حذف دلار از معاملات اقتصادی تنها یک ادعاست/ لزوم شفاف‌سازی اقدامات بانک مرکزی

کارشناس اقتصادی گفت: حذف دلار از معاملات اقتصادی تا به امروز تنها در حد یک ادعا بوده و عملی نشده است.

احسان سلطانی کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره تاثیر حذف دلار بر وضعیت اقتصادی کشور و تورم اظهار کرد: حذف دلار از معاملات اقتصادی تا به امروز تنها در حد یک ادعا بوده و عملی نشده است؛ دولت برای دلار زدایی باید عزم جدی بگیرد.

حذف دلار به کجا رسید؟

وی ادامه داد: عرضه‌کننده دلار در کشور بانک مرکزی است بنابراین کنترل قیمت دلار یا حذف آن کار سخت و پیچیده ای برای دولت نیست.

سلطانی درباره تبعات حذف دلار از معاملات اقتصادی نیز عنوان، تبعات چنین اقدامی مشخص نیست زیرا بانک مرکزی هنوز اقدامات خود را برای حذف دلار به صورت شفاف بیان نکرده و این هدف تنها در حد یک شعار بیان شده است.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد به دلار وابسته شده است،‌ گفت: قیمت بعضی از اقلام وابسته به دلار است،‌ اما بازاری چون بازار مسکن چرا باید به دلار وابسته باشد.

پژوهشگر اقتصادی در ادامه با اشاره اینکه دولت در حذف دو نرخی بودن ارز نیز ناموفق بوده است،‌ گفت: متاسفانه دولت تصمیم به حذف دو نرخی بودن ارز می‌کند اما مجدد دو نرخی بودن شکل می‌گیرد، باید حاکمیت بخواهد تا این اتفاق صورت گیرد.

سلطانی با بیان اینکه دو راه برای کنترل بازار ارز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: راه‌حل اول این است که همچون سایر کشورها مانند گرجستان یا ترکیه همانگونه که واحد پولی خود کشور موجود است ارز نیز به صورت آزادانه برای همگان وجود داشته باشد،‌ یا باید دلار به طور کلی از چرخه اقتصادی حذف شود که کار سختی برای دولت و بانک مرکزی نخواهد بود.

وی همچنین درباره دلایل افزایش قیمت دلار در سال‌های اخیر بیان کرد: عامل افزایش قیمت دلار در سال‌های مختلف متفاوت است، سال ۹۷ براساس آمار بانک مرکزی ۶۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتیم، در این سال ذخایر ارزی کافی در کشور وجود داشت و اقتصاددان‌ها معتقد بودند که قیمت ارز باید به ۵ هزار تومان برسد، اما برخلاف تصورها به ۱۸ هزار تومان و بعد به ۱۲ هزار تومان رسید. 

وی با اشاره به اینکه قبل از آغاز تحریم‌ها قیمت ارز افزایش یافت، گفت: قیمت ارز در سال‌های اخیر به صورت صعودی افزایش یافت، دلیل آن هم این بود که بانک‌های دولتی و خصوصی به دنبال منافع دیگری بودند.

کارشناس اقتصادی افزود: در سال گذشته دلیل افزایش قیمت دلار،‌ برای جبران کسری بودجه و فشار بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بود. دولت با هدف اینکه قیمت ارز کاهش یابد ارز ترجیحی را حذف کرد،‌ که متاسفانه اتفاق مثبتی صورت نگرفت و در عین حال بانک‌ها از این افزایش قیمت سود می‌کنند.

سلطانی با بیان اینکه بانک‌های خصوصی بیش از دولت از افزایش قیمت دلار نفع می‌برند، گفت: بانک مرکزی باید هر چه سریعتر بانک‌های خصوصی را ساماندهی کند. در این میان افزایش نرخ ارز منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود و مردم هستند که در این میان آسیب می‌بینند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1182996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =