تولید پنل ساختمانی باعث سبک‌سازی و بالا بردن سرعت ساخت می‌شود

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران گفت: نخاله‌های ساختمانی یکی از چالش‌های مهم شهری در کشورهای مختلف است که با تولید پانل ساختمانی علاوه‌بر سبک‌سازی، بالا بردن سرعت ساخت، بالابردن کیفیت ساخت‌وساز با کاهش دخالت انسان و اشتباهات انسانی در اجرا، مقاومت بیشتر در برابر سوانح باعث کاهش هزینه‌های ساخت است.

محسن خیرمند پاریزی، دانشجو دکتری معماری، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند موفق به کسب بیش از ۷۰ نتیجه و دستاورد در مسابقات و جوایز معماری، طراحی محصول، رویدادهای علمی و ایده‌پردازی شده است. این پژوهشگر چندین بار توانسته برنده جایزه انجمن معماری جهان شود و جایگاه ششم را کسب کرده است. یکی از داوران و مشاوران علمی رقابت بین‌المللی اینسپایرلی به عنوان بزرگترین جایزه معماری دانشجویی جهان انتخاب شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز است.

ساخت پنل‌های آکوستیکی با استفاده از الیاف طبیعی کنف در واحد علوم و تحقیقات

تعریفی از رشته مهندسی معماری از دیدگاه خودتان و دلیل شما برای انتخاب این رشته را توضیح دهید؟


مهندسی معماری از دیدگاه بنده ترکیب موثر از علم و هنر برای بهبود شرایط زندگی انسان با در نظر گرفتن حقوق سایر جانداران و طبیعت است. بعد از اتمام دوره پیش دانشگاهی و کنکور شناخت درستی از رشته‌ها نداشتم و این موضوع باعث شد تا یکبار انصراف و یک تغییر رشته داشته باشم، قرار گرفتن در فضای دانشگاه صحبت با اساتید و دانشجویان سایر رشته باعث شناخت بهتر از رشته‌ها شد و سرانجام تصمیم به ادامه تحصیل در رشته معماری است.

نظرتون در مورد اینکه یک روز به بزرگداشت مهندسان اختصاص یافته چیست؟ جایگاه مهندسان در رفع مسائل جامعه را به‌طور اجمالی بیان کنید.

وجود یک روز برای بزرگداشت مهندسان می‌تواند باعث انگیزه بخشیدن به سایر افراد برای ورود به رشته‌های مهندسی شود.  اگر مهندسان زمان خود را برای حل مسائل و راهی برای رفع نیازها کنند. بسیاری از مسائل و مشکلات حل می‌شود.این موضوع در گذشته هم اثبات شده است و تاثیر بسیاری از محصولات و ابداعات مهندسی را در بهبود و بالا بردن کیفیت زندگی قابل مشاهده است. برای حل مسائل نیاز با طراحی، محصول، اختراع و ابداع جدید به حمایت از سمت سازمان‌هاو مسئولان است.

تولید پنل ساختمانی باعث سبک‌سازی و بالا بردن سرعت ساخت می‌شود

درباره شرکت و محل استقرار، فعالیت، محصول، جنبه نوآوری، چالش‌های مسیر تولید و فروش توضیح دهید.

شرکت مهندسی و صنعتی فناوران رواق فیروزه‌ای به عنوان یکی از هسته‌های فناور در مرکز رشد و نوآوری سوانح طبیعی زیرنظر پژوهشکده سوانح طبیعی وابسته بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه‌های اسکان پس از سانحه، مسکن بهینه روستایی، طرح‌های مسکن خود تطبیق‌پذیر، طراحی و تولید پنل‌های ساختمانی سبک بتنی و بازیافتی از بازیافت نخاله‌های ساختمانی حاصل از سوانح و ساخت و سازها، طراحی محصولات مرتبط با جلوگیری از انتقال گسترده بیماری در جامعه فعالیت می‌کند. بنده به عنوان موسس و مدیرعامل در شرکت حضور دارم. با توجه به اینکه بحث نخاله‌های ساختمانی یکی از چالش‌های مهم شهری در کشورهای مختلف است با تولید پنل ساختمانی علاوه‌بر سبک‌سازی، بالا بردن سرعت ساخت، بالابردن کیفیت ساخت‌وساز با کاهش دخالت انسان و اشتباهات انسانی در اجرا، مقاومت بیشتر در برابر سوانح باعث کاهش هزینه‌های ساخت، کمتر مصرف شدن مواد اولیه، جلوگیری از تخریب طبیعت و کاهش مصرف انرژی و آب در تولید می‌شود.همچنین در زمان پس از سانحه کمک به فرآیند بازسازی و برگشت شهر آسیب دیده به شرایط قبل از سانحه می‌کند. ظرفیت و نوآوری موجود در طراحی پنل‌ها و طرح‌های مسکن ارائه شده است. همچون اجرا ساده به هر دو صورت تر و خشک، قابلیت آموزش به نیروهای غیرمتخصص و استفاده از مشارکت مردمی، قابلیت ساخت در محل و فرصت اشتغال‌زایی در مناطق کمتر برخوردار و سانحه‌دیده، قابلیت حمل‌ و نقل، انبار و جداسازی، عایق صوت، حرارت و مقاومت در برابر آتش طرح و محصولی کاربردی و خاص را ایجاد کرده است. حاصل چندین سال فعالیت، پژوهش و آزمایش تیم تخصصی ما شده است. در حال حاضر با توجه به نیازهای کشور تلاش به شناساندن بهتر طرح به مسئولان و سازندگان برای تولید بیشتر و استفاده در پروژه‌های مختلف از محصول و استفاده از الگوهای بهینه ساخت با توجه به فرهنگ و اقلیم مناطق مختلف در جای جای کشور هستیم.

مسیرهای شغلی برای دانشجویان رشته معماری از دیدگاه شما چگونه است؟

فارغ‌التحصیلان معماری با توجه به دارا بودن جنبه‌ هنری و علمی در مشاغل متعدد فعالیت داشتند و از طراحی مبلمان، جواهرات، لباس تا نویسندگی، بازیگری و سیاست می‌توان نام‌های معماران را دید. معماری در گرایش‌های مختلف معماری، معماری داخلی، معماری منظر، معماری پس از سانحه و گرایش‌های مرتبط با هنر و ساخت تدریس می‌شود. با توجه به آموزش‌ها و واحدهای مشترک تخصصی هر کدام از رشته‌ها می‌توانند در پروژه‌ها فعالیت کنند، اما در بخشی که مرتبط به گرایش افراد تخصصی‌تر وارد شوند معمولا در پروژه‌های بزرگ چند معمار به صورت تیمی و با تخصص‌های مختلف همکاری دارند. به طور عادی معماران به عنوان مجری، ناظر و طراح پروژه‌های ساختمانی، سرپرست کارگاه‌، محاسب هزینه ساخت، اپراتور نرم‌افزارهای محاسباتی و مدل‌سازی و شبیه‌سازی و در بخش مرمت، بازسازی و نوسازی مشغول بکار می‌شوند.

تولید پنل ساختمانی باعث سبک‌سازی و بالا بردن سرعت ساخت می‌شود

برای راهیابی موفق بازار کار در رشته مهندسی معماری چه آموزش‌هایی را در کنار دروس دانشگاهی توصیه می‌کنید؟

در معماری علاوه‌بر آموزش‌های دانشگاهی نیاز به آموزش به صورت خودآموز با مطالعه کتاب‌ها، دیدن ویدیوهای آموزشی یا آموزش دوره‌ها به صورت کلاس فوق برنامه است و در کنار این موارد با توجه به نیاز به کسب تجربه حضور در دفاتر و کارگاه‌های ساختمانی باعث درک بهتر آموزش‌ها می‌شود. دانشجویان در زمان دانشجویی تا فارغ‌التحصیلی آموزه‌های لازم را تکمیل کنند تا برای فعالیت و وارد شدن به بازار کار کمتر با مشکل روبه‌رو شوند.

چه اساتیدی در رشته مهندسی معماری در موفقیت شما موثر بودند؟

در مقاطع مختلف تحصیل اساتید بزرگوار فراوان بودند که در موفقیت‌ها تاثیر داشتند.اگر بخواهم به نتایج اخیر به عنوان دانشجوی دکتری معماری در واحد تهران غرب بپردازم خانم دکتر زارع به عنوان استاد و معاونت پژوهش و فناوری واحد تهران غرب، خانم دکتر طلایی به عنوان استاد و مدیر گروه معماری واحد تهران غرب ، دکتر سلیمانی و دکتر نقشینه به عنوان استاد و فعالان در صنعت و پژوهش با آموزه‌های خود تأثیر قابل توجهی در نتایج داشتند و علاوه‌بر راهنمایی با تشویق‌های خود انگیزه به ادامه فعالیت‌ها می‌دادند. در کنار اساتید گروه معماری، حمایت‌های مهری، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با همراهی و حمایت ریاست گذشته واحد تهران غرب، خانم دکتر داداندیش، ریاست جدید واحد تهران غرب و دکتر نریمانی‌راد تاثیر فراوان در کسب دستاوردها و نتایج دانشجویی به ویژه من داشته و خواهد داشت. امیدوارم ادامه و بیشتر شدن این حمایت‌ها باعث شود که روز به روز تیم‌های تخصصی دانشجویی با انگیزه بیشتر در فعالیت‌های مختلف شرکت کنند و با آموزش به ورودی‌های بعدی این نتایج و دستاوردها ادامه‌دار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1172515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =