امکان تجارت ایران و عربستان سعودی با ارزهای ملی / کشورهای غرب آسیا در حال تطبیق خود با نظم جهانی چندقطبی جدید هستند

استبان کاریلو با اشاره به تاثیر مثبت توافق ایران و عربستان بر کل منطقه غرب آسیا بیان می‌کند یکی از نتایج برقراری روابط دو کشور می‌تواند امکان تجارت ایران و عربستان سعودی با ارزهای ملی خود یا حتی به یوان یا روبل باشد که هدف آن دور کردن کل منطقه از هژمونی دلار و یورو است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، به دنبال توافق انجام شده بین دو کشور ایران و عربستان سعودی برای عادی سازی روابط دو کشور و پیام‌های مثبت متقابلی که در هفته‌های اخیر تبادل می‌شد، وزرای خارجه دو کشور پنج شنبه گذشته در پکن با یکدیگر دیدار کردند. حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان با اعلام رسمی ازسرگیری روابط دو کشور، گفتگوهاییبه منظور بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور و همچنین موضوعات دیگر در زمینه توسعه روابط دوجانبه انجام دادند. تردیدی وجود ندارد که ازسرگیری روابط دو کشور تاثیرات زیادی بر مناسبات و تحولات خاورمیانه خواهد داشت. گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز برای بررسی این موضوع، مصاحبه‌ای با « استبان کاریلو» -سردبیر مجله خبری کردل و کارشناس مسائل خاورمیانه- انجام داد.

کشورهای عرب خلیج فارس متوجه تغییر در نظم جهانی شده‌اند

بخش اول گفتگو با «استبان کاریلو» بدین شرح است:

- بر اساس اخبار اعلام شده توسط وزارت خارجه و مقامات دو کشور ایران و عربستان روند عادی سازی روابط دو کشور به خوبی در حال پیشرفت است و حتی رئیس جمهور ایران به دعوت پادشاه عربستان واکنش مثبت نشان داده است. به نظر شما در هفته‌های آتی می‌توان شاهد به نتیجه رسیدن تلاش‌ها در این زمینه بود؟

تا همین زمان هم شاهد نتایج عادی‌سازی هستیم. پادشاهی [عربستان] نشان داده که آماده سرمایه گذاری در ایران هستند و تهران نیز اعلام کرده که به زودی یک دفتر تجاری مشترک را برای تسهیل تجارت افتتاح خواهد کرد. علاوه بر این، وزرای خارجه دو کشور در ماه رمضان دیداری حضوری با یکدیگر داشته‌اند و همراه شدن آن با دعوت‌های متقابل ابراهیم رئیسی و ملک سلمان از یکدیگر، به برقراری روابط کامل تسریع می بخشد و امیدواریم امنیت و ثبات در غرب آسیا را ایجاد کند. ایران از نارضایتی فزاینده در خصوص نقش آمریکا در منطقه سود زیادی می‌برد. زیرا این نه تنها عربستان سعودی نیست که خود را با نظم جهانی چندقطبی جدید تطبیق داده، بلکه کشورهایی مانند امارات، بحرین و قطر نیز اعلام کرده‌اند که آماده همکاری با جمهوری اسلامی هستند.

- فکر می‌کنید برقراری روابط بین این دو قدرت بزرگ منطقه‌ای چه تاثیری بر تحولات خاورمیانه خواهد گذاشت؟

امید می‌رود که صلح، ثبات و توسعه برای کشورهایی مانند سوریه، یمن و لبنان که به شدت تحت تاثیر مداخلات غرب در سال‌های اخیر قرار گرفته‌اند، ایجاد شود. با این حال، آنچه می‌تواند جالب تر باشد، امکان تجارت ایران و عربستان سعودی با ارزهای ملی خود -یا شاید حتی به یوان یا روبل- با هدف دور کردن کل منطقه از هژمونی دلار و یورو است که تنها در خدمت اجبار و خفه کردن کشورهای مستقل بوده عمل می‌کرد.

- برخی معتقدند با احیای روابط ایران و عربستان احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح یمن افزایش یافته است. آیا شما هم با این تحلیل موافق هستید؟

من موافقم که نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی می‌تواند پایان جنگ در یمن را تسهیل کند. با این حال، نباید این مسئله را نادیده گرفت که فارغ از هرگونه توافقی که بین ریاض و تهران حاصل شود، یمنی‌ها خواسته‌های خود را از پادشاهی و ائتلاف تحت حمایت ناتو دارند. به طور خاص، صنعا تاکید کرده که تا زمانی که عربستان اجازه ندهد از درآمدهای نفتی برای پرداخت حقوق کارمندان بخش دولتی از جمله نیروهای مسلح استفاده شود و محاصره بندر حدیده را رفع نکند، هیچ توافق صلحی نمی‌تواند حاصل شود. با این وجود، چندین دور اخیر مذاکرات آتش‌بس به میزبانی عمان منجر به ایجاد امید شده است.

در این مقطع، همه چیز به تصمیم عربستان سعودی برای پایان دادن به تلاش ناموفق خود برای اشغال نظامی به سبک آمریکا برمی‌گردد؛ از جمله اجازه دادن به نیروهای انصارالله برای استقرار مرز جنوبی خود این کشور.

انتهای پیام/

کد خبر: 1176922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =