سوءتفاهم یا تحریم انتخابات شورای صنفی؟/ واکنش یک فعال دانشجویی به اظهارات مشاور معاون فرهنگی وزارت بهداشت

یک فعال دانشجویی نسبت به اظهارات مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزیر بهداشت مبنی بر برگزاری انتخابات شورای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین نامه جدید شورای صنفی دانشجویان و دستیاران دانشگاه‌های علوم پزشکی تقریبا اوایل سال ۱۴۰۱  از سوی عباس شیراوژن معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

علت تاخیر در برگزاری انتخابات شورای صنفی مرکزی دانشجویان/ سوءتفاهم دلیل استعفای اعضای شورا بود

اعضای شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت و برخی از دبیران شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی در واکنش به این آیین نامه به صورت دسته جمعی استعفا کردند. آنان نسبت به تغییر آیین‌نامه گلایه داشته و بر این باور بودند که این آیین‌نامه فعالیت‌های این شورا را محدود می‌کند. در آن زمان بسیاری از فعالان صنفی و دانشجویی در شبکه‌های اجتماعی نیز اعتراض خود را به اصلاح آیین‌نامه شوراهای صنفی وزارت بهداشت اعلام کردند.

به عنوان مثال سیامک اشرفی برزیده دبیرکل سابق شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت با انتشار توییتی مبنی بر اینکه «تاب تحمل  یک ساختار دانشجویی کنشگر را ندارید نتیجه جلسه هیئت نظارت بر شورای صنفی امروز هر چه باشد بازنده معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت است بدون شک این لکه ننگ پاک نخواهد شد.» اعتراض خود را اعلام کرد.

پارسا مجاهد دبیر سابق کارگروه توسعه و رفاه شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت نیز در صفحه توییتر خود نوشته بود: «فعالیت رسانه‌ای جز شفافیت و انعکاس عملکرد شورای صنفی و مسئولان برای دانشجویان چه ضرری به امورات رسانده که اکنون قرار بر منع فعالیت رسانه‌ای آنان گذاشته شده، عدم علاقه مسئولان نسبت به شفافیت عملکردشان و انعکاس آن به چه علت است؟»

سوءتفاهم دلیل استعفای اعضای شورا بود

محمد حسین صادقیان مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علت استعفا دسته ‌جمعی اعضای شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال گذشته را اینگونه عنوان می‌کند: تمام آیین‌نامه‌های مربوط به نهادها یا وزارتخانه‌ها پس از مدتی باید مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرند و دستخوش تغییراتی شود. گویا این موضوع برخی از دانشجویان را دچار سوءتفاهم کرد.

آیین نامه شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس قوانین حقوقی است. صادیقیان با بیان این جمله به ایسکانیوز می‌گوید: بنابراین امکان دارد دانشجویان با این مباحث حقوقی آشنایی نداشته باشند. در این راستا با تعداد قابل توجهی از دانشجویان صحبت شد و  شفاف سازی درباره مفاد حقوقی این آیین‌نامه برای آنان صورت گرفت.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت علت مشخص نبودن زمان دقیق انتخابات شوراهای صنفی را متغییر بودن زمان برگزاری امتحانات می‌داند. وی با صراحت بیان می‌کند که انتخابات شورای صنفی بیشتر دانشگاهای علوم پزشکی مطرح کشور برگزار شده است. بر اساس این انتخابات، اعضای شوراها مشخص شده است. در این راستا این منتخبان در برخی از دانشگاه‌ها با معاونت‌ فرهنگی و دانشجویی فعالیت و همکاری دارند.

واکنش فعال صنفی به اظهارات مشاور معاون فرهنگی وزیر بهداشت

مهدی سقاوی عضو سابق شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت ضمن انتقاد شدید و در واکنش به سخنان صادقیان به ایسکانیوز می‌گوید: این مسئول علت تاخیر در برگزاری انتخابات شورای صنفی زمان امتحانات می‌داند. این پاسخ از سوی بنده کاملا رد و ناصحیح است. می‌توان وجود اختلاف شدید بین اعضای شورای صنفی و معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت علت اصلی این موضوع دانست.

وی با قاطعیت می‌گوید: عدم استقبال یا تحریم انتخابات شورای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله دانشگاه‌هایی مانند تهران، شهید بهشتی و لرستان اتفاق افتاده است. هنوز شورای صنفی در تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل نشده است.

سقاوی از استدلال صادقیان مبنی بر اینکه اعضای شورای صنفی دچار سوتفاهم شدند، گلایه دارد و در این باره می‌گوید: اصلاح آیین نامه خواسته اعضای شورای صنفی بود. حتی ما پیشنهاداتی درباره تغییرات در آیین نامه را به معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ارائه داده بودیم. بنابراین اصلاح موضوعیت ندارد بلکه چگونگی تغییرات و تضعیف کردن شورا و ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های شورا مهم است. این مسئول عنوان می‌کند اعضای شورای صنفی دچار سوتفاهم شدند. آخر چگونه تمام اعضای شوراها به علاوه تمام ادوار که جمعیتی قابل ملاحظه‌ای است، همگی دچار سوتفاهم شده‌اند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1187898

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =