احتمال شکست مذاکرات سودان و طولانی‌شدن جنگ داخلی

پس از اینکه یک منبع دیپلماتیک سعودی از عدم‌پیشرفت و به‌عبارت بهتر شکست مذاکرات جده خبر داد، بیم آن می‌رود که روند جنگ میان ۲ ژنرال طولانی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، با شکست مذاکرات جده میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی (واکنش) سریع مجدداً درگیری میان طرفین شدت گرفته است.

خبرنگار الجزیره از پرواز بالگردهای ارتش بر فراز «خارطوم بحری» و مقابله پدافند هوایی نیروهای پشتیبانی (واکنش) سریع با آن خبر داد.

صدای انفجارهای شدیدی هم در خارطوم شنیده شد و ستونی از دود غلیظ به هوا برخاست.

اردوغان: ترکیه آماده میزبانی از مذاکرات صلح سودان است

همزمان نیروهای پشتیبانی (واکنش) سریع، ارتش سودان را به در پیش گرفتن سیاست زمین سوخته با بمباران شهرها متهم کرد.

نیروهای «حمیدتی» همچنین از تسلیم شدن ۱۳۰ ارتشی به‌فرماندهی یک سرتیپ به نیروهای پشتیبانی (واکنش) سریع خبر دادند.

خارطوم‌نشینان در منازل خود حبس شده‌اند

برای چهارمین هفته متوالی ساکنان خارطوم که بالغ بر ۵ میلیون نفر هستند در خانه‌های خود حبس هستند و آب و غذایی ندارند، این در حالی است که در هراس به‌سر می‌برند و تداوم درگیری سبب شده است که آنها در فضای رعب و وحشت به‌سر ببرند.

سندیکای پزشکان سودان از افزایش شمار جان‌باختگان غیرنظامی درگیری به ۴۸۷ نفر خبر داد و به زخمی شدن ۲۶۱۲ نفر هم اشاره کرد.

در بیانیه سندیکای پزشکان سودانی آمده است که درگیری میان نیروهای ارتش و پشتیبانی سریع برای بیست و چهارمین روز ادامه دارد و تلفات زیادی داشته است، مجروحان و کشته‌شدگانی هستند که در آمار نیستند.

این نهاد سودانی از شرایط امنیتی نابسامان و این‌که بسیاری از مجروحان به‌علت عدم امکان رسیدن به بیمارستان‌ها جان می‌دهند، هم خبر داد.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از یک دیپلمات سعودی اعلام کرد که گفتگوهای آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در سودان پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است.

به‌گفته این منبع، طرفین درگیر به آتش‌بس فکر نمی‌کنند و بر این باورند که توان شکست طرف دیگر را دارند.

همزمان «دفع‌الله الحاج» فرستاده «عبدالفتاح البرهان» اعلام کرد که در زمان حاضر با نمایندگان طرف مقابل راه‌های آتش‌بس را بررسی می‌کند و فقط بحث گشودن گذرگاه‌های انسانی را مورد توجه قرار می‌دهد و به موضوعات سیاسی نمی‌پردازد.

جلسه پشت درهای بسته شورای امنیت

همزمان منابع وابسته به سازمان ملل از نشست شورای امنیت درباره سودان خبر دادند که امروز برگزار می‌شود.

«ولکر پرتز» نماینده سازمان ملل در جریان نشست امروز که پشت درهای بسته و به‌درخواست انگلیس برگزار خواهد شد، گزارشی از اوضاع سودان ارائه خواهد داد.

همزمان منابع وابسته به سازمان ملل اعلام کردند که «مارتین گریفیث» کمیسر امور انسان‌دوستانه سازمان ملل به این دلیل در مذاکرات جده حضور دارد که بحث کمک‌های انسان‌دوستانه را مورد بررسی قرار دهد.

پس از شکست مذاکرات جده جنگ ژنرال‌ها به کجا ختم خواهد شد؟

رأی الیوم در مطلبی با عنوان «پس از شکست مذاکرات آتش‌بس برای توقف جنگ ژنرالها چه خواهد شد»، آورده است؛ اظهارات یک منبع دیپلماتیک عربستانی درباره بی‌نتیجه بودن مذاکرات جده درباره بحران سودان که زیر نظر آمریکا و عربستان در جده برگزار شد، ما را غافلگیر نکرد زیرا هر طرف معتقد است که می‌تواند نبرد را به‌نفع خود یکسره کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =