بارش‌ها کمبود آب تهران را جبران نکرده است / شدت گرفتن اثرات خشکسالی

بارش‌های روز گذشته در تهران کور سوی امیدی برای بهبود شرایط آبی پایتخت بود اما باید دید، این بارش‌ها توانسته اثرگذار باشد یا مشکل همچنان پابرجاست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، امسال با توجه به کاهش بارش‌ها در پاییز و زمستان در مقایسه با سال گذشته و کاهش آب پشت سدها، موضوع کم آبی تهران نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

کاهش جدی حجم موجودی آب ۲۰ سد مهم

در حال حاضر میزان ورودی آب به سدهای کشور تا ۲۳ بهمن‌ماه معادل ۹ میلیارد و ۶۱ میلیون مترمکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل ۱۰ میلیارد و ۷۷ میلیون مترمکعب بوده ۱۱ درصد کاهش داشته، همچنین میزان خروجی از مخازن سدهای کشور در این تاریخ معادل هفت میلیارد و ۱۲ میلیون مترمکعب ثبت شده که این عدد در قیاس با سال گذشته که عددی معادل هشت میلیارد و ۴۴ میلیون مترمکعب بوده بیانگر کاهش ۱۶ درصدی است.

بارش‌های روز گذشته در تهران کور سوی امیدی برای بهبود شرایط آبی پایتخت بود اما باید دید، این بارش‌ها توانسته اثرگذار باشد یا مشکل همچنان پابرجاست؟ مازیار غلامی مدیر کل اداره هواشناسی استان تهران در این باره به ایسنا گفته که با وجود بارش‌های اخیر بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده تا روز جمعه استان تهران با ۴۹ درصدی کاهش بارش نسبت به بلندمدت  و ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده و بارش‌هایی که اتفاق افتاده است نیز نتوانسته شرایط را بهتر کند. هرچند که ذخیره پوشش برف در ارتفاعات افزایش یافته است و در درازمدت می‌تواند کمی تاثیرگذار باشد اما بارش‌ها باعث جبران کمبود آب تهران نشده است بنابراین همچنان باید مدیریت مصرف آب در دستور کار باشد. 

سومین سال خشکسالی در ایران

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به اینکه سومین سالی است که ما در خشکسالی پی در پی قرار داریم، درباره وضعیت کشور گفت: خشکسالی فرایندی تجمیعی است و هرسال اثرات آن شدیدتر می‌شود، تاجایی که امسال شاهد اثرات هیدرولوژی مانند کاهش آب در تهران بودیم. خشکسالی این نگرانی را به وجود آورده که در تهران آب جیره‌بندی شود.

وظیفه عنوان کرد:  در ۲ سال گذشته متوسط بارش در کشور زیر حد نرمال بود البته در برخی نقاط شدت خشکسالی شدیدتر بود و استان‌های جنوب غرب و غرب کشور ۵۰ درصد کم‌بارشی داشتند که در کشوری مثل ایران که بارش متوسط آن یک سوم نرمال جهانی است، کاهش ۵۰ درصدی اثرات ناگواری خواهد داشت.

وی افزود: نمی‌توان صد در صدی پیش‌بینی کرد که در سال آینده یا سال‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد. زمانی که داده‌های هواشناسی در ۵۰ سال گذشته را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که روند بارش در کشور ما کاهشی بوده و دما روندی افزایشی داشته است. هر دو این موارد دسترسی به آب را کمتر و محیط زیست را از لحاظ آب فقیرتر می‌کند. با این روند به نظر می‌رسد که آینده ما خشک‌تر و گرمتر باشد و اثراتی که امروز می‌بینیم در آینده تشدید شود.

به گزارش ایسکانیوز، ورود سامانه‌های بارشی به کشور اتفاق خوشایندی است اما این به معنای رفع مشکل کم آبی نیست و مسئولان باید ضمن مدیریت آب، اطلاع‌رسانی به مردم و آموزش برای صرفه‌جویی را هم در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1171153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =