آخرین تحولات اوکراین| آمریکا اطلاعاتی در مورد عاملان انفجار سد نیروگاه آبی کاخوفکا ندارد

هشدار درباره امکان طولانی شدن عملیات ضد حمله اوکراین برای ماه‌ها، وعده حمایت حداکثری غرب از ضد حمله کی‌یف، اعتراف به تلفات سنگین ارتش اوکراین در برابر توان دفاعی روسیه و تلاش برای کاهش نفوذ مسکو در آفریقا، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه ایالات متحده معتقد است که امکان انجام مذاکرات بین مسکو و کی‌یف در خصوص حل و فصل مناقشه اوکراین ممکن است پس از ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین نزدیک‌تر شود.  به عقیده او، در صورت موفقیت، موقعیت مقامات کی‌یف بر سر میز مذاکره تقویت خواهد شد.

آخرین تحولات اوکراین| نظامیان به دشواری شکستن خط دفاعی روسیه اعتراف کردند

بلینکن یادآور شد که کشورهای غربی قصد دارند حمایت خود از عملیات ضد حمله ارتش اوکراین را به حداکثر رسانده و به کی‌یف کمک های طولانی مدت ارائه دهند. 

در این رابطه، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز شب گذشته در نشست خبری منظم خود برای خبرنگاران اعلام کرد که دولت ایالات متحده از مشخص کردن اهمیت موفقیت ضد حمله ارتش اوکراین برای واشنگتن خودداری می‌کند و تنها  روی حمایت از کی‌یف متمرکز است.

از او پرسیده شد که نیروهای مسلح اوکراین باید در جریان ضد حمله چه دستاوردهایی داشته باشند تا واشنگتن آن را موفق بداند و کربی پاسخ داد: «این یک سئوال خوب برای ولادیمیر زلنسکی و فرمانده کل ارتش اوکراین است، که تعیین می کنند چه اهدافی داشته و به چه چیزی می خواهد [در چارچوب ضد حمله] دست یابند. ما بر این تمرکز کرده‌ایم که  اطمینان حاصل شود او و سربازانش تمام تجهیزات، توانایی ها و آموزش های لازم برای موفقیت در این عملیات را دارند، این چیزی است که ما روی آن متمرکز هستیم.»

این در حالی است که، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز پیش بینی کرد که ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین می تواند چندین هفته یا حتی چندین ماه به طول انجامد. البته او نیز مطمئن است که موفقیت در این عملیات باعث می شود مذاکرات با روسیه با "شرایط خوبی" آغاز شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه چند روز قبل تاکید کرد که ارتش اوکراین طی روزهای اخیر تلفات قابل توجهی داشته که از رقم "کلاسیک آن" فراتر رفته است. به گفته وی، می توان مشاهده کرد که همه تلاش‌ها برای ضد حمله شکست خورده است، هرچند توان بالقوه تهاجمی نیروهای اوکراینی، با توجه به پمپاژ دائمی تسلیحات غربی همچنان حفظ شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و هفتاد و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کاخ سفید قصد دارد بسته‌های کمک نظامی بیشتری به اوکراین ارسال کند

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری شب گذشته، دوشنبه خود اعلام کرد که بسته های کمکی جدید از ایالات متحده در آینده نزدیک به اوکراین ارسال خواهد شد.

کربی گفت: «من فکر می‌کنم به زودی اختصاص بسته‌های کمکی [نظامی] مضاعفی از ایالات متحده را خواهید دید.» وی در عین حال افزود که واشنگتن تسلیحات مورد نیاز کی‌یف را برای آنها ارسال خواهد کرد.

در تاریخ 9 ژوئن، ایالات متحده یک بسته کمک نظامی جدید 2.1 میلیارد دلاری برای کی‌یف را اعلام کرد که شامل سیستم‌های دفاع هوایی و مهمات می شود.

این مقام کاخ سفید درباره احتمال پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز تاکید کرد که هیچ چیزی در خصوص حمایت ما از سیاست درهای باز ناتو تغییر نکرده است.

جان کربی اضافه کرد: اینها تصمیماتی است که باید توسط کل اعضای ائتلاف گرفته شود و کشوری که می خواهد به آن بپیوندد. با این حال، ما با اوکراین در مورد برخی از نیازهای دفاعی بلندمدت آن و اینکه چگونه در آینده باید نگاه کند، صحبت کرده و ادامه می دهیم.  زیرا در مقطعی از زمان این جنگ بالاخره پایان خواهد یافت. البته من نمی‌دانم چه زمانی و نمی‌دانم چگونه. ولی پس از پایان جنگ، اوکراین همچنان نیازهای امنیتی معقولی خواهد داشت.

وی نتیجه گرفت: اوکراین مرز طولانی با روسیه دارد. ما این را می‌دانیم، همانطور که متحدانمان در ناتو، و بنابراین اکنون در حال مذاکره با اوکراین در مورد اینکه این سیستم دفاعی بلندمدت چگونه خواهد بود، توان بالقوه دفاعی آنها در درازمدت چگونه خواهد بود، داریم. 

بلینکن: غرب حمایت خود از ضد حمله اوکراین را به حداکثر می‌رساند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، شب گذشته، دوشنبه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با معاون نخست وزیر و وزیر خارجه ایتالیا آنتونیو تاجانی در واشنگتن، اعلام کرد که کشورهای غربی قصد دارند حمایت خود از عملیات ضد حمله ارتش اوکراین را به حداکثر برساند و به کی‌یف کمک های طولانی مدت ارائه دهند. 

وی گفت: ما به انجام دو کار ادامه خواهیم داد و مصمم به انجام آن هستیم. ما اکنون به حداکثر حمایت خود از اوکراین ادامه خواهیم داد تا بتواند در میدان جنگ موفق شود. علاوه بر این، حمایت بلندمدت ما از اوکراین بسیار حیاتی است تا بتواند در طول زمان، یک توان بازدارندگی و دفاعی قوی برای نیروهای مسلح خود ایجاد کند، به طوری که در آینده، اگر روسیه تصمیم بگیرد تجاوز دیگری به راه بیاندازد، اوکراین مکانات لازم برای مهار آن و همچنین، در صورت لزوم، دفع موفقیت آمیز آن را داشته باشد.

به عقیده او، "قدرت نظامی، و همچنین قدرت اقتصادی و دموکراتیک" برای اوکراین بسیار مهم است تا موفق شود و نه تنها زنده بماند، بلکه  در آینده پیشرفت کند.

در همین راستا، وزیر امور خارجه آمریکا استدلال کرد که اگر مسکو قصد دارد به مسیر فعلی خود ادامه دهد، روسیه نمی تواند «بیش از این» در برابر اوکراین و کشورهای غربی مقاومت کند. علاوه بر این، او دوباره قول داد که ناتو در نشست آتی خود در ویلنیوس "بسته ای قدرتمند از حمایت سیاسی و عملی برای آینده" به کی‌یف ارائه خواهد کرد.

به گفته بلینکن، هم کی‌یف و هم غرب «خواهان صلح هستند». رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: "البته باز هم این صلح باید عادلانه باشد، باید دوام داشته باشد. اگر روسیه آماده همکاری بر این اساس باشد، همه ما آماده انجام آن خواهیم بود."

او توضیح داد که منظورش صلحی است که "منعکس کننده اصول منشور ملل متحد، از جمله تمامیت ارضی و حاکمیت" اوکراین است. با این حال، روسیه، از دیدگاه بلینکن، تاکنون نشان داده که "آماده چنین کاری نیست".

آمریکا اطلاعاتی در مورد عاملان انفجار سد نیروگاه آبی کاخوفکا ندارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، شب گذشته دوشنبه، در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونیو تاجانی، معاون نخست وزیر ایتالیا در واشنگتن بیان کرد که ایالات متحده در مورد اینکه چه کسی مسئول انفجار سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا است،  اطلاعاتی در اختیار ندارد.  

وی گفت: «در مورد سد، ما هیچ اطلاعات بیشتری در مورد اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده نداریم. فقط می دانیم که این حادثه فاجعه بار است.»

ماکرون: ضد حمله ارتش اوکراین از چند هفته تا چند ماه ادامه خواهد داشت

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه شب گذشته، دوشنبه، پس از دیدار با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان در پاریس، اعلام کرد که ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین ممکن است چند هفته و حتی چند ماه طول بکشد. ماکرون گفت: ما امیدواریم که اوکراین حداکثر پیروزی ممکن را کسب کند تا بعد از آن مرحله مذاکره در شرایط خوبی آغاز شود.

رئیس جمهور ی فرانسه معتقد است که ضد حمله اوکراین که "چند روز پیش" آغاز شده، برای چندین هفته به دقت برنامه ریزی شده بود و "غریزه تاکتیکی برتر و سازماندهی مقامات نظامی اوکراین" را ستود.

ماکرون افزود که فرانسه «تامین سلاح و مهمات، خودروهای زرهی و پشتیبانی لجستیکی» به اوکراین را تشدید کرده و قصد دارد به کمک‌های نظامی به کی‌یف ادامه دهد. او گفت: «ما به تحویل [تجهیزات نظامی] ادامه می‌دهیم و سعی می‌کنیم از ادامه کار تجهیزات تحویل‌ داده شده اطمینان حاصل کنیم».

نشریه آمریکایی: استراتژی جدید بایدن می‌تواند جان همه اوکراینی‌ها را بگیرد

نشریه آمریکایی "The American Conservative" در مقاله‌ای به این نکته اشاره کرده است که استراتژی جدید دولت ایالات متحده در خصوص درگیری نظامی در اوکراین می تواند منجر به مرگ همه مردم اوکراین شود. این مقاله می‌نویس: «وقتی از جو بایدن پرسیده می‌شود چند اوکراینی دیگر باید بمیرند، رئیس‌جمهور ایالات متحده به طور خصوصی پاسخ می‌دهد که «به طور بالقوه همه آنها ممکن است کشته شوند».

به عقیده نویسنده، واشنگتن یک استراتژی برای حل بحران اوکراین کامل کرده است که در مقاله دکترین جو بایدن نامیده شده است. این سند شامل سود بردن آمریکا تا حد امکان از مناقشه بدون مشارکت فعال واشنگتن در آن است. یکی دیگر از اجزای این دکترین تبدیل مقامات محلی به عروسک‌هایی در دست غرب  است. علاوه بر این، این دکترین می گوید که ایالات متحده نباید به تلفات انسانی توجه خاصی داشته باشد.

در اوایل ماه ژوئن، سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده، دانیل دیویس، نیز ابراز عقیده کرد که مردم اوکراین به دلیل امیدهای واهی که مقامات کی‌یف برای شکست روسیه به آنها داده، با جان خود در این راه هزینه می کنند.

وزیر خارجه چک: ضروری است  نفوذ روسیه در آفریقا تضعیف شود

یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک با اشاره به اینکه تضعیف نفوذ روسیه در جهان یک ضرورت است، تاکید کرد که منطقه آفریقا در این زمینه بسیار مهم است. او این موضوع را شب گذشته دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی پیش از عزیمت برای سفری پنج روزه به کشورهای آنگولا و زامبیا این مسئله را بیان کرد.

او گفت: "من وظیفه و امکان آن را دارم برای تضعیف نفوذ روسیه در جهان تلاش کنم و این منطقه آفریقاست که از این لحاظ بسیار اهمیت دارد."

علاوه بر این، وی یادآور شد که اروپا اخیراً در توجه خود به آفریقا به خواب رفته است و  این اتفاق پس از آغاز جنگ در اوکراین رخ داده.
لیپاوسکی مدعی شدکه پروژه های اتحادیه اروپا به کشورهای آفریقایی مشارکت بیشتری نسبت به روسیه ارائه می دهد.

اکونومیست: ستاد کل ارتش اوکراین به تلفات زیاد نیروهایش اعتراف کرد 

یک مقام آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز دوشنبه در گفتگو با مجله اکونومیست فاش کرد که نظامیان اوکراینی در اولین مرحله از حملات متقابل خود در جهت گیری "اورخوف - توکماک" در منطقه زاپروژیا متحمل خسارات قابل توجهی شدند. 

منبع خبری این نشریه همچنین تاکید کرد که مواضع نظامیان روسی از طریق جنگ الکترونیک به خوبی تقویت شده و واحدهای اوکراینی نتوانستند مقاومت کنند و تجهیزات نظامی و نیروی انسانی زیادی را از دست دادند.

این مقام نظامی همچنین به موفقیت نیروهای هوا-فضای روسیه و برتری آشکار آنها در جریان عملیات اشاره کرد و توان نیروهای مسلح اوکراینی در این عرصه را بسیار ناچیز دانست.

وزارت دفاع روسیه پیش از این، تلفات و خسارات سنگین نیروهای نظامی اوکراینی در جبهه زاپروژیا را گزارش داده بود. 

اوکراین قصد دارد کشورهای جنوب جهانی را به "اجلاس صلح" دعوت کند

اوکراین قصد دارد کشورهای مناطق جنوب جهان را به اجلاسی که به حل و فصل مناقشه در خاک این کشور بر اساس فرمول ولادیمیر زلنسکی،  اختصاص دارد، دعوت کند. این موضوع را روز دوشنبه، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد.

وی گفت: «من و وزارت خارجه [اوکراین] در حال کار بر روی سازماندهی اولین نشست بین المللی صلح برای بحث و تبادل نظر در مورد فرمول پیشنهادی رئیس جمهور زلنسکی هستیم. و ما معتقدیم که چنین نشستی بدون مشارکت کشورهای جنوب جهانی ناقص خواهد بود.»

مشخص شده است که کی‌یف علاوه بر شرکای غربی خود، در نظر دارد از  کشورهای برزیل، هند، چین، عربستان سعودی و کشورهای آفریقایی نیز به عنوان شرکت کننده در این نشست دعوت کند.  در عین حال وزارت امور خارجه برزیل یادآور شد که تاکنون دعوتنامه‌ای از طرف اوکراین «برای هیچ کنفرانس صلح» دریافت نکرده است.

یرماک همچنین این نکته را به اشتراک گذاشت که این رویداد "در خاک یک کشور بی طرف" برگزار می شود که شرکت کنندگان به راحتی می توانند به آنجا برسند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با زلنسکی به اوکراین سفر کرد

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در توییتر خود نوشت که وارد اوکراین شده است و در آنجا با ولادیمیر زلنسکی دیدار خواهد کرد.

علاوه بر این، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بازدید کرده و از نزدیک وضعیت آن را بعد از حوادث اخیر بررسی کند. 

او قصد دارد وضعیت نیروگاه را ارزیابی کند و تیم کارشناسان آژانس بین المللی را به صورت چرخشی به کار گیرد. علاوه بر این، گروسی پس از تخریب سد برق آبی کاخوفکا برنامه کمکی برای نیروگاه زاپروژیا در نظر خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =