مصوبه کنکوری شورا دخالت در کار قانونگذاری مجلس است

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد که مصوبه کنکوری شورا دخالت در کار قانونگذاری مجلس است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوا قاسمی پور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دبیر دوم کمیسیون درباره مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: قانون سال ۱۳۹۲ مجلس درباره کنکور وجود داشته است و این مصوبه آن را اصلاح می‌کند. این مصوبه موخر است. نکته این است که این مصوبه در راستای توجه به مشکل دانش آموزان است.

اظهارات معاون سازمان سنجش درباره تاثیر قطعی معدل

وی افزود: با توجه به اینکه وظیفه مجلس شورای اسلامی قانونگذاری و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است. مجلس به جایگاه خودش بازگشته و قانونگذاری کرده و این قانون را اصلاح کرده است و در این اصلاح به موضوع سنجش و پذیرش پرداخته است.

نماینده مردم شهرهای سروآباد و مریوان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: این مصوبه شامل یک طرح ۴ ماده‌ای است و ماده ۲ آن بر روی موضوع تأثیر سوابق تحصیلی متمرکز است. داوطلبان کنکور و پشت کنکوری‌ها بیشترین میزان اعتراض را نسبت به تأثیر قطعی سوابق تحصیلی و معدل داشته اند. در حال حاضر میزان تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای کنکور ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد، برای کنکور ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد و برای کنکور ۱۴۰۴ به میزان ۶۰ درصد است.

مصوبه اصلاحی مجلس موضوع تعیین تأثیر سابقه تحصیلی را به شورای سنجش و پذیرش واگذار کرده است

قاسمی پور تاکید کرد: بر اساس این مصوبه اصلاحی، مجلس موضوع تعیین تأثیر سابقه تحصیلی را به شورای سنجش و پذیرش واگذار کرده است. این شورا هر تصمیمی در این زمینه بگیرد برای مجلس قابل اجرا است. این مصوبه پس از تأیید کمیسیون به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌رود و در آنجا تلاش می‌شود برای کنکور سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی را که داوطلبان با آن مشکل دارند، حل کنیم.

وی درباره اینکه آیا بر اساس مصوبه تأثیر قطعی حذف و تأثیر مثبت جایگزین می‌شود، گفت: این موضوع منوط به تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو خواهد بود.

دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع که شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرده تا سال ۱۴۰۳ مصوبه شورا درباره کنکور اجرا می‌شود، گفت: کنکور سال ۱۴۰۲ تغییری نخواهد داشت و تصمیمی درباره آن گرفته نمی‌شود. این مصوبه برای کنکور سال ۱۴۰۳ به بعد خواهد بود.

وی افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا کنکور ۱۴۰۳ را مشخص کرده و با توجه به اینکه باید هر تغییری در اجرای کنکور را یک سال قبل اعلام کنند، برای کنکور ۱۴۰۳ نمی‌توانیم تصمیم بگیریم و این مصوبه به کنکور ۱۴۰۳ به بعد مربوط است.

قاسمی پور درباره اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأثیر قطعی ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: وقتی مصوبه کمیسیون به قانون بدل شود، قانون مجلس متاخر محسوب می‌شود و در واقع آخرین قانون قابل اجرا است.وی درباره چالش میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه اجرای کنکور سراسری گفت: ما قانون را تغییر ندادیم بلکه تنها آن را اصلاح کرده ایم. اصلاح هم در مواردی است که داوطلبان به آن ایراد گرفته بودند. این اصلاح مدنظر داوطلبان بود

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه اگر شورای سنجش و پذیرش دانشجو همان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را درباره میزان تأثیر سابقه تحصیلی تأیید کرد، تکلیف مصوبه مجلس چه خواهد بود، گفت: شورای سنجش و پذیرش نمی‌تواند همان مصوبه را تأیید کند، چون قانون مجلس مقدم است. براساس نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران، مجلس وظیفه قانونگذاری را برعهده دارد.

شورا در کار قانونگذاری مجلس دخالت کرد

وی درباره اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه آموزش عالی گفت: ما دخالتی در کار شورای عالی انقلاب فرهنگی نکرده‌ایم، شورا در کار قانونگذاری مجلس دخالت کرده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد سیاستگذار است و قانونگذار نیست. مجلس با ابزار قانونی می‌تواند حرف خود را بزند و در این راه قانون را اصلاح می‌کند.

قاسمی پور تاکید کرد: ما در مجلس نمی‌خواهیم مخالف شورای عالی انقلاب فرهنگی باشیم، ولی در برخی موارد به این مصوبه ایراد داریم و ایراد را رفع کردیم.

وی درباره نظر عضو هیأت رئیسه مجلس که تاکید کرده کنکور ۱۴۰۳ بر اساس قانون مجلس باید اجرا شود، گفت: باید این اتفاق بیافتد. قانون مجلس متاخر است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره زمان بررسی مصوبه اصلاح قانون مجلس درباره کنکور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: این مصوبه از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به صحن داده شده و در نوبت بررسی است. مجلس شورای اسلامی تا تیر ۱۴۰۲ وقت دارد که این مصوبه را اصلاح کند. الان فرصت داریم نظر نمایندگان را در صحن علنی مجلس بپرسیم و پس از تأیید مصوبه در مجلس، به شورای نگهبان داده می‌شود و پس از تأیید شورای نگهبان قانون می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1181543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حامد IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      2 0
      تاثیر معدل را مثبت کنید
    • یه کنکوری IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 2
      خواهش میکنم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی رو اجر کنید من و همکلاسی هام به هیج وجه موافق حرف شما نیستیم اگه بخواد لغو هم بشه باید برا سال ۱۴۰۴ باشه نه ۱۴۰۳ چون ما عمومی ها رو نخوندیم رشتمون ریاضیه و کل کشور با مصوبه جدید شما مخالفه تمنا دارم در قانون تصویب شده دخالت نکنید و بگذارید برگزار بشه قطعا بهتریت قانون بوده در طول چندین سال برگزاری کنکور خدانگهدار شما
      • نوید IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
        1 0
        به جای یه کنکوری مینوشتی یه متقلب بهتر بود