لغو مصوبه کنکوری شورا و سردرگمی مجدد داوطلبان/ کنکوری‌های ۱۴۰۲؛ جایی بین زمین و آسمان!

لغو مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، منجر به سردرگمی داوطلبان آزمون سراسری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه ایسکانیوز، استرس داوطلبان کنکور تمامی ندارد. یک روز مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکوری‌ها را نگران می‌کند و یک روز لغو این مصوبه از سوی مجلس. نگرانی از این که تاثیر معدل در کنکور قطعی خواهد بود یا نه؟ سابقه تحصیلی تاثیر ۴۰ درصدی دارد یا ۶۰ درصدی؟ برای کنکور باید دروس عمومی را بخوانند یا این دروس فقط در سابقه تحصیلی تاثیر دارد؟

مصوبه شورای عالی درباره کنکور لغو شد

یکسال پیش بود که پس از حواشی بسیار و کشمکش بین شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاخره مصوبه کنکوری این شورا به امضای رئیس جمهور رسید و لازم‌الاجرا شد. این مصوبه شامل سه بخش بود. نخستین و مهمترین بخش مصوبه شامل «انتقال تاثیر مثبت معدل به سمت تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه» است. به طوری که تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۱، ۴۰ درصد بود؛ اما در کنکور ۱۴۰۲ این تاثیر ۴۰ درصدی از مثبت به قطعی تبدیل می‌شود و در سال ۱۴۰۳، تا ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دومین بخش مربوط به حذف دروس عمومی از کنکور و اعمال نمره آن‌ها فقط در سوابق تحصیلی( تاثیر قطعی معدل) است. سومین بخش مصوبه این است که حداقل سالی ۲ بار آزمون سراسری برگزار می‌شود و هر آزمون هم ۲ سال معتبر خواهد بود، داوطلب به هر دلیلی اگر در یک آزمون دچار مشکل شد، می‌تواند در آزمون بعدی جبران کند.

داوطلبان به تدریج داشتند با مفاد این مصوبه کنار می‌آمدند که مجلسی‌ها خبر از لغو مصوبه کنکوری شورا دادند. روز گذشته طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به تصویب رسید که با تصویب نهایی این طرح مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ملغی می‌شود.

احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس درباره جزئیات این طرح گفت: نکته مهم این طرح این بود که میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می‌‎شود و به این ترتیب میزان تأثیر و بازگشت دروس عمومی به آزمون سراسری نیز در شورا تصمیم گیری خواهد شد.

ایسکانیوز در ادامه به سراغ داوطلبان و خانواده‌هایشان رفته تا دغدغه‌هایشان را منعکس کند.

هم‌ترازی عادلانه بین معدل داوطلبان امسال و سایر داوطلبان چگونه ایجاد می‌شود؟

یکی از این والدین داوطلبان نگران سرنوشت فرزندش است و مصوبه کنکوری شورا را ناعادلانه می‌داند. وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: متاسفانه امتحانات نهایی نمی‌تواند آن‌طور که باید دانش‌آموزان را از یکدیگر تفکیک کند. تصور کنید فرزند من یا سایر داوطلبان در یک امتحان نهایی شرکت کنند و نمره ۱۸ بگیرند. ممکن است امتحان نهایی همان درس در سال گذشته آسان‌تر باشد و فرزندم بتواند نمره بالاتری کسب کند اما برای او نمره ۱۸ لحاظ می‌شود و در نمره معدلش تاثیر دارد. این هم‌ترازی معدل دانشجویان بر چه اساسی قرار است رخ دهد؟ با توجه به وقوع تخلف در امتحانات نهایی، بسیاری نمره بالایی در دروس مختلف اخذ کرده‌اند که بر معدلشان نیز تاثیرگذار است. مسئولان چطور می‌توانند هم‌ترازی عادلانه بین معدل این افراد و سایر داوطلبان را ایجاد کنند؟

وی ادامه می‌دهد: ما در دوران ابتدایی دانش‌آموزان را بر اساس نمرات کیفی می‌سنجیم، اما کنکور را بر اساس نمرات کمی ارزیابی می‌کنیم، این موضوع صحیح نیست. دختر من در حال حاضر هم استرس کنکور و هم استرس امتحانات نهایی را دارد. همه به دخترم می‌گویند باید در امتحانات نمره ۲۰ بگیری تا بتوانی در رشته‌های پر متقاضی قبول شوی. فرزندم در چنین شرایطی تحت فشار زیادی قرار گرفته است و بیش از ۱۸ ساعت در روز درس می‌خواند اما ناامید شده است. متاسفانه با اخباری که هر روز پیرامون برگزاری کنکور وضعیت روحی فرزند من و بسیاری از داوطلبان به هم ریخته است.

تاثیر تقلب‌های امتحانات نهایی بر سرنوشت داوطلبان کنکور امسال

یکی دیگر از داوطلبان کنکور امسال، از وقوع تقلب در امتحان نهایی دی ماه امسال یاد می‌کند و در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: مسئولان هر چقدر بخواهند در امتحانات خرداد ماه سختگیری کنند، باز هم نمی‌توانند جلوی تقلب دانش‌آموزان را بگیرند و بسیاری از آنان به ناحق نمره کسب خواهند کرد. درست نیست کسی که امتحانات نهایی دی ماه تقلب کرده با فردی که در امتحانات نهایی خرداد مرتکب تخلفی نشده، مقایسه شود. وقتی سوالات ۲ کنکور هم متفاوت است، چطور می‌خواهند بین این ۲ آزمون هم‌ترازی ایجاد کنند؟

وی ادامه می‌دهد: نحوه سنجش دانشجویان در مدارس مختلف در سطح کشور یکسان نیست؛ وضعیت تصحیح برگه‌های امتحانی هم همین‌طور. به نظر من بحث‌های زیادی پیرامون این موضوع مطرح شده و قرار است سخت‌گیری‌ها افزایش یابد و در نهایت تقلب‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. اما تکلیف افرادی که قبلا تقلب کرده‌اند، چه می‌شود؟ 

تکلیف کنکوری‌های ۱۴۰۲ چه می‌شود؟

داوطب دیگری از لغو مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۳ خوشحال است، اما نمی‌تواند نگرانی‌اش را از وضعیت بلاتکلیف داوطبان امسال را پنهان کند. وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: تکلیف ما داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۲ چه می‌شود؟ اگر واقعا این مصوبه نا عادلانه است چرا باید امسال اجرا شود؟ چرا باید یک میلیون نفر به پای تصمیمات ناعادلانه نهادهای تصمیم‌گیر بسوزند؟

وی ادامه می‌دهد: اگر حتی موضوع تقلب را در نظر نگیریم، نمی‌توان منکر تصحیح سلیقه‌ای برگه‌های امتحانات نهایی شد. مثلا مدل تصحیح برگه یک استاد در زمان اوج انرژی صبح و خستگی عصر با یکدیگر متفاوت است. زمانی که ۴۰ درصد تاثیر قطعی معدل در کنکور لحاظ می‌شود، یعنی ۰.۲۵ نمره نیز برای ما اهمیت دارد و سرنوشت مخاطبان را تغییر می‌دهد. مسئولان چطور می‌خواهند ضمانت دهند نحوه تصحیح برنامه‌های امتحانی برای تمامی داوطلبان یکسان بوده است؟ کنکور هر چقدر هم که ناعادلانه برگزار شود، باز هم شرایط شرکت در آن برای تمامی داوطلبان یکسان است و دستگاه سوالات را از طریق پاسخ‌های مشخص تصحیح می‌کند، اما این موضوع درباره امتحانات نهایی صدق نمی‌کند.

این داوطلب به وعده‌های مسئولان برای کاهش استرس کنکور اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئولان این طرح را با هدف کاهش استرس داوطلبان ارائه دادند و خواستند داوطلبان درک کنند که همه چیز کنکور نیست، اما استرس داوطلبان تنها به روزهای پایانی کنکور منتهی نشده و به کل روزهای سال منتقل شده است. یک استرس برای کنکور دارند و چندین بار استرس برای هر امتحان نهایی.

وی می‌افزاید: ابتدا به داوطلبان گفتند ۱۰ بار فرصت ترمیم اما تعداد دفعات ترمیم آن به یک بار کاهش پیدا کرد و این موضوع باعث نگرانی داوطلبان شده است. از طرفی هزینه ترمیم آن در شهرهای مختلف یکسان نبوده و به نظر مدرسه داوطلب بستگی دارد. موضوع دیگری که بسیاری از داوطلبان را درگیر کرده، پرداخت هزینه مجزا از کنکور برای کتاب‌های امتحانات نهایی است. از طرفی نحوه پاسخ‌ دادن به سوالات تشریحی هم بسیاری از داوطلبان را نگران کرده؛ برخی از خودشان می‌پرسند تا چه حد باید به سوالات پاسخ دهند؟ اگر نتوانند خوب منظورشان را بیان کنند چه اتفاقی می‌افتد؟

این داوطلب در پایان می‌گوید: تصور کنید بسیاری از داوطلبان برای اینکه بتوانند با رتبه خوب در یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور درس بخوانند، چندین سال پشت کنکور می‌مانند؛ به امید آنکه بتوانند آینده خودشان را بسازند. در این مسیر هم خودشان تحت فشار مالی و روحی قرار دارند و هم خانواده‌هایشان. برخی داوطلبان چند سال از زندگیشان را پشت کنکور گذرانده‌اند؛ اما هر روز شاهد تغییر موضع مسئولان هستیم. با وجود تمامی این استرس‌ها، ما از شنیدن خبر لغو مصوبه شورا خوشحال شدیم اما فهمیدیم این موضوع برای داوطلبان سال ۱۴۰۳ صدق می‌کند. تکلیف کنکوری‌های امسال چه می‌شود؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1180737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 30
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آیوار IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      1 1
      سقوط آزاد به ته دره،😂😂😂😂😅😅😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😅
    • حامد IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      3 0
      ممنون از شما حرف دلمان را زدید لطفا پیگیری کنید از مسئولین مربوطه
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      0 2
      یعنی چی من متوجه نمیشم ازاین به بعد یعنی نمره تاثیر نخواهد داشت بازم کلاس کنکور ومافیا شروع شد باید برگشتیم به جای اولمون پس چی شد شما میگید میخوایم سطح علمی دانشگاه روببریم بالا پس کوش
      • ناشناس IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
        6 0
        مگه قرار بود مصوبه شورا سطح علمی رو بالاتر ببره اوت هم در دانشگاه؟؟؟!!! نخیر مصوبه شورا فقط می خواست یک سری رو گلچین کنه بفرسته دانشگاه خوب، بقیه هم به جرم اینکه معدلشون ۱۸ یا ۱۹ هست حق فکر کردن به ارزوهاشون رو ندارند. بالا بردن سطح علمی وابسته به تدریس معلمان مجرب و خوب در مدارس هست آقایان شورا این مسئله رو حل کنند نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنند‌. مصوبه شورا فشار بیشتر به دانش آموزان به جرم اینکه معدل پایینی دارند خب باید ریشه این مسئله رو ‌پیدا کرد نه اینکه بدون کارشناسی بهشون گفته بشه تنبل هستید که این نمرات هست. ضعف آموزش ما فقط و فقط و فقط بخاطر ضعف تدریس در مدارس هست
    • ناشناس IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      6 0
      فقط می تونم همین طور که یک سال ما عذاب کشیدیم و استرس رو تحمل کردیم همین طور به حال ما دچار بشه این شورا
    • ناشناس IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      2 0
      الان آن کسانی که این طرح رو تصویب کرده اند رو بیارن و علت این تصویب رو بگن و آنهایی هم که لغو کرده اند رو بیارن و جواب بدهند و اگر هر دو جواب منطقی نداشتن هر دو گروه رو در آتش بسوزانند چون باید از یک جایی پاکسازی در این مملکت به اصطلاح اسلامی شروع بشه و عناصر فاسد رو سوزاند
    • متین IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      0 2
      سلام من با بازگشت عمومی ها مخالف هستم چون از سال دهم شروع کردم تخصصی خوندم عمومی هم خوندم ولی نه تستی نه هیچ کتابی العان تابستون می‌خوام بشینم تخصصی ها رو جمع‌بندی کنم مسئولین یکدفعه ای میگن عمومی ها میخواد برگرده ۹ ماه دیگه کنکور ۱۴۰۳ دارم زمان هم که مانند برق میگذره.....والا خدایی بخوابم حساب کنیم نمیشه تو این بازه زمانی ۰ تا ۱۰۰ همه مطالب و جمع کرد از لحاظ تستی...نهایی و میشه یک کاریش کرد چون کتاب و میشینیم مسلط میشیم چند تا شبه نهایی و سوالات احتمالی حل میکنیم خودمون آماده میکنیم ولی در حد تست دروس عمومی مثل ادبیات و عربی و زبان و نمیشه جمع کرد سیستم برنامه ریزی بهم میخوره من ۱ سال برنامه چیندم تخصصی همش یهویی اومدین. گفتین عمومی ها میخواد برگرده والا طرح هایی که مسئولین میزارن بیشتر استرس وارد می‌کنه...........از نظر من عمومی ها در حد نهایی باشه خوبه ..جزو کنکور نباشه چون به ضرر
      • حامد IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
        1 0
        مجلس یک ساله داره میگه من میخوام تغییرش بدم شما خواب تشریف داشتید تقصیر کیه؟؟؟جهت اطلاع یک فوریتی طرح اواخر آبان تصویب شد ضمنا اکثر داوطلبان سال آخر رو میزارن برای عمومی‌ها هم فرار هستند هم زیاد سخت نیستند
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      2 0
      چقدر حرفاتون درست بود 😔😔😔
    • ناشناس DE ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      3 0
      اجرای این مصوبه به جز افزایش فشار و استرس و بی عدالتی برای دانش اموزان هیچ چیز دیگه ای به دنبال نداشت چون دانش اموز بجای استرس یک شبه سه سال استرس دارد امیدواریم هرچه زودتر این مصوبه بطور کامل حذف شود
    • مهدی IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      1 0
      بسیار عالی واقعا ممنونم از دلایل درست کارشناسی شده دقیق خبرنگار ایسکانیوز که نقطه ضعف های این مصوبات اشتباه را بیان کرد.
    • ناشناس IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      2 1
      کنکور امسال رو تاثیر معدل رو حذف کنید و دروس عمومی هم باشه
    • توکلی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      1 5
      مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نفع دانش اموزان و به ضرر مافیای کنکور و کتابهای کمک اموزشی دروس عمومی هست و به همین خاطر هجمه زیادی به این شورا شده که تا این لحظه مقاومت کرده
      • مرتضی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
        3 0
        اونوقت این مافیای کنکور رو نمی‌بینی که شده مافیای معدل یا نمیخوای ببینی؟؟!!بله همش به نفع دانش‌آموزان متقلبه
    • زیبا IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 0
      جالب بود
    • حسین IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      0 1
      مصوبه شورا کاری درست است به شرطی که سوالات امتحان نهایی عادلانه طرح شوند. چون با حذف دروس عمومی داوطلبان روی دروس تخصصی خودشان متمرکز میشوند.
      • مریم IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
        2 0
        پس این همه تقلب که میشه رو چرا نمیگی؟؟؟
    • ایرج IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      2 0
      با سلام یقینا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شتاب زده و بدون بررسی بود و باعث شد مشکلات عدیده ای برای زحمات بیش از یک میلیون آینده ساز این مملکت در مدت یکسال ایجاد کند این مصوبه هم از حیث امنیت اجرا و هم از نحوه اجرا تماما دارای مشکل اساسی است . لذا از نمایندگان محترم خانه ملت انتظار می‌رود موضوع را مورد رسیدگی و لغو مصوبه ناعادلانه شورا انقلاب فرهنگی را در دستور کار قراردهند . ومن الله التوفیق
    • علی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      1 3
      لعنت بر پدر و مادر کسی که با این مطالب موجب آشفتگی و بی برنامگی دانش آموزان میشه...
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      3 0
      واقعا جای تاسفه که با وجود اینکه هیچ عدالتی در امتحانات نهایی حاکم نیست تاثیر قطعی 60 درصدی برای آن در نظر گرفته اند در صورتی که کنکور به مراتب عادلانه تر است هر روز با تصمیمات غیر کارشناسی و سفیهانه به جای بهتر کردن صد بار بدترش میکنند
    • پشت کنکوری IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      3 0
      خدا لعنتتون کنه هر روز دارین با روح و روان ما بازی میکنین و هر روز یه قانون و مصوبه جدید. آقایون مسئول تمام این کار های شما حق الناس چجوری میخواین تو این دنیا جواب یک میلیون کنکوری و خونواده هاشونو بدین ؟ البته بعید میدونم شما ها اصلا اعتقادی به معاد و قیامت داشته باشین. یه دانش آموز دوازده سال از عمرش تو مدارس مزخزف و آموزش بی کیفیت این کشور میگذرونه و تمام ایندش میشه یه آزمون سه ساعتی کنکور و اونم شما دارین هر روز سخت ترش میکنین استرس کنکور یه طرف استرس امتحان نهایی ها به دلیل تاثیر قطعی معدل یه طرف. قشنگ مشخصه ما موش آزمایشگاهی شما بودیم که امتحان کنین اگه ۴۰۲ این مصوبه خوب بود واسه همیشه اجراییش کنیم اگه خوب نبود ۴۰۳ تغییرش بدیم‌. ما روانی شدیم از دست شما. خدا ازتون نگذره
    • پارسا IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      7 0
      عمومی رو حذف کننن کلا شرط معدل هم حذف کنین فقط اختصاصی در کنکور همین و بس
    • ش IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      1 1
      ای کاش حداقل تکلیف منابع و شیوه آزمون در تیر ماه مشخص بشه نه اینکه داوطلبان هنر تازه پاییز بفهمند چه باید بخونن ک چه درسی حذف شده.لطفا هر تغییری ایجاد میکنید قبل از تابستان یا دستکم تیرماه تکلیف شیوه برگزاری آزمون رشته های مختلف و منابع درسی رو مشخص کنید.ما تازه بعد از کنکور دی ماه فهمیدیم که ترسیم فنی بطور کلی حذف شده
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      4 0
      بخدا داریم دیونه میشیم تاثیر معدل منفی را از امتحانات نهایی بردارین چرا با سرنوشت بچه‌ها بازی میکنید این ظلمه که سال دیگه این طرح لغو بشه ولی امسال اجرا بشه باید لغو بشه
    • پدرپیر IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
      6 0
      باید تاثیر منفی لغو بشه
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      5 0
      وقتی هیچ چیز سر جای خودش نباشد و غیرمتخصصین بدونه فکر و آینده نگر تصمیم گیرنده باشند نتیجه بهتر از این نمیشود.
    • علی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      1 0
      این مصوبه باید لغو بشه. چرا دارید با آینده ما جونا بازی میکنید . من فرصت ترمیم معدل ندارم با چه امیدی درس بخونم برای سال بعد امسال اهمال کاری کردم ولی میخوام برای سال بعد بخونم. چطوری باید جبران کنم. تتوووووورروووخددااا این مصوبه رو لغو کنید. این مصوبه باید لغو بشه😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭 به جای اینکارا طراحی سوالات کنکور رو استاندارد کنید. آخه طراح های بیشور این چه سوالاتی هست که طرح میکنید مثلا تاریخ کنکور دی رو نگا کنید بعضی سوالات رو باید با حدس بزنی فرقی نداره چقد خوندی در حالی که سال قبل آسون تر بود. بسسس کنید. سربازی اجباری رو هم اختیاری کنید. مگه ما چیزی به نام خدمت دکتری داریم این یه شغله سربازی باید یه شغل باشه اون هم با مزایا. اگه از مزایای رشته فرهنگیان سربازی نرفتن نبود الان این همه داوطلب زیاد نبود و ما راحت تر قبول میشدیم. ای کاش هیچ وقت تو ایران بدنیا نمیومدم زندگی اینجا همش درد و رنجه اون همه مطالبی که من حفظم الان به چه دردم میخوره ما کلی زحمت کشیدیم
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      1 0
      شما که میگید عمومی ها برنگرده شما مگه نباید عمومی هارو برای معدل بخونید؟
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      2 0
      به امید لغو این مصوبه
    • مریم IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 0
      سلام خواهش میکنم به گوش وزیر آموزش ومرورش برسونید که دانش آموزا با تصویب این مصوبه چقدرآسیب دیدن و هرچه سریع تر حذفش کنه. خواهش میکنم ما به اندازه کافی استرس داریم، این مصوبه همه مون رو بدبخت میکنه