دانشگاه امیرکبیر به عنوان هاب کشور در زمینه هوش انتخاب شد

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از انتخاب این دانشگاه به عنوان هاب کشور در زمینه هوش مصنوعی توسط بعضی وزارتخانه‌ها خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد جواد عامری شهرابی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بیش از یک دهه از برگزاری این مسابقه می‌گذرد. هدف از این نوع مسابقات این است که دانشگاه علاوه بر ارتقای سطح علمی و پژوهش، رابطه خوبی با صنعت برقرار کند. رابطه‌ای که از رهگذر آن مشکلات صنعت را حل کنیم. اگر رابطه موثری بین دانشگاه و صنعت ایجاد شود، به رفاه عمومی و بهبود وضعیت کشور منتهی خواهد شد.

کمک هزینه ۶۶ میلیون تومانی برای استادان جوان امیرکبیر

وی افزود: مشکلاتی در ارتباط بین دانشگاه و صنعت در گذشته وجود داشته است. ریشه برخی از این مشکلات به دانشگاه و برخی دیگر به صنعت برمی‌گردد. این مشکلات در کشورهای دیگر هم وجود داشته است. دکتر عامری با بیان این که مسابقه هوش مصنوعی بر اساس نیازهای صنعت شکل گرفته بطوری که عنوان هر مسابقه با نظر صنعت حامی مسابقه تعیین می شود.

وی گفت: پژوهشگران همیشه گلایه داشتند که پژوهش‌های شان در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد؛ اما امروز با برگزاری این نوع مسابقات پژوهش‌ها کاربردی می‌شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در این راستا، سعی بر آن است پایان نامه ها را نیز به سمت حل مشکلات صنعت ببریم که قطعا صنعت هم حمایت خواهد کرد. با مذاکراتی که با شرکت فولاد مبارکه اصفهان داشتیم آنها پذیرفتند که از پایین نامه های مرتبط با صنعت فولاد حمایت‌های خوبی داشته باشند. به طوری که، هر پژوهشی مرتبط با فولاد مبارکه انجام شود، از ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومان از پایان‌نامه‌اش حمایت مالی می‌شود. همچنین هر کدام از طرح‌هایی که بتواند به طرح کلان برسد، از حمایت ۱۰۰ میلیون تومانی بهره‌مند می‌شوند. کسانی که در مسابقه برنده شدند یا نشدند هم می‌توانند از این حمایت‌ استفاده کنند با این شرط که یکی از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر مسؤولیت آن طرح را بپذیرد. ‌

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی هم اعلام کرده است که از پایان‌نامه‌های دانشجویان این دانشگاه حمایت خواهد کرد. هم راستا کردن پایان‌نامه‌ها با مشکلات کشور یکی از برنامه‌های مهم معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. بازدید از واحدهای صنعتی هم یکی دیگر از اقدامات معاونت پژوهشی جهت آشنایی اساتید و دانشجویان با صنعت است. بعضی از شرکت‌ها هزینه‌های رفت و آمد و اسکان دانشجویان و استادان را به عهده گرفته‌اند تا پژوهش‌های دانشگاهی در راستای نیازهای آن شرکت هدایت شود. وی تاکید کرد: کمک هزینه پژوهش حداقل ۶۶ میلیون تومانی برای استادان جوان در راستای ارتباط بهتر با صنعت درنظر گرفته شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت : هدف مسابقه این است که ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کند. به همین دلیل، با تمام توان در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

عامری با اشاره به این که از صنایع درخواست می‌کنم به تقویت این ارتباط ادامه دهند، یادآور شد: برخی وزارتخانه‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر را به عنوان هاب هوش مصنوعی کشور انتخاب کردند و اعلام کردند که هر دانشگاهی در کشور قصد دارد در زمینه هوش مصنوعی مرتبط با وزراتخانه مربوطه فعالیت کند، باید از طریق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام کند. چرا که ظرفیت‌های بسیار خوبی در این دانشگاه وجود دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: هم‌اکنون پروژه‌های بسیاری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال انجام است که در همکاری با هوشمند سازی صنایع شکل گرفته است.

وی یادآور شد: هوشمندسازی یکی از اهداف اصلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و ریاست دانشگاه بارها این بر این ماموریت تاکید داشتند. در این زمینه پتانسیل بالایی در دانشگاه وجود دارد. به جرات می توان گفت همه دانشکده‌های این دانشگاه ، هم‌اکنون در موضوع هوشمندسازی فعالیت دارند. برای مثال در دانشکده نفت، موضوع هوشمندسازی چاه‌های نفتی بیش از یک دهه است نه تنها تدریس می شود بلکه پایان نامه ها و مقالات متعددی نیز منتشر کرده است. دانشکده های مثل مهندسی برق، مکانیک، شیمی و ... که مدتهاست در این زمینه فعالند. لذا به نظر من این مسابقه می‌تواند در سطح دانشگاه نیز برگزار شود. وی در پایان از حمایت واحد تحقیق و توسعه همراه اول، کارگزاری پیشرو و شرکت کاشف که در مسابقه بعنوان حامی حضور داشتند تشکر کرد.

عامری تاکید کرد: این دانشگاه جامع‌ترین و کامل‌ترین دانشگاه صنعتی کشور است. چرا که دانشکده های متنوع فنی نظیر مهندسی پزشکی، پلیمر، پتروشیمی را بطور انحصاری دارد و بقیه رشته های رایج را نیز به طریق اولی دارد. لذا از تمام صنایع برای ارتباط بیشتر با این دانشگاه دعوت می کنیم و امیدواریم دانشگاه و صنعت در کنار هم بتوانند مشکلات کشور را مرتفع کنند.

پایان پیام/

کد خبر: 1181225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =