لغو قانون تحصیل رایگان دانشجویان بین‌الملل در نروژ

پارلمان نروژ به لغو سیاست شهریه رایگان برای دانشجویان بین‌المللی رای داد. بر اساس این تصمیم، دانشجویان بین‌المللی خارج از منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس برای تحصیل در نروژ ملزم به پرداخت شهریه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پارلمان نروژ به لغو سیاست شهریه رایگان برای دانشجویان بین‌المللی رای داد. این تصمیم پس از سال‌ها بحث سیاسی شدید اتخاذ شد و بر اساس آن، دانشجویان بین‌المللی خارج از منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس برای تحصیل در نروژ ملزم به پرداخت شهریه هستند.

انتقاد دانشجو معلمان از وضعیت رفاهی دانشگاه شهید رجایی

تصمیم پارلمان برای لغو تحصیل رایگان دانشجویان بین‌الملل با مخالفت‌هایی هم مواجه شد. برخی نگران آینده اصل آموزش رایگان در نروژ هستند و برخی مدعی شدند این تصمیم باعث می‌شود فقط فرزندان ثروتمندترین افراد در جنوب جهان بتوانند در نروژ تحصیل کنند.

احتمال می‌رود موسسات آموزش عالی نروژ در آینده از این تصمیم آسیب ببینند. چرا که دانشجویان خوبی را از دست خواهند داد، وضعیت اقتصادی‌شان رو به وخامت خواهد رفت، شهرت‌شان در سطح بین‌المللی تخریب خواهد شد و نمی‌توانند دانشگاه‌های متنوعی داشته باشند.

برخی کارشناسان این تصمیم را فاجعه‌ای برای دانشگاه‌ها و کالج‌های دانشگاهی نروژ می‌دانند. به عقیده این کارشناسان، موافقت حزب چپ سوسیالیست (SV) نروژ که همیشه حامی دانشجویان بوده است، تعجب‌برانگیز است.

در پاسخ به این انتقادات، حزب سوسیالیست مدعی شد که طبق بودجه ملی مصوب دسامبر ۲۰۲۲ موظف است از پیشنهاد دولت حمایت کند.

تصمیم پارلمان نروژ، به اصل آموزش رایگان لطمه خواهد زد

با این حال، کارشناسان زیادی معتقدند که این تصمیم به اصل آموزش رایگان لطمه خواهد زد. در مقابل این ادعا، دولت معتقد است که آموزش رایگان از جمله خدمات رفاهی است که باید ملی باشد و لزومی ندارد برای همه دانشجویان بین‌الملل قابل استفاده باشد.

گورو لیند رئیس اتحادیه پژوهشگران نروژ این تصمیم پارلمان را نادرست دانست و گفت: پارلمان تصمیمی غیرعاقلانه گرفته است که تاثیر ناعادلانه بر دانشجویان بین‌المللی کشورهای فقیرتر خواهد داشت.

بین‌المللی سازی برای تحقیقات ضروری و برای آموزش عالی اساسی است. چرا که دانشجویان بین‌الملل به فضای دانشگاهی نروژ را غنی‌تر می‌کنند. همچنین تحصیل رایگان دانشجویان کشورهای فقیر در نروژ به توسعه دموکراسی و توسعه می‌کرد و به همین دلیل، تصمیم اخیر پارلمان ناعادلانه است.

از طرف دیگر، نمایندگان رسمی دانشجویان نسبت به این تصمیم ابراز نگرانی کرده‌اند. اتحادیه دانشجویان اروپا (ESU) هفت ژوئن در یک بیانیه مطبوعاتی، پایان آموزش رایگان در نروژ را محکوم کرد.

تاثیر این تصمیم به تدریج بر موسسات آموزش عالی هم احساس خواهد شد. بیارته هوم رئیس دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه استاوانگر از کاهش ثبت‌نام دانشجویان بین‌الملل در این دانشگاه خبر داد و گفت: سطح شهریه‌ها بر انتخاب دانشجویان تاثیر خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1184933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =