بهره‌برداری از محیط زیست باید منطبق با ظرفیت سرزمین باشد

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: بهره‌برداری از محیط زیست باید منطبق با ظرفیت سرزمین باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی شمسایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در همایش نجات خلیج فارس صید ترال که ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات برگزار شد، با بیان این که صید به دو نوع صنعتی و سنتی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: صید ترال یکی از روش‌های صید صنعتی در کشور ماست که به کمک تورهای مهندسی شده انجام می‌شود. این تورها می‌تواند صید را از زیر سطح آب تا اعماق دریا انجام دهد.

مجوز صید ترال به بهانه انجام تحقیقات

وی افزود: بسیاری از کشورهای جهان استفاده از این روش صید را ممنوع اعلام کرده‌اند. این روش صید ارزان قیمت است و مبدا پیدایش آن اروپا است.

شمسایی گفت: صید ترال انواعی دارد، مانند صید ترال کف روب و صید ترال میان آبی. استفاده از این روش صید در ایران از سال ۱۳۶۰ آغاز شد؛ اما از سال ۱۳۷۷ صید صنعتی ترال در خلیج فارس ممنوع شد. مزیت صید ترال این است که هزینه‌های صیادی را کاهش می‌دهد چون حجم صید بسیار زیادی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: صید ترال معایب زیادی هم دارد. مانند این که روش صید ترال آبزیان بالغ و نابالغ را همزمان صید کرده و باعث انقراض آن‌ها می‌شود. همچنین صید غیرانتخابی آبزیان به محیط دریا و گونه‌های مختلف ماهی آسیب می‌زند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صید ترال، فقط یک پنجم آبزیان کشور به فروش می‌رسد و چهار پنجم آن دور ریز می‌شود. صید ترال، حلقه‌های زنجیره غذایی دریاها را با حذف آبزیان در مقادیر زیاد تخریب می‌کند.

شمسایی با تاکید بر این که استفاده از روش صید ترال اشتباه است و آسیب‌های بسیاری برای محیط زیست خواهد داشت، افزود: پیشنهاداتی برای کاهش اثرات مخرب صید ترال ارائه شده است؛ اما برخی از آن‌ها اصلا موثر نیستند. مانند این که اندازه چشمه‌های تور برای فرار بچه‌ ماهی‌ها افزایش پیدا کند یا دریچه در کیسه تور برای خروج ماهیان نصب شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به این ناوگان صید صنعتی ایران سال‌ها پیش از خلیج فارس به دریای عمان منتقل شد، گفت: همچنین به تدریج قوانینی برای فاصله گرفتن صیادان صنعتی از ساحل وضع شد؛ اما برخی‌ها به صورت شبانه اقدام به صید می‌کردند و به طبیعت و صیادان سنتی آسیب می‌زدند. 

وی تصریح کرد: اخیرا برخی قصد دارند فانوس ماهی‌های اعماق دریا را صید کنند که این اقدام برای طبیعت بسیار آسیب‌زننده خواهد بود. راهکار این است که دریا را یکسال به حال خود رها کنیم تا بازسازی شود. سرعت بازسازی دریا بسیار بیشتر از جنگل است. نباید در مورد این شیوه صید پافشاری شود.

بهره‌برداری از محیط زیست باید منطبق بر ظرفیت سرزمین باشد

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در همایش نجات خلیج فارس صید ترال در ادامه این مراسم اظهار کرد: مجلس دو وظیفه اساسی دارد؛ یکی تدوین قانون و دیگر نظارت بر قانون‌هایی که وضع کرده است. بسیاری از مشکلات به مورد دوم یعنی نبود نظارت مناسب بر قوانین وضع شده برمی‌گردد.

وی با بیان این که فضای دانشگاه اقتضا دارد که به آسانی بتوان کارشناسانه موضوعات را بررسی کرد، افزود: اما در محیط‌های کاری این آسانی وجود ندارد و کار در حوزه نظارت برای محیط زیست و سایر موضوعات مربوط به محیط زیست موانع بسیار زیادی دارد؛ اما نشدنی نیست.

رفیعی یادآور شد: ضرورت حفظ محیط زیست و در نظر گرفتن ظرفیت سرزمین نکات مهمی است که باید مورد توجه همگان قرار بگیرد. البته متاسفانه مسائل اقتصادی معمولا اولویت پیدا می‌کنند و به همین دلیل محیط زیست آسیب می‌بیند. حرف ما این نیست که هیچ بهره‌برداری از طبیعت نشود، بلکه این است که بهره‌برداری از محیط زیست باید منطبق بر ظرفیت سرزمین باشد.

این نماینده مجلس افزود: در بسیاری از موارد واکنش‌های ما پس از وقوع اتفاق است. اگر نسبت به اتفاقات اطراف حساس باشیم، می‌توانیم از ابتدا مانع شکل‌گیری این اقدامات آسیب‌زننده باشیم. صید ترال صنعتی تا ۲ سال پیش انجام می‌شد و برای مردم محلی سواحل جنوبی کشور مشکلات بسیاری ایجاد کرده بود. این افراد که حدود ۵۰ هزار نفر می‌شوند، غذای خود را از دریا به دست می‌آورند.

وی تاکید کرد: صید ترال باعث شده بود که زندگی این افراد متوقف شود چرا که دیگر صیدی برای افراد محلی نمانده بود. این مشکلات به سازمان شیلات برمی‌گشت. پیمانکاران مرتبط به سازمان شیلات بودند و به همین دلیل، نظارت مناسبی از سوی این سازمان بر اقدامات پیمانکاران انجام نمی‌شد. این چرخه معیوب به شکل‌گیری مافیا می‌انجامید.

رفیعی گفت: اغلب افرادی که از صید ترال سود می‌بردند حتی ساکن ایران نبودند. گفته می‌شد که صنعت صید تعداد زیادی از افراد را مشغول به کار کرده و با این توضیحات حمایت دولت را جلب می‌کردند. به طوری که دولت به این پیمانکاران گازوئیل دولتی هم می‌داد. در حالیکه تامین گازوئیل برای مردم محلی و صیادان سنتی بسیار سخت بود. 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: نتایج صید ترال اصلا وارد بازار ایران نمی‌شدند و در دریا معامله می‌شدند. وقتی مجلس در مقابل این اقدامات ایستاد، تهدیدات بسیاری از سوی این افراد متوجه مجلس و افراد مخالف صید ترال شد. مهلت ۲ ساله ممنوعیت صید ترال گذشته است؛ اما همچنان این شیوه صید ممنوع است. چرا که لازم است تحقیقاتی انجام شود و اعلام شود که آیا دریا بازسازی شده است.

وی افزود: شیلات ادعا کرد که به دلیل بدهی از کنفوانسیون خارج شده است؛ اما مجلس در بودجه همه معوقات شیلات به کنوانسیون را که حدود ۷۰ میلیارد تومان بود در نظر گرفتیم. 

برداشت ۳۰ درصد ماهیان دریای جنوب از طریق سید ترال

 امید صدیقی سرپرست دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه این نشست با بیان این که مهم‌ترین راه برای مقابله با این شرایط، اطلاع‌رسانی است، اظهار کرد: صید ‌و بهره‌برداری از ذخایر آبزی در چند دهه اخیر مدیرت مناسبی نداشته است. برداشت بی‌رویه و غیرمجاز، آسیب‌های زیادی به دریا وارد کرده است. 

وی افزود: مدیریت ذخایر آبزی در سال‌های اخیر رها شده است. نبود مدیریت کار را به جایی رساند که صیادان محلی شاهد تخلفات گسترده بوده و خودشان هم دست به تخلف بزنند. از سال ۹۰ مجوز صید ترال با هدف صید فانوس ماهی صادر شد و تا سال ۹۹ تعداد کشتی‌ها به ۱۰۰ کشتی رسید. ۲۰۰ کشتی دیگر هم قرار بود مجوز بگیرند که پس از ممنوعیت صید ترال لغو شد.

صدیقی با اشاره به این که هر کشتی ۱۰ تن صید می‌کند و در سال ۱۸۰۰ تن می‌توانست صید کند، گفت: هدف‌شان صید ماهی یال اسبی بود؛ اما وانمود می‌کردند که هدف صید فانوس ماهی و تولید پودر ماهی است‌. ۲۰۰ هزار تن صید در سال اتفاق می‌افتاد. آماری که از صید این کشتی‌ها ارائه می‌شد ساختگی بوده است. حدود ۳۰ درصد ماهیان در دریای جنوب را برداشت کردند و آسیب جدی به دریا زدند.

سرپرست دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروز شیلات به دنبال آزاد کردن دوباره صید ترال است؛ اما نگرانی‌های بسیاری در مورد آزاد شدن دوباره این نوع صید وجود دارد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1181851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =