هشدار نمایندگان مجلس به طالبان / حاکمان افغانستان زودتر نسبت به رهاسازی آب اقدام کنند

جمعی از نمایندگان مجلس بیانیه‌ای را در تأکید بر احقاق حقابه ایران از رودخانه هیرمند امضا و تاکید کردند: از حاکمان کشور برادر و مسلمان افغانستان انتظار می‌رود به‌جای به‌کارگیری ادبیات نامناسب، زودتر نسبت به رهاسازی آب به کشورمان اقدام نمایند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای را در تأکید بر احقاق حقابه ایران از رودخانه هیرمند صادر کنند که در حال جمع‌آوری امضاست.

قالیباف: هیچ اغماضی درباره حقابه هیرمند وجود ندارد / مخالفت نمایندگان با مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس 


متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

حقابه بین‌المللی هیرمند که ریشه در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان دارد و یک حق طبیعی و تاریخی و بین‌المللی است که مستقیما به حیات و زندگی مردم منطقه ارتباط عمیق دارد، حقابه مردم شریف ایران و خاصه مردم نجیب و صبور سیستان و بلوچستان از رودخانه هیرمند و تالاب بین‌المللی هامون و ذخیره‌گاه زیست کره که صیانت از آن، یک رسالت جهانی است و تبعات خشکی و اکولوژیک آن متوجه کل منطقه و بطور قطع کشور افغانستان خواهد شد، لذا هرگونه ممانعت از اجرای این حقابه نقض حقوق ملت ایران و مخالف قوانین بین‌المللی است.

دو ملت ایران و افغانستان که دارای تمدن و فرهنگ مشترک هستند، همواره در طول تاریخ و در فراز و نشیب‌ها و گذر زمان، فراوانی‌ها و کم‌آبی‌ها در کنار هم بوده‌اند. اینکه حاکمان این کشور به علت فشارهای بین‌المللی یا به هر دلیل دیگر مسیر آب را به سمت شورزارهای گود زره تغییر دهند، دور از شأن ملت افغانستان و خارج از عرف بین‌المللی و معیارهای اسلامی و حسن همجواری است.

اکنون شرایط برای مردم نجیب سیستان به حدی دشوار است که اگر تا سه ماه دیگر آب به منطقه نرسد باید منتظر فاجعه انسانی در شرق کشور بود. مواضع به حق و قاطعانه رئیس جمهور محترم و همچنین سایر نهادها مبتنی بر همین واقعیت می‌باشد و مورد تایید و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌باشد. لذا از حاکمان کشور برادر و مسلمان افغانستان که می‌دانند چند میلیون افغانستانی مهاجر، میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند انتظار می‌رود به‌جای به‌کارگیری ادبیات نامناسب، زودتر نسبت به رهاسازی آب به کشورمان اقدام نمایند و نگذارند روابط دیرینه دو کشور برادر و همسایه دچار خدشه گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =