«موت کورت»، فضای حرفه‌ای برای تمرین عملی دانشجویان حقوق

عضو هیئت داوران رویداد موت کورت دانشگاه آزاد مشهد گفت: از اهداف این مسابقات فراهم کردن فضای تمرین عملی برای ارائه آموخته‌های دانشجویان و ایجاد تصور عینی برای تماشاچیان پیرامون فرایندی است که در واقعیت دادگاه‌ها توسط قضات و وکلا اعمال می شود.

ابراهیم رضا قلی‌زاده عضو هیئت داوران رویداد موت کورت ( دادگاه شبیه‌سازی‌ شده) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: فرآیند تشکیل تیم‌ها متعاقب اطلاع رسانی و ثبت نام و مرحله گزینش اولیه صورت گرفت. بدین نحو که شرکت‌کنندگان بعد از ثبت نام توسط اساتید در موارد فنون دفاع و بیان و لایحه‌نویسی ارزیابی و در نهایت ۸ تیم وارد مسابقات شدند. معنای اصطلاحی موت کورت به معنی اجرای دادگاه شبیه سازی شده است. با این توضیح که با ارائه اطلاعات و شرحی از پرونده‌های واقعی این امکان برای دانشجویان شرکت کننده فراهم می‌شود که همانند وکلای حرفه‌ای آموزه‌های حقوقی خود را در مقام دفاع ارائه کنند.

وی افزود: از اهداف این مسابقات فراهم کردن فضای تمرین عملی برای ارائه آموخته‌های دانشجویان و ایجاد تصور عینی برای تماشاچیان پیرامون فرایندی است که در واقعیت دادگاهها توسط قضات و وکلا اعمال می شود.

استاد دانشگاه و پژوهشگر حقوق بیان کرد: با پیشرفت و گذشتن از مراحل متعدد بعضی از موضوعات و نقصان‌های اجرایی برطرف شد و در پی برطرف شدن کاستی‌ها، شرکت‌کنندگان نیز تلاش کردند که سطح علمی و عملی بهتری را در مقام دفاع ارائه دهند.

رضاقلی‌زاده خاطرنشان کرد: نکته مثبتی که این دوره از مسابقات وجود دارد حضور قضات حرفه‌ای دادگستری و نظارت آن‌ها بر فرآیند داوری بود که یک مؤلفه بسیار قابل توجه‌ هست؛ نکته دیگر که در خصوص مرحله نیمه نهایی مسابقات اعمال شد انتخاب پرونده هایی بود که بر اساس آنها تیم های مسابقه دهنده هر دو در مقام وکلای متهم قرار گرفتند و با شرایط برابر و منصفانه‌تری نسبت به گذشته رقابت کردند و ارزیابی شدند.

او با اشاره به تاثیر دادگاه‌های شبیه سازی شده و کاربرد آن‌ها تصریح کرد: اگر دادگاه شبیه سازی شده در حیطه وکلا هم اجرا شود خالی از لطف نیست. اگر دوستان وکیل وقت بگذارند و یک پرونده را در دفتر یا در مجموعه های علمی مرتبط در قالب شبیه سازی با دادگاه پیاده سازی کنند قطعا در رسیدگی‌های واقعی پیش‌بینی‌های صحیح تر و دفاع بهتری خواهند داشت.

پژوهشگر و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اساسا یکی از نکات قوت موت کورت دانشگاه آزاد اسلامی فرآیند قضاوت مسابقات هست که با حضور مقامات قضایی صورت می‌گیرد و این حضور حس واقعی‌تری را برای شرکت‌کنندگان و دانشجویان به همراه خواهد داشت.
 
رضاقلی‌زاده با اشاره به تاثیر موت کورت بر سطح علمی دانشحویان ادامه داد: چنین رویدادهایی برای دانشجوی مهمان در وهله اول باعث ایجاد انگیزه در مطالعه و تلاش در جهت به دست آوردن جایگاه شغلی و سپس زمینه ساز  عملی کردن آن می‌شود.

وی گفت: اگر بتوانیم به هر تیم یک استاد راهنما اختصاص بدهیم و دوره آموزشی برای شرکت کنندگان گزینش شده برگزار کنیم به مراتب مسابقات از کیفیت بیشتری برخوردار خواهد شد به نحوی که ورود و خروج دانشجویان در فرایند مسابقات موت کورت با ارتقا سطح علمی و عملی محسوس شرکت کنندگان همراه خواهد بود.

وی در خصوص عملکرد کمیته علمی اظهار کرد: نکته دیگری که امسال به نظرم به دلیل کمبود وقت به طور کامل اجرا نشد بحث ارائه نظرات کمیته علمی و داوران در پایان هر مسابقه بود. داوری در حین مسابقه اجرا می‌شد و رهنمودهای موثری به دانشجویان عرضه شد اما به نظر بنده به دلیل کمبود وقت امکان تحلیل کامل و جامع این امر توسط کمیته علمی صورت نپذیرفت.

خبرنگار: محیا محمودی

انتهای پیام/

کد خبر: 1184581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =