کاهش ۵۰ درصدی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی در آمریکا

کاهش حدود ۵۰ درصدی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی در آمریکا، به تعبیر برخی کارشناسان نشان‌دهنده بحران در علوم انسانی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی دانشگاه ایالتی اوهایو بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰، ۴۶ درصد کاهش یافته است. دانشگاه تافتس (مدفورد، ماساچوست) هم با کاهش ۵۰ درصدی و دانشگاه ایالتی نیویورک (آلبانی) با کاهش ۷۵ درصدی فارغ‌التحصیلان علوم انسانی مواجه شده است.

عدم بازتاب تحقیقات و یافته‌های نو در زمینه علوم انسانی

تعداد فارغ‌التحصیلان علوم انسانی کالج واسر نیویورک هم حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که تعداد فارغ‌التحصیلان رشته تاریخ دانشگاه ایالتی آریزونا در مدت ۳ سال (از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) ۵۰ درصد کاهش یافت.

هم‌اکنون فقط هفت درصد از دانشجویان سال اول دانشگاه هاروارد تحصیل در رشته‌های علوم انسانی را انتخاب می‌کنند، در حالی که در دهه ۱۹۷۰، ۳۰ درصد دانشجویان علوم انسانی را انتخاب می‌کردند.

کارشناسان آمریکایی معتقدند که این آمارها بیانگر شرایط بحرانی علوم انسانی در این کشور است؛ اما برخی بر این باورند که فقط آمریکایی‌ها از شعار «بحران در علوم انسانی» برای صحبت در مورد اهمیت علوم انسانی استفاده می‌کنند.

تاکید دولت آمریکا بر آموزش‌های مهارتی، STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) را در اولویت قرار می‌دهد. به همین دلیل، برخی کارشناسان نگرانند که ارزش‌ و مهارت‌های هنر و علوم انسانی نادیده گرفته شود.

مقایسه وضعیت علوم انسانی در آمریکا و انگلستان، تفاوت‌های بسیاری را نشان می‌دهد. برای مثال انگلستان کمتر از یک درصد جمعیت جهان را دارد؛ اما ۹.۹ درصد از مقالات دانشگاهی دانلود شده، ۱۰.۵ درصد از استنادهای جهانی و ۱۳.۴ درصد از «مقالات با استناد بالا» توسط محققان در انگلستان نوشته شده است.   

فعالیت در حوزه هنر و علوم انسانی انگلستان در سال ۲۰۲۰، در مقایسه با میانگین جهانی، ۴۹ درصد بیشتر بوده است. به علاوه، ۱۹ دانشگاه انگلستان در سال ۲۰۲۰ در رتبه‌بندی ۱۰۰ دانشگاه برتر آموزش عالی تایمز برای هنر و علوم انسانی قرار گرفتند.

افزایش ۱۲ درصدی ثبت نام در رشته‌های علوم انسانی

آمارها از انگلستان نشان می‌دهد که ثبت نام رشته‌های علوم انسانی در پاییز ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزایش یافته است.

به علاوه این آمارهای ضد و نقیض، بررسی اشتغال فارغ‌التحصیلان در آمریکا و انگلستان بیانگر یکسان بودن درآمد فارغ‌التحصیلان AHSS (هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی) و فارغ‌التحصیلان STEM  (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) است. حتی بر اساس برخی نظرسنجی‌ها، ۵۱ درصد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیست شناسی کم‌کارتر از ۴۵ درصد فارغ‌التحصیلان رشته‌های انگلیسی هستند.

جمهوری‌خواهان در آمریکا معتقدند که ثبت نام در دوره‌های علوم انسانی مانع ورود دانشجویان به دوره‌های STEM می‌شود. به نظر جمهوری‌خواهان، دوره‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های دولتی پول مالیات‌دهندگان را هدر داده و در دانشگاه‌های خصوصی نیز پول دانشجویان را هدر می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =