توضیحات وزیر علوم درباره ادغام دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام‌نور

وزیر علوم درباره ادغام دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام نور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل دوشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۲  در حاشیه کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در برنامه توسعه هفتم حکمی در خصوص توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور وجود دارد.

ادغام دانشگاه پیام نور امکان پذیر نیست

وی ادامه داد: آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد و همه صنایع و وزارتخانه‌ها باید در این زمینه همکاری کنند؛ زیرا دانشجویان به این صنایع وزارت خانه‌ها مراجعه می‌کنند و باید این دانشجویان را بپذیرند و نیاز به همکاری آنهاست.

محمدعلی زلفی گل ادامه داد: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش بینی شده است و وزارت علوم و وزارت بهداشت باید آیین نامه اجرایی این حکم را بنویسند تا صنایع و وزارتخانه‌ها در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید پشتوانه علمی و فنی مناسب وجود داشته باشد و از نظرهای نخبگان دانشگاه استفاده کنیم تا دستورالعمل جامع  باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود.

وی در مورد حذف رشته‌محل‌های غیرکاربردی و غیرعملیاتی نیز توضیح داد: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و سطح کشور ما تغییر کرده است. رشته ها باید روزآمد شده و بازبینی شود. اما در رشته‌هایی که اکنون زیاد نیاز نیستند، استادانی را استخدام کردیم که مربوط به آن صنف هستند. اکنون باید با کمک و هماهنگی همان استادان موضوعات چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را تعریف کنیم تا از ظرفیت همان استادان هم استفاده شود. این کار نیاز به برنامه ریزی دارد. این روند آغاز شده است.

زلفی‌گل گفت: امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته که متقاضی نداشت را حذف کرده و رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کردیم‌. تلاش می‌کنیم برخی از این رشته‌ها به صورت فرا دانشکده‌ای تدریس و پیگیری شوند. این کارها در دست اقدام است.

وی در مورد ادغام دانشگاه علمی کاربردی و پیام نور و دیگر زیرنظام‌ها گفت: هر کدام از زیرنظام های آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت تکنیسین مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی دوره های آموزشی کوتاه مدت صنایع و جامعه را پیگیری می‌کند.  آموزش پیام نور آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد. هر کدام از این دانشگاه‌ها با اهداف خاصی تاسیس شده‌اند. شاید نیاز به بازیابی ماموریت‌ها نیاز است و تعطیل کردن آنها درست نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =