مروری بر زندگی شهید چمران از قلب بیروت تا قله‌های جبل عامل / نمادی از استاد تراز انقلاب

شهید مصطفی چمران نمادی از استاد تراز انقلاب در سنگر علم تا رشادت در جبهه حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس بود که از قلب بیروت سوخته و خراب تا قله‌های بلند کوههای جبل عامل و در مرزهای فلسطین اشغال شده از خود قهرمانی‌های بسیاری به یادگار گذاشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، شهدا به ویژه چهره‌های شاخص تاریخ انقلاب اسلامی قله‌های افتخار سلسله جبال اقتدار جمهوری اسلامی ایران هستند، دلاورانی که همچون کوه در برابر متجاوزین و بدخواهان نظام ایستادند و برای آزادی، استقلال و اقتدار نظام و ملت ایران، جان خود را در سنگر ولایت‌پذیری و دفاع از امنیت و منافع ملی و پاسداری از آرمان‌های امام راحل و شهدا نثار کردند.

شهید مصطفی چمران نمادی از استاد تراز انقلاب در سنگر علم تا رشادت در جبهه حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس بود که از قلب بیروت سوخته و خراب تا قله های بلند کوه‌های جبل عامل و در مرزهای فلسطین اشغال شده از خود قهرمانی‌های بسیاری به یادگار گذاشته است.

 شهید چمران

مصطفی چمران در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۱۱ در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولک متولد شد. حاج حسن چمران، پدر بزرگوار شهید چمران در روستایی نزدیک ساوه زندگی می‌کرد و وقتی که دید در آن جا نمی تواند درآمد خوبی داشته باشد به تهران آمد تا زندگی بهتری را برای فرزندانش بسازد.

تحصیلات شهید چمران

شهید چمران تحصیلات خویش را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار، شروع کرد و در دارالفنون و دبیرستان البرز دوران متوسطه را گذراند؛ با وارد شدن شهید مصطفی چمران به آن مدرسه، او توانست پایه ریاضیات خود را خیلی قوی کند. در طی همان دوره دبیرستان تصمیم گرفت که وارد یکی از شاخه‎ های رشته ریاضی شود. تلاش های شبانه روزی و پشتکار و اراده زیاد، سبب شد که وی کنکور خودش را به برترین نحوه بدهد و بتواند رتبه ۱۵ کنکور سراسری را به دست آورد و در رشته مهندسی الکترومانیک در دانشکده فنی تهران شروع به تحصیل کند و در سال ۱۳۳۶ در رشته الکترومکانیک فارغ ‏التحصیل شد و یک‏سال به تدریس در دانشکده فنی پرداخت.

کار شهید چمران به حدی خوب بود که مورد توجه غربی ها قرار گرفت و از سوی دانشگاه تگزاس ای اند ام به او نامه ای فرستاده شد که در آن دانشگاه قبول شده و دولت وی را بورسیه می کند. شهید مصطفی چمران اصلاً دوست نداشت که به آمریکا برود ولی از طرفی دیگر می خواست به هدف اصلی خود برسد، درنهایت او دانشگاه رفتن را انتخاب کرد، به دلیل آن که با هدفش مرتبط بود.

 شهید چمران

شهید چمران بعد از این که تحصیلات خود در دانشگاه ای اند ام تگزاس به پایان رساند، برای گرفتن مدرک دکترا به دانشگاه برکلی کالیفرنیا رفت و در رشته فیزیک پلاسما مشغول به درس خواندن شد. مصطفی چمران در آن جا هم گرد و خاک بپا کرد و ایده های شگفت انگیزی را به اساتید دانشگاه ارائه داد. به طوریکه پایان نامه او، مرجع دو مقاله علمی در همان رشته شد. همین کارنامه درخشان او سبب شد که آزمایشگاه هایی مانند جت ناسا و آزمایشگاه بل او را به استخدام خود در بیاورند، آزمایشگاه هایی که هر یک از آنها در زمینه تکنولوژی و فناوری بسیار پیشرفته هستند.

شهید چمران در آمریکا

شهید چمران در سال ۱۹۶۲ بعد از فارغ التحصیل شدن با خانواده اش به نیوجرسی منتقل شد و بعنوان یکی از اعضای هیئت اجرایی و مسئول مالی شورای مرکزی جبهه ملی فعالیت داشت. او اعتراضات دانشجویان مقابل سازمان ملل در نیویورک، کاخ سفید و سفارت ایران در واشینگتن و دیگر کنسولگری ها در شهرهای شیکاگو، نیویورک، سانفرانسیسکو را با هدف اعتراض به شرایط سیاسی اجتماعی هدایت می کرد. مصطفی چمران در یکی از مؤسسات پژوهشی بزرگ آمریکایی به نام بل استخدام شد و چند سالی در آنجا مشغول بکار بود.

 شهید چمران

بازگشت شهید چمران به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

شهید چمران با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، پس از ۲۳ سال هجرت، به وطن بازگشت. همه تجربیات انقلابی و علمی خویش را در خدمت انقلاب گذاشت؛ خاموش و آرام ولی فعالانه و باقطعیت به سازندگی پرداخت و همة تلاش خود را صرف تربیت نخستین گروه‏های پاسداران انقلاب در سعدآباد کرد. بعد در شغل معاونت نخست‏ وزیر در امور انقلاب، شب و روز خود را به خطر انداخت تا سریع‏تر و قاطعانه ‏تر مسأله کردستان را فیصله دهد تا این که عاقبت در قضیة فراموش ناشدنی «پاوه» قدرت، ایمان و اراده آهنین و شجاعت و ازخودگذشتگی او بر همگان ثابت شد.

ورود شهید چمران به مجلـس

شهید چمران در نخستین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی، از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد و تصمیم داشت در تدوین قوانین و نظام جدید انقلابی، به ویژه در ارتش، حداکثر سعی و تلاش خود را بکند تا ساختار گذشتة ارتش به نظامی انقلابی و شایسته ارتش اسلامی تبدیل شود.

 شهید چمران

ازدواج شهید چمران

شهید چمران دو بار ازدواج کرد. همسر اول مصطفی چمران، امریکایی بود که از او صاحب سه پسر و یک دختر گشت. خانواده اش زمان اقامت مصطفی چمران در لبنان، به دلیل ناسازگاری با محیط، به امریکا بازگشتند و او خود در لبنان ماند و این امر باعث جدایی همسرش از او شد.

در ادامه حضور شهید چمران در لبنان نقاشی شمع او، شروع آشنایی او با غاده جابر شد که در نهایت به ازدواج او با همسر لبنانی اش انجامید ولی از او صاحب فرزندی نشد. واسطه این آشنایی و ازدواج، شخص موسی صدر و یک روحانی ایرانی به نام سید غروی بوده است.

نحوه شهادت

شهید چمران دوباره در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ که برای سرکشی، معرفی و توجیه فرمانده جدید محور به جای «ایرج رستمی» به منطقه جنگی دهلاویه رفته بود، در خط مقدم نبرد، بر اثر اصابت ترکش خمپاره ۶۰ دشمن از ناحیه پشت سر زخمی شد. کمک‌های اوّلیه بر روی او در بیمارستان سوسنگرد انجام گرفت و آمبولانس به اهواز شتافت، ولی پیکر بی‌جان او به اهواز رسید و در همان تاریخ درگذشت. آرامگاه شهید چمران در بهشت زهرا قرار دارد و فاقد سنگ مزار است. در قتلگاه او در دهلاویه نیز بنای یادبودی ساخته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =