ثبت رکورد ملی تنها ایرانی فاتح اورست در کمتر از یک روز توسط کوهنورد قمی/ کاظمی: خود را قهرمان نمی‌دانم

صاحب رکورد فتح قله ۸هزار متری در یک روز گفت: من خود را به هیچ عنوان قهرمان نمی‌دانم. کلیه افرادی که برای کشورمان موفقیتی آفریدند و یا گشایشی ایجاد کردند، شایسته تقدیرند. اما معتقدم قهرمانان اصلی ما شهدا هستند.

روح‌الله کاظمی، وکیل دادگستری و یکی از ورزشکاران قمی در رشته‌ کوهنوردی است. ثبت رکورد ملی نخستین ایرانی فاتح  قله ۸۸۴۸ اورست، بلندترین قله جهان، و قله ۸۵۱۶ متری لوتسه، چهارمین قله بلند زمین، در کمتر از یک روز از شاخص‌ترین افتخارات او است. کاظمی پس از فتح قلل سرود ملی ایران را از تلفن همراه خود پخش و این دو صعود خود را به شهدا تقدیم کرده بود.
خبرنگار استانی ایسکانیوز با روح الله کاظمی به گفت و گویی نشسته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

با چه اهدافی رشته‌ کوهنوردی را انتخاب کردید و در این مسیر تا حرفه‌ای شدن پیش رفتید؟

ورزش کوهنوردی را ۶ الی ۷ سال در سطح مبتدی آغاز کردم و یک سال به صورت حرفه‌ای در این مسیر ادامه دادم. در ابتدا هدفم از ورود به این رشته ورزشی، ایجاد انگیزه برای خودم و همکارانم با هدف کاهش استرس‌ بالای موجود در شغل وکالت بود؛ چراکه وکالت از جمله مشاغلی است که در اکثریت مواقع با استرس زیادی همراه است. اما پس از مدتی نگاه من به کوهنوردی نسبت به گذشته جدی‌تر شد و از یک جایی به بعد تصمیم گرفتم این رشته‌ ورزشی‌ را به صورت حرفه‌ای دنبال کنم. از طرفی همیشه به عنوان یک ایرانی خودم را مدیون شهدا می‌دانستم؛ این مسئله‌ باعث شد برای دوباره‌ زنده‌ کردن نام‌ شهدا، به فکر صعود اورست بیافتم تا افتخار این صعود را به شهدا و خانواده‌های آنان تقدیم کنم.

آیا حرفه‌ای شدن در مسیر رشته کوهنوردی باعث شد شما وکالت‌ را کنار بگذارید؟

در طول یکسالی که نگاهم به کوهنوردی جدی‌تر شد، بله. زیرا من باید وقت زیادی را برای تمرین‌های خود اختصاص می‌دادم. تقریبا روزانه دو وعده حدود هفت ساعت ورزش می‌کردم.

چه چیز انگیزه شما برای عبور از موانع متعدد در مسیر صعود قله بود؟

زنده کردن نام و یاد شهدا برای من یک انگیزه‌ بسیار مقدس بود و همان باعث شد که بتوانم از مسیرهای متعددی که عبور از آن‌ها برای هر فردی به مراتب سخت و طاقت‌فرسا است و توان جسمی بالایی را می‌طلبد، بدون مشکل و موفقیت‌آمیز عبور کنم. احساس می‌کردم به نمایندگی از ۸۵ میلیون ایرانی و در واقع کشورمان موفق به صعود شده‌ام و حال و هوایم به گونه‌ای بود که انگار کل مردم ایران این موفقیت را بدست آورده‌اند و بعد سرود ملی را از تلفن همراهم پخش کردم و پرچم کشورمان را به احتزاز درآوردم.

علاوبر صعود به اورست در حوزه کوهنوردی چه موفقیت‌های دیگری بدست آوردید؟

سال گذشته موفق شدم به قله مانوسور، به ارتفاع ۸۱۶۳متر صعود کنم و مجددا در فروردین سال گذشته موفق به فتح قله آیلند پیک، به ارتفاع ۶۱۸۹ متر شدم.

صعود در کمتر از ۲۴ ساعت به اورست یک قهرمانی جهانی برای شما محسوب می‌شود و مدال طلای جهانی را نیز به دنبال دارد؛ در این باره چه نظری دارید؟

من خود را به هیچ عنوان قهرمان نمی‌دانم. کلیه افرادی که برای کشورمان موفقیتی آفریدند و یا گشایشی ایجاد کردند، شایسته تقدیرند. اما معتقدم قهرمانان اصلی ما شهدا هستند. اگر در ورزش به دنبال موفقیت هستند، حتما باید با برنامه‌ریزی درست در رشته ورزشی خود پیش روند، از همان ابتدا برای خود هدف تعیین کنند و به عنوان یک ایرانی برای پرچم کشورشان و نظام مقدس تلاش کنند. ورزشکاران باید این نکته را سرلوحه کار خود قرار دهند؛ اگر زمانی به جایگاهی رسیدند و موفقیت‌های بزرگی را در رشته ورزشی خود تجربه کردند، نباید فراموش کنند که ابتدا یک ایرانی هستند و برای حفظ این کشور و نظام مقدس خون‌های باارزشی ریخته شده است.

خبرنگار: فاطمه دده‌بیگی

انتهای پیام/

کد خبر: 1183669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =