این پیشرفت ها را نوعی تهدید جلوه دهند، آن ها می خواهند وانمود کنند که این دستاوردها مسالمت آمیز نیست درحالی که این ادعاها صد درصد غیرصحیح است و فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب معاهدات و توافق های آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

روسیه: بن‌بست مذاکرات برجام پرتنش است

وی گفت که طی یک سال گذشته ما شاهد کندی در روند مذاکرات هسته ای هستیم اما این مذاکرات ادامه دارد و اکنون مذاکرات در سطح تبادل پیام ها میان دو طرف ادامه دارد و دو طرف همچنین رویکردهای خود را اعلام می‌کنند.

باقری گفت که ایران هیچ گونه ارتباط مستقیمی با آمریکا ندارد و طبیعتا این پیام‌ها از طریق واسطه‌های اروپایی و گاهی اوقات غیر اروپایی رد و بدل می‌شود.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که توافق وین مرده است گفت که اظهارات بایدن در حالی است که مسئولان آمریکایی بعد از آن در گفت‌وگو با رسانه درخصوص توافق و روند مذاکرات اظهارنظر کردند و تبادل پیام‌ها همچنان ادامه دارد.

وی در مورد ناآرامی‌های اخیر ایران و نقش کشورهای غربی در آن گفت که ممکن است آنها یک محاسبات غلطی داشته باشند اما وقتی با واقعیت‌های ایران مواجه شدند متوجه شدند که چیزی در اختیار ندارند.

باقری تاکید کرد که هیچ شکی نیست که آن ها طرح هایی دارند و از ابزارهای مختلف علیه ایران از جمله در زمینه مذاکرات استفاده می کنند و سابقه آن ها چنین مساله ای را نشان می‌دهد اما در موضوع تحولات اخیر در ایران هیچ چیزی که نشان دهد آن ها بتوانند چنین کاری را انجام بدهند مشاهده نکردیم و قطعا آنها توانایی انجام چنین کاری را نخواهند داشت.

وی گفت که یکی از مهم ترین خطوط قرمز ایران در زمینه مذاکرات گرفتن ضمانت ها است؛ طرف مقابل باید تضمین دهد که به تعهدات خود پایبند باشد، هدف اصلی ما در مذاکرات برداشتن تحریم های اقتصادی است به گونه ای که ما و ملت تاثیر برداشتن تحریم ها را احساس کند و منافع اقتصادی ما نباید مقطعی باشد بلکه تداوم پیدا کند، ما دائما بر این موضع تاکید می کنیم و در نشست اخیر با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا نیز بر این مساله تاکید کردیم و وی نیز این مطالبه ما را پذیرفت.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا جو بایدن توان آن را دارد که تمام تحریم های اقتصادی ایران را بردارد گفت: در نهایت این وظیفه آن ها است که تحریم ها را بردارند، آمریکا آمادگی خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرد و کسی که برای بازگشت اعلام آمادگی می کند باید به بندهای توافق پایبند باشد و آن برداشت تحریم ها است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما احیای توافق چه زمانی انجام خواهد شد گفت که طبیعتا این مساله به اراده دو طرف بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که اگر از خطوط قرمزش تجاوز نکنند حتی در زمان کوتاه آماده احیای برجام است.

باقری درمورد روابط ایران با کشورهای همسایه نیز گفت که حسن همجواری اولویت سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی است و ما امروز شاهد این امر هستیم که روابط ایران با برخی کشورهای همسایه که شبه قطع شده بود پویاتر شده است، امارات و کویت در دولت قبلی سفرای خود را از ایران فراخواندند اما اکنون می بینیم که سفرای هر دو کشور به تهران بازگشتند، علاوه بر این ما به میزبانی بغداد چند دور گفت‌وگو داشتیم.

وی درخصوص روابط تهران و ریاض گفت که در دولت قبلی عراق به نخست وزیری الکاظمی تلاش های فراوانی برای نزدیکی روابط ایران و عربستان انجام شد و دولت کنونی عراق به ریاست السودانی نیز در حال ایفای همان نقش است، مذاکرات ایران و عربستان درحال پیشرفت است و این یک امر طبیعی است که برای نزدیک کردن روابط به هماهنگی و گفت‌وگو و زمان نیاز داریم.

باقری در ادامه با اشاره به اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی گفت که توافق های سازش نتیجه بخش نخواهد بود و خود ملت های عربی مخالف این توافقات هستند و ما در جام جهانی قطر شاهد این موضوع بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی شما را نگران می کند گفت که رژیم صهیونیستی چیزی ندارد که ما را نگران کند، اسرائیلی ها حتی نمی توانند به مساله حمله به ایران فکر کنند، اگر آن ها شبی هنگام خواب به حمله کردن به ایران فکر کنند مطمئن باشند که هیچ گاه از خوابشان بیدار نخواهند شد.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد که مقامات ارشد ایران بارها تاکید کردند که از هرنقطه مورد حمله قرار گیرد فورا پاسخ خواهد داد و همان نقطه را هدف قرار می دهد.

وی درمورد موضع ایران در جنگ روسیه و اوکراین نیز گفت که ایران قبل از جنگ نیز روابطی با روسیه و اوکراین داشتند و جنگ باعث نمی شود که این روابط متوقف شود و ما اعلام کردیم که در این جنگ بی طرف هستیم و به هیچ طرفی در جنگ کمک نخواهیم کرد و به روابط خود ادامه می دهیم.

باقری درمورد ادعاهای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه گفت که این ادعاها را موتور رسانه ‌ای غربی ها مطرح کرده است و آن ها می خواهند از این طریق ضعف های خود را بپوشانند و این امر صحت ندارد و هم غرب و هم اوکراین نتوانستند این ادعا را اثبات کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =