اصلاح قیمت خودرو تورم زا است؟

قیمت خودرو با توجه به نرخ تورم اصلاح حداقلی یافت؛ هرچند با قیمت ایده ال خودروسازها و قیمتی که بتوانند بنگاه را از ضرر و زیان نجات دهند فاصله دارد اما در نهایت متوسط رشد قیمت ها ۲۹.۵ درصد تعیین شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، با اصلاح قیمت خودرو چند سوال مطرح شده که در این گزارش می خواهیم به آنها پاسخ دهیم. سوال این است که آیا اصلاح قیمت خودرو در شرایطی که کشور با تورم مواجه است، درست است؟ و آیا این امر به افزایش نرخ تورم دامن می زند؟

نوبت دوم ثبت نام خودرو در طرح یکپارچه مشخص شد

مرتضی شجاعی، کارشناس خودرو با اشاره به نرخ تورم و ارتباط آن با اصلاح قیمت خودرو، گفت: این تصور ایجاد شده که اصلاح قیمت خودرو، تورم زا است، در حالی که این دو مساله را نمی توان با هم مرتبط دانست؛ اقتصاد کشور با تورم ۴۰ درصدی مواجه است و این امر به منزله آن است که هزینه تولید در بخش های مختلف افزایش پیدا کرده است.در شرایطی که هزینه های تولید افزایش پیدا کرده بدترین روش برای مهار تورم، جلوگیری از افزایش قیمت کالا و اصرار به فروش به قیمت سابق است که در این صورت تولید کننده خودرو یا هر کالای دیگری با دو راه حل کاهش کیفیت و کاهش تولید مواجه خواهد شد.

او افزود: خودروساز و یا تولیدکننده‌ای که متناسب با افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت ندهد، برای ادامه حیات چاره‌ای جز کاهش کیفیت ندارد و از طرفی پایین آوردن تیراژ تولید راهکار دیگری است که خودروساز ممکن است در مواجهه با عدم اصلاح قیمت در پیش گیرد.
کاهش تولید، تورم زا است

شجاعی گفت: در سال مهار تورم و رشد تولید، نمی توان تورمی که از پیش وجود داشته را برای تولید کننده خودرو در نظر نگرفت. مساله اصلی در خصوص تورم، مهار ریشه آن و دلایل ایجاد تورم از جمله سیاست های پولی و مالی و سیاست ارزی کشور است، این تورم به خودروساز و اساسا تولید کننده تحمیل می شود.

او تصریح کرد: رشد تولید، مستلزم این است که هزینه تموم شده تولید به خودروساز و تولیدکننده برگردد. وقتی قیمت نهایی خودرویی ۳۰۰ میلیون تومان تمام می شود نباید آن را ۲۵۰ میلیون تومان به فروش برساند.

او در خصوص ضرورت اصلاح قیمت خودرو، گفت: در سال ۱۴۰۱ برای جلوگیری از بروز نارضایتی عمومی، قیمت خودرو اصلاح نشد، در حالی که در آن مقطع زمانی هم ضرورت داشت که نرخ خودرو بازنگری شود، مردم باید بدانند بین قیمت کارخانه ای خودرو و قیمت بازاری آن متفاوت است.

این کارشناس خودرو ادامه داد: موضوعی که مصرف کننده را آزار می دهد و نارضایتی ایجاد می کند، قیمت بازار است که اصلاح آن نیز وابسته به کنترل نرخ ارز و تنظیم سیاست های بازار است. اما در نهایت، به جای کنترل قیمت بازار، سیاستی که اعمال می شود، نگه داشتن قیمت خودرو و جلوگیری از اصلاح آن است که نتیجه ای جز زیان ده شدن تولید ندارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1177745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =