بازگشایی سفارت‌های قطر و امارات / آشتی‌کنان کشورهای منطقه یکی پس از دیگری ادامه دارد

قطر و ابوظبی که چند ماهی است برای حل اختلافات چند ساله مذاکره می‌کنند، تصمیم به بازگشایی سفارت‌های خود در پایتخت‌های دو کشور گرفته و به گفته ماجد الانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه قطر بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در هفته‌ آینده انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز به نقل از رسانه‌های قطری، دو کشور قطر و امارات پس از سال‌ها قرار است هفته آینده سفارت‌های خود را در دوحه و ابوظبی بازگشایی کنند. در شرایطی که چند ماهی است دوحه و ابوظبی بر سر حل اختلافات در حال مذاکره هستند و تصمیمشان را برای پایان دادن به حدود 4 سال قطع روابط سیاسی گرفته‌اند.

ماجد الانصاری سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در یک نشست خبری گفت: در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های بین دو کشور، فکر می‌کنم در هفته‌های آینده این امر انجام شود. به گفته این مقام قطری، «در حال حاضر کمیته‌های تخصصی از سوی دو کشور در این زمینه کار خود را انجام می‌دهند و انتظار می‌رود که برای بررسی مراحل مورد نیاز برای بازگشایی سفارت‌ها، دیدارهایی بین مقامات دو کشور انجام شود».

خاورمیانه بر مدار صلح و آشتی / سوریه هم به اتحادیه عرب بازخواهد گشت

گفته شده که یک مقام اماراتی نیز این موضوع را تایید کرده است. بر اساس اخبار منتشر شده از این مقام اماراتی، «در حال حاضر فعال‌سازی روابط دیپلماتیک که شامل بازگشایی سفارت‌ها می‌شود، بین دو کشور در حال انجام است». عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در سال 2017 قطر را به حمایت از سازمان‌های افراطی و نزدیک شدن بیش از حد به ایران متهم کردند و به همین بهانه تحریم‌های سختی علیه این کشور اعمال کرده و روابطشان را با قطر قطع کردند.

آشتی کنان قطر و امارات در حالی رخ می‌دهد که این روزها اخبار مشابهی در منطقه در جریان است؛ در همین راستا، سفارتخانه‌های دو کشور ایران و عربستان سعودی نیز پس از سال‌ها قطع ارتباط در هفته‌های آتی بازگشایی خواهد شد. قطر نیز هفته گذشته برای از سرگیری روابط با بحرین اقدام کرد و به گفته سخنگوی وزارت خارجه قطر، دو طرف قصد دارند به سرعت به «بالاترین سطوح همکاری» برسند.

علاوه بر این، اکثر کشورهای منطقه در حال عادی‌سازی روابط خود با سوریه هستند. در همین راستا، وزیر امور خارجه عربستان روز سه شنبه به منظور دیدار با مقامات سوریه به این کشور سفر کرد. این سفر کمتر از یک هفته پس از سفر فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه به عربستان سعودی انجام می شود و اولین سفر یک مقام سعودی به این کشور پس  از آغاز جنگ سوریه است. چند روز پیش نیز نشستی در جده و با حضور وزاری خارجه کشورهای عربی خلیج فارس برگزار شد که هدف آن گفتگو در مورد پایان دادن به انزوای سوریه بود. در نشست مذکور که وزرای خارجه شش کشور شورای همکاری خلیج فارس، عراق، مصر و اردن حضور داشتند، روند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مورد ارزیابی قرار گرفت.

علاوه بر اخبار منطقه‌ای مثبت از آشتی کنان کشورهای مختلف، در خصوص روند صلح یمن هم اخبار خوبی به گوش می‌رسد و نزدیک به 1000 زندانی یمنی توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی آزاد شده‌اند که خود حاکی از مثبت بودن روند مذاکرات صلح یمن است.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1178222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =