شناسایی DNA بتهوون بعد از ۲۰۰ سال

سال‌هاست که پزشکان و محققان در پی کشف علت بیماری و مرگ بتهوون بزرگ هستند، اما هنوز نتوانسته‌اند به نتیجه‌ای برسند. با این حال، اخیرا گروهی از محققان با مطالعه DNA باقی‌مانده از این آهنگساز متوجه شده‌اند که برخلاف ادعای محققان، او از مسمومیت سرب نمرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ لودویگ فون بتهوون، آهنگساز معروف آلمانی، یک روز دوشنبه توفانی در ماه مارس ۱۸۲۷ پس از یک بیماری طولانی درگذشت. او که از کریسمس قبل در بستر بیماری بود، به دلیل ابتلا به یرقان اندام‌ها و شکمش متورم شده بود و هر نفسی که می‌کشید یک تقلای بزرگ برایش بود.

در حالی که همکارانش مشغول کار مرتب کردن وسایل شخصی‌اش بودند، سندی را که بتهوون ربع قرن پیش از آن نوشته بود کشف کردند؛ وصیت‌نامه‌ای که از برادرانش می‌خواست جزئیات وضعیت او را به اطلاع عموم برسانند.

رمزگشایی از کد داوینچی واقعی توسط یک محقق ایرانی در آمریکا /نیروی گرانش قبل از نیوتن کشف شده

امروزه بر کسی پوشیده نیست بتهوون که یکی از بزرگ‌ترین موسیقیدانانی که جهان تا به حال شناخته است، در اواسط 40 سالگی ناشنوا شد. این یک واقعیت غم‌انگیز بود که بتهوون آرزو می‌کرد جهان آن را نه فقط از منظر شخصی، بلکه از دیدگاه پزشکی درک کند.

این آهنگساز نزدیک به دو دهه بیشتر از دکترش زنده بود و به همین دلیل کسی متوجه نشد که دقیقا دلیل بیماری‌اش چه بود. اما هم‌اکنون پس از نزدیک به دو قرن از زمان مرگش، تیمی از محققان با تجزیه و تحلیل ژنتیکی DNA موجود در نمونه‌ موهایش تصمیم گرفتند وصیت‌نامه او را به روش‌هایی که هرگز تصور نمی‌کرد، محقق کنند.

یوهانس کراوز، زیست شیمیدان و متخصص انسان‌شناسی تکاملی موسسه ماکس پلانک آلمان، می‌گوید: هدف اول‌مان این بود که مشکلات سلامتی بهتوون را کشف کنیم، زیرا معروف است که او مبتلا به کاهش شنوایی پیشرونده بود و این بیماری در نهایت منجر به ناشنوا شدنش در سال ۱۸۱۸ شد.

بیماری‌ها

علت اصلی این کم‌شنوایی هرگز شناخته نشد؛ حتی برای پزشک شخصی او دکتر یوهان آدام اشمیت. چیزی که با وزوز گوش در 20 سالگی شروع شد، آرام آرام جای خود را به کاهش تحمل صداهای بلند و در نهایت از دست دادن شنوایی در سطوح بالاتر داد و عملاً به کار او به عنوان یک هنرمند پایان داد.

بتهوون در نامه‌ای خطاب به برادرانش اعتراف کرد که به طرز ناامیدکننده‌ای رنج کشیده؛ تا جایی که به خودکشی فکر کرده است. و هیچ چیز نمی‌تواند سخت‌تر از این موضوع برای یک نوازنده باشد.

بتهوون در دوران بزرگسالی‌اش فقط با کاهش شنوایی مواجه نبود. گفته می‌شود حداقل از سن 22 سالگی از دردهای شدید شکم و حملات مزمن اسهال رنج می‌برد. 6 سال قبل از مرگش اولین نشانه‌های بیماری کبدی در او ظاهر شد؛ بیماری که گمان می‌رود حداقل تا حدی عامل مرگش در سن نسبتاً جوان 56 سالگی بوده است.

در سال 2007، تحقیقات پزشکی قانونی در مورد یک دسته از موهای بتهوون نشان داد که مسمومیت با سرب نه تنها مرگش را تسریع کرده، بلکه در نهایت مسئول علائمی بوده که جان او را گرفته است. این تحقیقات نشان داد که او بر اثر مصرف دارویی که مقدار قابل توجهی سرب داشته طی چهار ماه آخر زندگی‌اش، جان خود را از دست داده است. در واقع داستان اینگونه بوده است که پزشک معالج بتهوون وقتی متوجه ناخوشی کبد و جراحت‌های ناشی از آن می‌شود، برای تسکین و بهبود او، دارویی با محتوای سرب تجویز می‌کند. البته در آن دوران، این دارو به عنوان یکی از داروهای اصلی برای درمان زخم محسوب می‌شده، اما این تجویز برای بتهوون یک اشتباه محض پزشکی بر اثر بی‌توجهی به وضعیت بیمار به شمار می‌آید، چراکه با افزایش سطح این فلز در خون او، بیماری کبدی وی وخیم‌تر شده و سرانجام او به کام مرگ کشیده می‌شود.

نتایج مطالعات جدید

اما جدیدترین مطالعات دانشمندان نظریه علت مرگ بتهوون در اثر مصرف سرب را رد می‌کند و نشان می‌دهد که موهایی که به عنوان نمونه برداشته شده بودند، متعلق به بتهوون نبوده، بلکه متعلق به یک زن ناشناس بوده است. مطالعات اخیر حاکی از آن است که مرگ او احتمالا در اثر عفونت هپاتیت B بوده که به واسطه نوشیدن الکل و بیماری کبدش تشدید شده است. اما محققان این مطالعه نتوانستند دلیل قطعی برای ناشنوایی بتهوون یا مشکلات گوارشی او را پیدا کنند.

یک دسته موی بتهوون که روی نامه‌ای به تاریخ 1827 چسبانده شده و در سال 2018 کوین براون، عضو انجمن بتهوون آمریکا، از آن عکس گرفت

سوالات باقی‌مانده

با وجود تحقیقات اخیر محققان هنوز سوالات زیادی در مورد زندگی و مرگ آهنگساز مشهور کلاسیک بدون جواب مانده است؛ اینکه کجا به هپاتیت مبتلا شد؟ چگونه قرن‌ها یک دسته موی زن به جای موی بتهوون مدنظر گرفته شد؟ و عامل اصلی دردهای روده و کم‌شنوایی او چه بود؟

با توجه به اینکه این تیم تحقیقاتی خیلی مشتاق بودند علت کم‌شنوایی بتهوون را درک کنند، این نتیجه برای آنها بسیار ناامیدکننده بود. اما آنها شگفتی دیگری را یافتند که در میان ژن‌های او مدفون شده بود.

بررسی بیشتر در مورد موهایی که واقعا متعلق به بتهوون بوده و مقایسه کروموزوم Y در نمونه‌های مو با کروموزوم‌های خویشاوندان مدرن که از نسل پدری بتهوون می‌آیند، به یک عدم تطابق اشاره دارد و به نظر می‌رسد در نسل‌های منتهی به تولد بتهوون، روابطی نامشروع وجود داشته است.