ضربه به صیادان بومی و منابع ملی/ مجوز صید ترال به بهانه انجام تحقیقات/ سازمان شیلات پاسخگو باشد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: شناورهای موسسه تحقیقات شیلات ایران که باید کار تحقیقاتی انجام و زمینه را برای بازسازی ذخایر آبزیان فراهم کند این فرصت را به شرکت های صید ترال داده اند.

معین الدین سعیدی؛ نماینده چابهار و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در رابطه با تداوم صید ترال در آبهای جنوبی کشور گفت:  با مطالبه گری هایی که جامعه صیادی کشور، فراکسیون محیط زیست، کمیسیون کشاورزی داشتند و حضور رییس مجلس در منطقه و پیگیری های رییس قوه قضاییه وقت که آیت اله رییسی بودند قرار بر این شد صید ترال که صدمات بسیار زیادی به طبیعت و هم معیشت صیادان وارد میکند به مدت ۲ سال متوقف شود.

وی ادامه داد: متاسفانه لابی گری افرادی که صید ترال را پیگیری میکنند قوی‌تر از مجلس است. این افراد با استفاده از رانت های خاص در پی اخذ مجوز برای صید ترال هستند و موضوع دیگر اینکه شناورهای موسسه تحقیقات شیلات ایران که باید کار تحقیقاتی انجام دهد و زمینه را برای بازسازی ذخایر آبزیان فراهم کند این فرصت را به شرکت های صید ترال داده اند.

ضربه به صیادان بومی و منابع ملی/ مجوز صید ترال به بهانه انجام تحقیقات/ سازمان شیلات پاسخگو باشد

وی عنوان کرد: مستنداتی در دست داریم که نشان میدهد این اقدام با شراکت ۴۹ به ۵۱ درصد چینی ها با ایران انجام میشود که در نتیجه دریای عمان و خلیج فارس را مورد غارت قرار میدهند.

سعیدی بیان کرد: این اقدام به آبزیان آسیب زده و معیشت و سفره جامعه صیادی کشور را بیش ازپیش کوچکتر کرده است لذا از روسای قوا و سپاه پاسداران خواهشمندیم تا با این موضوع مقابله کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نحوه صید ترال به صورت کفروبی است و نمیتوان تفکیک کرد که صرفا فانوس ماهی ها را برداشت کنند لذا بسیاری از ماهی ها همان ماهیانی هستند که صیادان جنوبی صید میکنند.

وی تشریح کرد: توجیه سازمان شیلات این است که طبق دستورالعمل‌های قبلی می‌توانند مجوز صید ترال را تا ۱۲ مایلی آب‌های ما بدهند، اما مسئله این است که این ۱۲ مایل هم عملا رعایت نشده چراکه یگان حفاظت شیلات ضعیف عمل کرده و هیچ روش‌های کنترلی وجود ندارد آن‌ها حتی وارد ۴ مایلی آب‌های ما نیز می‌شوند.

سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: هر کدام از شناورهای صید ترال به اندازه ۱۰۰۰ قایق، ذخایر آبزیان را دچار چالش میکند. سوال بنده از سازمان شیلات کشور این است که چرا برای صیدِمحدودِ صیادان، قوانین دست و پاگیری را اعمال میکند ولی برای غارتگران دریای عمان مجوز صید میدهد؟ این رفتار دوسویه بوده که با آرمان های انقلاب و تاکیدات رییس جمهور همخوانی ندارد.

پایان پیام/

کد خبر: 1115100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =