اشتغال مشکل اصلی دانشجویان غیرایرانی است/ عزم جدی برخی نهادها برای حل چالش‌های دانشجویان بین‌الملل

رئیس اداره دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان اعتقاد دارد که اشتغال به صورت پاره وقت مشکل جدی دانشجویان غیرایرانی است.

جعفر رازقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه موضوعات شناختی یکی از مهم‌ترین چالش‌های دانشجویان بین‌الملل است، اظهار کرد: تحصیل و ارائه تسهیلات به دانشجویان بین‌الملل گاهی سوالات و ابهاماتی را برای مردم یا سایر دانشجویان ایجاد می‌کند. در واقع آنان اهمیت حضور این دانشجویان در کشور را نمی‌دانند.

تلاش وزارت علوم در راستای مجوز شغل پاره وقت برای دانشجویان خارجی

وی با اشاره به اینکه سازمان امور دانشجویان به دنبال تبیین اهمیت حضور دانشجویان بین‌الملل از لحاظ ارتباطات فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی در جامعه است، گفت: زمانیکه جایگاه ارتباطات کشورها با یکدیگر مشخص شد، تعاملات اقشار مختلف جامعه با این دانشجویان مناسب خواهد بود.

رئیس اداره دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان با تصریح بر اینکه تلاش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه‌ها بر این است تا موانع موجود برای تحصیل دانشجویان بین‌الملل در ایران را مرتفع کنند، گفت: در حال حاضر تمامی مجموعه‌هایی که مستقیم و غیر مستقیم با دانشجویان بین‌الملل در ارتباط هستند، مانند خدمات امور کنسولگری وزارت امور خارجه، وزارت علوم و اداره پلیس مهاجرت عزم جدی برای حمایت از این دانشجویان وجود دارد.

وی اضافه کرد: برخی از مشکلات دانشجویان‌ بین‌الملل در کشورمان مربوط به قوانین بوده که مجموعه‌ها مختلف با استناد به آنها به دانشجویی سختگیری می‌کنند. برای رفع این مشکل نیز، سازمان امور دانشجویان در حال رایزنی با نهادهای مرتبط است.

رازقی اشتغال را مشکل دیگری دانشجویان غیرایرانی دانست و گفت: در حال حاضر آنان امکان اشتغال پاره وقت را به علت وجود قانون «منع اشتغال اتباع» ندارند. این موضوع نیز باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌شود.

رئیس اداره دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان ادامه داد: امیدواریم با پیگیری‌های سازمان امور دانشجویان، بتوانیم برای دانشجویان بین‌الملل استثنا قائل شویم و آنها ذیل قانون «منع اشتغال اتباع» نباشد. در چنین شرایطی این دانشجویان می‌توانند تعداد ساعات محدودی در هفته را به فعالیت بپردازنند.

وی با بیان اینکه اشتغال پاره وقت دانشجویان بین‌الملل منجر به کاهش آمار بیکاری در ایران شود، گفت: زمانیکه دانشجوی غیر ایرانی با تخصص و علم خود در بخشی از صنعت مشغول به کار شود با رونق بخشی به این حوزه ردیف شغلی جدید ایجاد می‌کند. همچنین اگر چنین فردی در شرکتی کار کند، می‌توانند با شرکت‌های کشور خود ارتباط برقرار کرده و به افزایش تبادلات بین‌المللی کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174344

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =