ثبت ۱۵۹ دستاورد هسته‌ای در سال ۱۴۰۱

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سالی که گذشت همکاران ما بیش از ۱۵۹ دستاورد دانشی و فناوری و صنعتی ثبت کردند که هیچ یک از این دستاورد را به دلیل تحریم در اختیار ما قرار نمی‌دهند و به طریق اولی این فناوری‌ها را ابزار فشار اقتصادی علیه ایران کرده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی به مناسبت فرارسیدن سالروز ملی فناوری هسته‌ای با حضور در نماز جمعه این هفته تهران طی سخنانی اظهار داشت:  سازمان انرژی اتمی یکی از دستاوردهای پرافتخار انقلاب اسلامی است که توانسته با خودباوری، خداباوری و توکل ویژه به خدای متعال مسیر رشد و ترقی را در راستای شکوفای علمی کشور دنبال کند. 

نگاهی به جدیدترین تحولات در روند مذاکرات هسته‌ای

وی با بیان اینکه حوزه فناوری‌های نوین حوزه کشورهای سلطه‌گر است و  همواره در انحصار کشورهای پیشرو و ابرقدرت قرار داشته و ورود به این حوزه ممنوعه و دستیابی به فناوری‌های نوین همواره یک جرم محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: از این بابت جرم است که حرکت در این راستا برای سایر کشورها با مجازات مواجه همراه بوده و ایران را از بدو پیروزی انقلاب تاکنون به دلیل ورود و فعالیت به این حوزه مورد تحریم ظالمانه قرار دادند، تحریم‌هایی که با اتهامات واهی به ایران تحمیل شده  و مشاهده کردید که با عملیات سیاسی و روانی این فشارها را در سال ۱۴۰۱ به اوج خود رساندند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگرچه اذعان می‌کردند که تنها راه حل و فصل مسائل با ایران دیپلماسی است و برجام بهترین راه است ولی باز هم بر همین منطق پایبند نبودند و فشارها را از حد گذراند و ما در سال ۱۴۰۱ سال پرفشاری را تجربه کردیم که البته به لطف الهی این حرکات به صورت تمام عیارمتوقف شد و به شکست انجامید. 

اسلامی، با اشاره به آخرین دستاوردهای سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: در سالی که گذشت همکاران ما بیش از ۱۵۹ دستاورد دانشی و فناوری و صنعتی ثبت کردند که هیچ یک از این دستاورد را به دلیل تحریم در اختیار ما قرار نمی‌دهند و به طریق اولی این فناوری‌ها را ابزار فشار اقتصادی علیه ایران کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه توانسیتم گستره فعالیت‌های خود را برای خدمت به مردم دنبال کنیم و مردم از نزدیک یک حس ملموس در حوزه فناوری هسته ای پیدا کنند، گفت:  القا مستمر دشمنان این است که ایران که هیچ هدفی جز دستیابی به سلاح اتمی ندارد و بیش از ۲۰ سال است که این اتهامات را تکرار می کنند البته خودشان این ادعا را به انحای مختلف رد کرده اند ولی برای تداوم فشارهای سیاسی و بین‌المللی علیه ایران از بیان مکرر چنین ادعایی فروگذار نمی‌کنند. 

اسلامی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این بوده که تاثیرات مثبت فناوری‌های هسته‌ای در زندگی مردم را برای آنها تبیین و تشریح کنیم، تصریح کرد:  تولید رادیو دارو یکی از نیازهای مبرم مردم است و در شرایطی که همه مراکز درمانی و بیمارستانی فعالیت‌های درمانی خود را با حداکثر ظرفیت انجام دهند بیش از یک میلیون بیمار از محصولات سازمان برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کنند. این در حالی است که رادیو داروها عمر چندساعته دارند و باید هر چه سریعتر از محل تولید به محل مصرف که بیمارستان‌ها است انتقال داده شود و بر اساس جدول تنظیم شده توسط سازمان انرژی اتمی و مراکز درمانی مورد استفاده بیماران قرار بگیرد.

وی افزود: همه اینها در شرایطی ممکن است که ما بتوانیم بدون محدودیت چرخه تولید و غنی‌سازی اورانیم را در کشور داشته باشیم. اما ما را در منطقه ممنوعه قرار دادند که  نباید غنی سازی و چرخه سوخت انجام دهیم در حالی که اگر این چرخه متوقف شود، خدمات درمانی نیز قطعا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دشمنان ما شعار حقوق بشر می‌دهند ولی تنها شرکت تولید رادیو دارو ما را تحریم کرده‌اند، گفت: همین موضوع بیانگر این واقعیت است که جان  جان انسان‌ها هیچ ارزشی برای غربی‌ها ندارد و تنها به دنبال زورگویی و تحمیل نظرات و خواسته‌های خود هستند. با این وجود ما مسیر گسترش خدمات درمانی حوزه هسته‌ای را به یاری خدا با قدرت تداوم خواهیم داد. 

اسلامی با تاکید بر تلاش سازمان انرژی اتمی برای فعال‌سازی تمامی فناوریهای مرتبط با حوزه هسته‌ای، عنوان کرد: در بحث پرتودهی گام‌های بزرگی را برداشتیم تا در حوزه تولید مواد غذایی و کشاورزی ایجاد تحول کنیم. از جمله اینکه بهره‌گیری از پرتودهی هسته‌ای سمومی که در مواد غذایی است و تنها به این شیوه از بین می‌رود را در دستور کار قرار دادیم. ارتقا این مسیر یکی از گام‌های موثری است که با تلاش گسترده صورت گرفته و ما برای اولین بار سامانه‌های در مقیاس صنعتی در قالب طرح های مهندسی تولید کردیم به نحوی که کلیه محصولات بتواند با پرتودهی علاوه بر افزایش ایمنی، ظرفیت ماندگاری بالاتری را نیز دارا شود که این مسئله گام بزرگی در مسیر کاهش ضایعات مواد غذایی و کشاورزی خواهد بود. 

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در بخش محیط زیست نیز توانسته‌ایم با استفاده از فناوری هسته‌ای در جهت سولفور زدایی از مازوت و تصفیه شیرآبه‌ها تاثیر مستقیمی بر بهبود محیط زندگی مردم ایجاد کنیم. 

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر انقلاب درباره لزوم افزایش ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای برای تامین سوخت کشور گفت:  با توجه به تغییراتی که در شرایط اقلیمی به وجود آمده و تعهد جهانی برای از بین بردن گازهای گلخانه ای، سازمان انرژی اتمی، هدفگذاری برای تولید برق از انرژی هسته‌ای به صورت جهشی را در دستور کار خود قرار داده و پروژه ایجاد ۱۰ هزار مگاوات برق در مناطق ساحلی را در همین راستا کلید زده و مکان‌های احداث این نیروگاه‌ها نیز جانمایی شده و این برنامه با زمان بندی به پیش خواهد رفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما باید بتوانیم از ذخایر موجود در کشور به طور ترکیبی برای سوخت استفاده کنیم و ظرفیت قدرت مندی را ایجاد کردیم تا ذخایر زیرزمینی را هدفمند جستجو کند تا بتوانیم مواد اولیه و عناصر همراه را بیشتر در اختیار بگیریم؛ در همین راستا اقتصاد معدن را شکوفا خواهیم کرد. در گذشته یکی از موانع معادن مربوط به سازمان انرژی اتمی بود، اما اکنون سه معدن فعال را به هشت معدن ارتقاء دادیم و از بیش از پنج معدن در سال جاری بهره برداری می‌کنیم.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان  با بیان اینکه برای اولین بار سند جامع تحقیق و توسعه که بیش از ۲۰۰ پروژه مرز دانشی برای دستیابی به فناوری‌های نوظهور است، عملیاتی شده است، یادآور شد: در سازمان انرژی اتمی امروز محصولات تولیدی در مرز دانش قرار دارد و ما جزو ۳ کشور اول دنیا در این حوزه به شمار می‌رویم که این مهم با همت جوانان متعهد و دانشمند کشورمان بدست آمده است.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1176781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =