تلاش برخی مسئولان برای سفارشی شدن نشریات دانشجویی/ فضای مجازی برای سوژه‌یابی مناسب نیست

عضو شورای ناظر بر نشریات دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است برخی مسئولان دانشگاهی تلاش بسیاری داشتند تا نشریات را به سمت حمایت از مسئولان و سفارشی شدن پیش ببرند؛ اما نتوانستند موفق شوند.

سجاد دنیوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه نشریات نتیجه بخشی از فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی هستند، گفت: با توجه به اینکه تشکل‌های دانشجویی در چند سال اخیر بنا به دلایل مختلف از جمله تصمیم‌گیری‌های سیاسی دچار ضعف شدند، نشریات دانشجویی نیز متاثر از ضعف آنها، دچار رکود شدند. 

تبعیض معاونان فرهنگی در تخصیص بودجه به نشریات علمی و غیرعلمی 

وی انتخاب و سوژه یابی نامناسب برای تولید محتوای یکی از چالش‌های حال حاضر نشریات دانشجویی دانست. 

سردبیر نشریه دانشجویی «قلم» با تصریح بر اینکه پایین بودن سرانه میزان مطالعه دانشجویان یکی از مهم‌ترین علت‌های اصلی افت نشریات است، گفت: دانشجویانی که به علت پایین بودن مطالعه، مبانی فکری قوی نداشته یا تحلیل و درک سطحی از وقایع سیاسی و اجتماعی دارند، در تشکل دانشجویی یا نشریات نیز نمی‌توانند فعالیت اثیر گذاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فعالان حوزه نشریات دانشجویی نسبت به ادوار گذشته این حوزه مطالعه غیر درسی کمتری دارند و این یک ضعف جدی است. به این معنا که به علت پایین بودن ساعات مطالعه و نداشتن اشراف کافی بر موضوعات، دانشجویان نمی‌توانند به درستی سوژه مناسب را انتخاب کنند. 

نشریات دانشجویی هنوز مطالبه‌گر هستند

دنیوی در پاسخ به این پرسش که «آیا فعالان نشریات دانشجویی برای انتخاب سوژه رضایت مسئولان و مخاطبان را در نظر می‌گیرند یا موضوعی را انتخاب می‌کنند که چالش دانشگاه و مشکل دانشجویان باشد؟» گفت: در حال حاضر نشریات تا حدودی خصوصیات دانشجویی خود را حفظ کرده‌اند و هنوز نگاه انتقادی و مطالبه‌گری دارند. در این میان برخی جریان‌ها یا مسئولان دانشگاهی تلاش بسیاری داشتند تا نشریات را به سمت حمایت از مسئولان و سفارشی شدن پیش ببرند؛ اما نتوانستند موفق شوند. بنابراین نمی‌توان گفت که موضوعات و سوژه‌ها برای رضایت مسئولان انتخاب می‌شوند.

عضو شورای ناظر بر نشریات دانشگاه فردوسی مشهد نسل فعلی دانشجویان را بی‌دغدغه دانست و اضافه کرد: در حال حاضر مدیر مسئولان نشریات نمی‌دانند چه سوژه یا موضوعی را انتخاب کنند که  جزو دغدغه‌های دانشجویان باشد؛ چرا که با نسلی مواجهه هستند که هیچ واکنشی نسبت به وقایع ندارند.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: در یک سال گذشته موضوعات حوزه صنفی در دانشگاه‌ها بسیار زیاد بود و دانشجویان با مشکلات عدیده‌ای رو به رو بودند؛ اما حتی اگر همین سوژه‌ها  در قالب نشریات مطرح شود برای دانشجویان جذاب نیست و ایجاد دغدغه نمی‌کند.

دنیوی استفاده از فضای مجازی را عامل دیگری برای سوژه یابی نامناسب بر شمرد و گفت: دانشجویان که عمده نسل جوان جامعه را تشکیل می‌دهند، ساعات بسیاری در روز را صرف فعالیت در فضای مجازی می‌کنند. این موضوع باعث تا سوژه‌های روز را از این طریق پیگیری کنند. در نتیجه فعالان نشریات با سوژه‌های تکراری و بعضا سوخته مواجه هستند که پس از انتشار در نشریه مورد استقال قرار نمی‌گیرند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1174425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =