تفاهم نامه دانشگاه آزاد اسلامی با ۵ دستگاه اجرایی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان

تفاهم نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با ۵ دستگاه اجرایی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و بازماندگان از تحصیل در قالب طرح خلاقانه مهارت آموزی در تابستان و در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مهارت آموزی امضا شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ تفاهم نامه همکاری بین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ، وزارت آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی(ره) ، دانشگاه آزاد اسلامی ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و سازمان بسیج سازندگی با هدف غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و بازماندگان از تحصیل و در قالب طرح خلاقانه مهارت آموزی در تابستان صبح امروز به امضا رسید.

وزیر کار: حلقه مفقوده بیکاری در کشور عدم مهارت آموزی تخصصی و نیازسنجی آموزشی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این برنامه طرح خلاقانه مهارت آموزی را کار بسیار بزرگی دانست و گفت: با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در هفته کارگر مبنی بر چاره اندیشی برای اشتغال فارغ التحصیلان ما باید از هدایت تحصیلی نظری به سمت و سوی تلفیق نظری و عملی حرکت کنیم.

سید صولت مرتضوی اظهار کرد:  حلقه مفقوده بیکاری در کشور عدم مهارت آموزی تخصصی و نیازسنجی آموزشی است و اگر ما طرح آمایش آموزشی در کشور داشته باشیم بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال حل و هنرجویان به کارآفرین و هنر آموز تبدیل میشوند. 

وی افزود: رئیس جمهور در سفر به آذربایجان شرقی یکی از مشکلات کارآفرینان را کمبود نیروی کار خلاق و ماهر عنوان کرد و از طرف دیگر یکی از مشکلات کشور که البته روند کاهشی پیدا کرده موضوع بیکاری است.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد:  امروز بخش قابل توجه نیروی کار میهمانان خارجی هستند و طی مراوده با برخی کشورها تقاضای اعزام نیروی کار خلاق وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر ما سیاست آمایش در حوزه آموزش داشته باشیم قطعا بیکاری در کشور به شدت سیر نزولی پیدا خواهد کرد.

مرتضوی اضافه کرد: این طرح یک طرح سه ساله است که جمعا برای مهارت آموزی دو میلیون نفر برنامه ریزی شده است و خروجی آن گواهی حرفه آموزی و تربیت نیروی خلاق ماهر متناسب با نیاز جامعه است.

وی ادامه داد:  امیدواریم با پیشبرد این طرح در آینده نزدیک نیروی کار خلاق، شایسته و کارآزموده داشته باشیم

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تاکید بر اینکه با تمام ظرفیت و بضاعت در این طرح مشارکت و همکاری خواهیم داشت اظهار کرد:  اساسا تعلیم و تربیت اجتماعی مهم تر از هدایت شغلی است و در واقع مهارتی است که نوجوان را برای اتصال به جامعه آماده میکند. 

دکتر طهرانچی افزود: وقتی ما در نظام آموزش و پرورش عمومی نوجوان و جوان را از خانواده تحویل گرفتیم متاسفانه در تعلیم و تربیت اجتماعی کم گذاشتیم.

وی ادامه داد: در این طرح با استفاده از تجربه گذشته ایران در بسترسازی ورود نوجوان به محیط اجتماعی فرد برای ورود به بازار کار آماده میشود. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با ۱۵۰هزار دانش آموز و ۸۰۰مدرسه یک سرمایه ملی است، تصریح کرد: طرح پویش اشتغال و ایجاد معاونت آموزش علوم تربیتی و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تعلیم و تربیت اجتماعی است.

در ادامه برنامه وزیر آموزش و پرورش اصلی ترین نیاز امروز کشور را امید هماهنگی اتحاد و انسجام بین دستگاه های اجرایی دانست و اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش رویکرد مهارت محور در سطح کلان را دنبال خواهیم کرد.

رضا مراد صحرایی افزود: یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی درسی ما بحث های مهارتی است که در این زمینه هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای بسیار حائز اهمیت هستند و ما بر این موضوع اهتمام داریم هرچند که با مطلوب فاصله داریم.

وی با اعلام این خبر که سامانه نورینو هفته آینده رونمایی خواهد شد؛ تصریح کرد: تمرین کردن در نظام تعلیم و تربیت بسیار اهمیت دارد چراکه تمرین مقدمه کسب مهارت است.

معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز توسعه و تقویت فرهنگ کار، ایجاد زمینه مناسب شناسایی استعداد، کمک به هدایت تحصیلی، کمک به خلاقیت و رغبت سنجی و رشد کسب و کار را از جمله اهداف طرح خلاقانه مهارت آموزی در تابستان ۱۴۰۲ عنوان کرد و گفت: در این طرح نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال تحت پوشش قرار میگیرند به این صورت که از ۱۲ تا ۱۵ سال در قالب مهارت آموز و از ۱۵ تا ۱۸ سال در قالب کارآموز پوشش داده میشوند. 

غلامحسین حسینی نیا افزود: سازمان فنی و حرفه ای با ۱۸ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه آزاد در کشور ظرفیت بسیار خوبی برای پیشبرد طرح در اختیار دارد. 

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت های مدارس سما و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی نیز استفاده خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: کلیات این طرح در جلسه شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور به تصویب رسید.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)  نیز تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی در سال ۹۸ تصریح فرمودند که توانمندسازی و درآمد با ثبات در صدر برنامه های کمیته امداد باشد. 

سید مرتضی بختیاری با تاکید بر اینکه اگر به دنبال اشتغال پایدار هستیم باید مهارت آموزی میدان داری کند، افزود: ۸۳۳ هزار دانشجو و دانش آموز در کمیته امداد داریم که در این طرح ظرفیت برای ۲ میلیون اشتغال در تابستان فراهم است. 

وی با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای دانشگاه آزاد اسلامی از جمله بهره مندی از ۳۳ هزار استاد ادامه داد: با همه ظرفیت ها پای کار هستیم و اگر موافقت شود شهرداری ها هم برای تسهیل حمل و نقل مهارت آموزان پای کار بیایند تا هزینه ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. 

بختیاری با اشاره به اینکه این طرح فرصت مناسبی برای کسانی است که به هر دلیلی ترک تحصیل کرده اند، خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه نیز رسالت مهمی در نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش به عهده دارند.

در ادامه برنامه رئیس سازمان بسیج سازندگی با تاکید بر اینکه با تمام ظرفیت در خدمت این طرح خواهیم بود، گفت:  برخی کارهای مشترک یک حلقه مفقوده تحت عنوان اراده مدیریتی دارد که خوشبختانه در این دولت این مشکل در حال برطرف شدن است.

سردار محمد زهرایی اظهار کرد:  ما در سند اعتلای بسیج مکلف شده ایم که اقتصاد مردم سالار رقم بخورد و در این فرآیند از ظرفیت بسیج دانش آموزی،  پایگاه های مقاومت و دهکده های اقتصاد مقاومتی بهره خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: طرح هجرت نیز با سمت و سوی مهارتی میتواند کمک کننده در این طرح باشد ضمن اینکه خود ما در بسیج سازندگی بحث آموزش را پیگیری میکنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد:  رهبر انقلاب اسلامی بیش از ۳۲بار بر آموزش فنی و حرفه ای تاکید داشتند به این دلیل که زمینه اشتغال و ازدواج جوانان و در نهایت کاهش آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.

مهدی کاظمی گفت: با این نگاه فرصت تابستان همیشه مغتنم بوده ضمن اینکه آموزش کدنویسی به عنوان دروازه ورود به هوش مصنوعی یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه هر دانش آموز از آموزش هزار و ۸۰۰ساعت مهارت برخوردار است، اضافه کرد: پیشنهاد میکنیم به منظور پیشگیری از سردرگمی خانواده ها و احساس امنیت کامل برای آنها دبیرخانه اجرایی این طرح در وزارت آموزش و پرورش دایر شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1185050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =