عدم بازتاب تحقیقات و یافته‌های نو در زمینه علوم انسانی

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: در ۲۰ سال اخیر در زمینه علوم انسانی بسیاری از منابع درسی در خارج از کشور تحقیق شده و همین تحقیقات بازتاب در درس نامه‌های آموزشی نداشته و عدم روزآمدی شامل یافته‌ها داخلی و خارجی می‌شود.

مهدی عاشور، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  در زمینه به روز رسانی بسیاری از منابع درسی در دانشگاه ها گفت: در ۲۰ سال اخیر در علوم انسانی تحقیقات مناسب در زمینه علوم انسانی انجام شده و همین تحقیقات بازتابی در درس نامه‌های آموزشی نداشته و عدم روزآمدی شامل یافته‌ها داخلی و خارجی می‌شود. طبق ارزیابی های صورت گرفته علوم انسانی نتوانسته همگام با دیگر علوم حرکت کند و در واقع می توان گفت آموزش و تحقیقات علمی در حوزه علوم انسانی روزآمد نیست. بنابراین علوم انسانی در حرکت علمی نسبت به سایر بخش ها دارای نوعی درنگ و تاخیر بوده و این وضعیت به نوعی مانع تحول در این حوزه علمی بشمار می رود.

تربیت رهبران جامعه نیازمند علوم انسانی است

وی افزود: از طریق همگرایی دانش می‌توان بسیاری از پایان نامه‌ها و رساله‌ها را مرور کرد و یافته‌ها را در درس نامه‌های آموزشی منعکس کرد و به این شکل چرخه ارتباطی بین آموزش و پژوهش را شاهد بود. با این تفاسیر روز آمدی باید مورد توجه قرار بگیرد.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی تاکید کرد:در حوزه ترجمه می‌توان با بهره‌گیری از ترجمه‌های انتقادی مولف علاوه بر ترجمه کتاب مربوطه مقدمه و موخره بر اساس تجربیات خود اضافه کرده و پاورقی و پی نوشت به کتب زده و این گونه ترجمه به غنای نوشتگان و آثار علمی هر رشته کمک می‌کند. این اقدام برای تعالی علوم انسانی و هنر در دستور کار قرار می‌گیرد.

عاشوری گفت: تحول در علوم انسانی به معنای کنار گذاشتن این مطالب نیست بلکه ما بر پایه ظرفیت های دینی و ملی خود و بر اساس مبانی نظری برگرفته از بینش دینی و با ابتکار در روش تحقیقات علمی در حوزه علوم انسانی، می توانیم حوزه های جدید دانشی را تدوین کنیم و زندگی بشر را که در عصر حاضر آکنده از بحران های گوناگون اجتماعی و اقتصادی است، دگرگون کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =