۸۳ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۷ از بین می‌رود/ هوش مصنوعی، عامل از بین رفتن مشاغل

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: ۳ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۷ از بین خواهد رفت و ۶۹ میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا منادی سفیدان نماینده مجلس در همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور که ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، با بیان این که نظام جامع آموزش مهارت حرفه‌ای چند سال پیش در مجلس تدوین شد، اظهار کرد: آموزش عالی کشور باید رویکرد ۳۰ درصدی نسبت به مهارت آموزی داشته باشد. آمارها نشان می‌دهد که نیمی از این مسیر طی شده است‌.

ایجاد ۱ میلیون و ۵۰ هزار فرصت شغلی جدید هدف‌گذاری شد

وی افزود: وقتی دانش‌آموخته‌های دانشگاهی شغل پیدا نمی‌کنند به این معناست که کیفیت این افراد برای ورود به بازار کار خوب نیست. ۸۳ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۷ از بین خواهد رفت و ۶۹ میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود. ۱۴ میلیون شغل به صورت خالص از دست خواهد رفت. دلیل این اتفاق هوش مصنوعی و مواردی مانند اینترنت اشیاست.

منادی گفت: مجلس قصد جدی برای حل مشکلات دستگاه‌های اجرایی دارد. سرانه دانشجویان در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی یک سوم بوده و در حال تدوین اساسنامه برای آموزش‌های مهارتی هستیم. در این برنامه به فکر صفر تا ۹۰ سالگی همه افراد جامعه هستیم.

این نماینده مجلس یادآور شد: برخی فارغ‌التحصیلان علاوه بر مهارت دانشگاهی خود، دوره‌های مهارتی دیگری هم دارند که به اشتغال آن‌ها کمک می‌کند. مهارت آفرینی از خانواده آغاز می‌شود. برای مثال در برخی زمینه‌ها لازم است که مهارت‌هایی مانند سواد رسانه‌ای آموزش داده شود. در این اساسنامه انواع آموزش‌های مهارتی درنظر گرفته شده است.

وی گفت: در آلمان ۱۸ درصد جوانان به دانشگاه می‌روند و اغلب جوانان اصلا دانشگاه نمی‌روند. دانشگاه‌ها باید علاوه بر دانشجویان خودشان به اطراف هم نگاه داشته باشند. مثلا به خروجی مدارس که ورودی دانشگاه‌هاست، توجه ویژه شود. این مهارت‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان هم باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =