۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
استفاده از ارزهای ملی در تبادلات تجاری ایران و اندونزی چه آثاری خواهد داشت؟

دولت سیزدهم که تلاش می‌کند با هدف خنثی کردن آثار تحریم استفاده از دلار را در تجارت خارجی ایران به حداقل برساند، تفاهمنامه استفاده از ارزهای ملی را با رئیس جمهور اندونزی امضا کرده و قرار است از این پس دو کشور از پول ملی خود به جای دلار آمریکا استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس جمهور ایران که روز گذشته به منظور توسعه همکاری با کشور اندونزی سفری به جاکارتا انجام داد. در این سفر دو روزه ده ها قرارداد مشترک در حوزه‌های تجاری، صنعتی و ... به امضاء رسید و به نظر می‌رسد هدف دولت تقویت روابط با کشورهای بزرگ جنوب شرق آسیا در راستای «سیاست نگاه به شرق» باشد. علاوه بر این، بر اساس اخبار منتشر شده دو کشور قصد دارند تجارت سالانه خود را تا سطح 20 میلیارد دلار افزایش دهند.

اما یکی از اهداف مهمی که در این سفر در دستور کار هیئت ایرانی قرار دارد، حذف دلار از معاملات دو کشور است؛ موضوعی که رئیس جمهور به صراحت به آن اشاره کرد. رئیس جمهور در کنفرانس خبری با همتای اندونزیایی خود اعلام کرد: قرار است از این پس دو کشور از پول ملی خود -ریال ایران و روپیه اندونزی- برای جایگزینی دلار آمریکا در روابط اقتصادی خود استفاده کنند.

این مسئله در شرایطی مطرح شده که مدت‌هاست زمزمه حذف دلار از تجارت خارجی توسط دولت سیزدهم مطرح شده است. اقدامی که به نظر می‌رسد با هدف خنثی سازی آثار تحریم‌های غرب علیه ایران انجام می‌شود. در صورت تحقق این هدف، آثار تحریم‌های غربی کاهش یافته و این کشورها نمی‌توانند از تحریم به عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده کنند.

در همین راستا، حذف دلار از معامله با برخی از جمله چین، هند، روسیه و ... انجام شده و دولت تلاش می‌کند تا از این الگو برای تجارت خارجی با سایر کشورها نیز استفاده کند.

موضوعی که چند هفته پیش توسط وزیر اقتصاد و دارایی ایران مورد اشاره قرار گرفت و به گفته وی: روند دلارزدایی از تجارت خارجی ایران جواب داده و استفاده از دلار آمریکا در تجارت بین‌المللی ایران 10 درصد کاهش یافته است.

رئیس جمهور اندونزی نیز ضمن استقبال از توسعه روابط با ایران به استفاده از ظرفیت‌های تهران در پروژه تغییر پایتخت اندونزی اشاره کرد. به گفته وی، قرار است پایتخت اندونزی از شهر جاکارتا به نوسانتارا -در جزیره بورنئو- تغییر کند.

 انتهای پیام/  

کد خبر: 1182708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =