انتقاد دانشجو معلمان از وضعیت رفاهی دانشگاه شهید رجایی/ آخرین مهلت ثبت درخواست وام‌های دانشجویی اعلام شد

«صدور بیانیه‌ای درباره حوادث فلسطین توسط ۵ اتحادیه دانشجویی، اعلام آخرین وضعیت وام‌های دانشجویی و اختصاص ۳۰درصد ظرفیت هر کد رشته به دانشجویان شاهد و ایثارگر» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «انتقاد از وضعیت رفاهی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی توسط دانشجومعلمان و اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات از مهرماه در تمام دانشگاه‌های سراسر کشور» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

نامه‌ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به قالیباف

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «انتقاد از حمایت اندک معاونت فرهنگی دانشگاه امیرکبیر از نشریات و بروزرسانی سالانه هزینه لغو تعهد آموزش رایگان» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ چهارم اردیبهشت ماه آورده است:   

حوزه تشکل‌های دانشجویی  

حمایت اندک معاونت فرهنگی دانشگاه امیرکبیر از نشریات

امیر حسین احمدیان عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه امیرکبیر بیان کرد که  حمایت معاون فرهنگی از نشریات در موضوعات بودجه‌ای و مالی خیلی مناسب نیست و همکاری از سوی این معاونت با دانشجویان کم است. 

همچنین وی تصریح کرد که نشریات سیاسی و فرهنگی به علت داشتن اهمیت و مخاطبان بیشتر با تیتراژ بالا منتشر می‌شود و تمام تلاش کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه این است که بودجه آن را از معاونت فرهنگی دریافت کنیم.

اتحادیه‌های دانشجویی درباره حوادث اخیر فلسطین بیانیه‌ای صادر کردند

اتحادیه‌های دانشجویی کشور در بیانیه‌ای مشترک به حوادث اخیر فلسطین واکنش نشان دادند.

در بخشی از این بیانیه عنوان شده است: «رژیم صهیونیستی بار دیگر با نشانه گرفتن مناطق مسکونی و قتل‌عام زنان و کودکان باعث شهادت ۳۳ تن از جمله ۶ کودک خردسال و ۳ زن و مجروح شدن ۱۴۷ نفر شد. آری این خصلت نامردان و ظالمان تاریخ است که از ترس مواجهه در میدان‌های مبارزه زنان و کودکان و جوانمردان را شب‌هنگام به شهادت می‌رسانند.»

در این بیانیه تصریح شده است: «دوباره بشریت تماشا کرد که رژیم صهیونیستی در قالب دولت تروریستی خود بیش‌ترین و فجیع ترین جنایات عالم را در طول تاریخ پیش چشم مجامع حقوق بشری و دولت های خیانت پیشه مرتکب می‌شود و مردم بی‌دفاع فلسطین فریادرس و غمخواری جز مسلمان و مقاومت ندارند.»

نامه‌ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به قالیباف

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جهت پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان نامه نوشتند.

در بخشی از این نامه آمده است: «آنچه که بر مبنای قانون، عقلانیت و خواست عموم دانشجویان انتظار می‌رود، مسئولان در نظر داشته باشند، لغو کسریات دانشگاهی، قیمت گذاری غذا و خوابگاه مطابق نرخ وزارت علوم، برقراری وام‌های صندوق رفاه برای دانشجویان استخدامی است.»

در این نامه خاطرنشان کرد:  در حال حاضر، دانشجومعلمان از وام‌ دانشجویی که در معیشت یک دانشجو بسیار تاثیرگذار است، محروم ‌هستند. قیمت غذا نیز با کیفیتی نامطلوب و حداقلی، بیش از چهار برابر نرخ وزارت علوم تعیین شده است. این مبلغ آنقدر سرسام‌آور است که بسیاری از دانشجویان با وجود فشردگی کلاس‌های درس، از رزرو غذا خودداری می‌کنند.»

حوزه صنفی_دانشجویی 

طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» از مهرماه اجرا می‌شود

ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان از بازبینی و اجرای طرح «دانشگاه عاری از دخانیات» از مهرماه در تمام دانشگاه‌های کشور خبر داد.

همچنین وی اعتقاد دارد که  برای دانشجویان هنجار شکن درباره استفاده از دخانیات، محدودیت‌هایی اعمال شود.

آخرین مهلت ثبت درخواست وام‌های دانشجویی

مدارک مورد نیاز ضامنین واهای دانشجویی جهت ارائه به دانشگاه از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد.  در این راستا، دانشجویان تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرصت دارند، نسبت به ثبت درخواست وام‌های دانشجویی ودیعه مسکن متاهلی و ضروری، همچنین با توجه به تمدید ثبت درخواست وام‌های تحصیلی و شهریه تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان به نشانی (/https://refah.swf.ir) اقدام کنند.

۸ درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی شاهد و ایثارگر هستند

 فردین تقی زاده مدیر کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان بیان کرد که قریب به ۸ درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی را دانشجویان شاهد و ایثارگر تشکیل می‌دهند.

وی مطرح کرد که ۳۰ درصد ظرفیت هر کد رشته به دانشجویان شاهد و ایثارگر اختصاص می‌یابد. در حقیقت دانشجویان جامعه هدف باید ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در رشته مورد نظر را داشته باشند؛ بنابراین در دانشگاه‌های سطح یک حداقل ۳۰ درصد دانشجویان را دانشجویان شاهد و ایثارگر تشکیل می‌دهد و اختلاف سطح علمی در برخی از دانشجویان جامعه هدف مشهود است.

هزینه لغو تعهد آموزش رایگان سالانه به روز می‌شود

براساس اعلام سازمان امور دانشجویان، برای تحصیل رایگان بیشتر جوانان، هزینه لغو تعهد آموزش رایگان سالانه به روز می شود.

گفتین است که سازمان امور دانشجویان درباره افزایش هزینه آزاد سازی مدرک بیان کرده است که علت اصلی آن، اصلاح نکردن این مبلغ در سال‌های گذشته بوده است. در صورتی که باید هزینه تحصیل هر سال افزایش پیدا می کرد. بنابراین مقرر شد برای این‌که هر سال جوانان بیشتری بتوانند رایگان تحصیل کنند این مبلغ سالانه به‌روز شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =