آخرین تحولات اوکراین| سفیر روسیه: لهستان خود را برای اقدامات تهاجمی در مقیاس بزرگی آماده کرده است 

پیش بینی و هشدار درباره حمله لهستان به بلاروس، پیشنهاد حمله به کشتی‌های روسی در دریای سیاه، واکنش سازمان ملل به حمله اوکراین به خبرنگاران روس و درخواست زلنسکی از استولتنبرگ برای تشکیل فوری شورای اوکراین-ناتو، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

 به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سرهنگ دوم ارتش ایالات متحده "دانیل دیویس" در مقاله‌ای برای نشریه ۱۹FortyFive ،پیش بینی کرده است که آینده اوکراین بدون توجه به اینکه نتیجه درگیری نظامی چه باشد، بسیار دشوار خواهد بود. 

آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی دلیل آهستگی ضد حمله آهسته را کمبود سلاح نامید

وی تاکید کرد: «سختی‌هایی که بر دوش مقامات مسئول و مردم اوکراین خواهد افتاد را نمی‌توان دست‌کم گرفت. از لحاظ اقتصادی، انسانی و نظامی، ادامه حیات این کشور بسیار دشوار خواهد بود، چه رسد به اینکه توسعه پیدا کند.»

 سرهنگ دیویس نوشت: «حتی اگر این وضعیت را تصور کرد که اوضاع به نفع کی‌یف پیش برود و با ادامه حمایت‌های غرب، اوکراین بتواند در جنگ به پیروزی برسد، باز هم  این کشور سالها زمان لازم دارد تا به بازسازی پس از جنگ بپردازد و این کار اصلاً آسان نخواهد بود. حتی اگر متحدان خارجی بتوانند حمایت مالی لازم را ارائه دهند (و ما در مورد تریلیون‌ها دلار صحبت می کنیم) - باید درک کنید که عملکرد عادی دولت به چیزی بیش از پول نیاز دارد و کارآیی مقامات نیز مطرح است.»

 این نظامی آمریکایی با اشاره به اینکه در این میان، در یک پیش بینی واقع بینانه تر، مشکلات مالی نیز به انواع چالش‌های سیاسی و اجتماعی در اوکراین اضافه خواهد شد، در پایان اذعان کرد که هر روز ادامه درگیری نظامی در اوکراین، تنها درد بهبودی در آینده را تشدید خواهد کرد. 

پیش از این، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان ابراز عقیده کرد که کی‌یف به تنهایی قادر به مقاومت در برابر روسیه نیست: اوکراین نه حاکمیتی دارد، نه پول، نه صنعت نظامی و نه ظرفیت تولید نظامی. به گفته او، اگر واشنگتن بخواهد، درگیری اوکراین «همین فردا صبح» پایان خواهد یافت، دلیل عدم وجود این تمایل برای کل جهان به یک راز تبدیل شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و پانزدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

در آمریکا حمله لهستان به بلاروس را پیش بینی کردند

 لری جانسون، تحلیلگر سابق سیا، بامداد امروز، یکشنبه در مصاحبه‌ای ابراز عقیده کرد که لهستان، به احتمال زیاد، قصد دارد عملیاتی را علیه بلاروس انجام دهد تا از این طریق، در پس زمینه شکست قریب الوقوع اوکراین، پای ناتو را به جنگ با روسیه باز کند.

جانسون گفت: «در حال حاضر در ورشو درک می کنند که اوکراین در حال شکست است. دیگر نمی توان وانمود کرد که اوکراین برنده این جنگ خواهد بود. واقعیت این است که وضعیت درست برعکس است: روسیه در حال شکست دادن اوکراین است. و لهستان در حالت ناامیدی در تلاش است تا ناتو را به این درگیری بکشاند.»

این کارشناس مسائل نظامی و سیاسی آمریکایی معتقد است که ائتلاف آتلانتیک شمالی، قدرت کافی برای تغییر وضعیت در مناقشه اوکراین را ندارد، حتی اگر لهستان بتواند این ائتلاف را در درگیری‌ها علیه روسیه شرکت دهد تا از رسیدن آن به مرزهای خود پس از شکست اوکراین جلوگیری کند.

جانسون همچنین در خصوص سخنان روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد برنامه های آینده لهستان برای تصرف مناطقی از خاک اوکراین و حتی بلاروس، یادآور شد که مسکو تمامی داده های جامع اطلاعاتی در خصوص نیات لهستان در قبال روسیه و بلاروس را در اختیار دارد.

پیش از این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت که مسکو پس از اعلامیه لهستان در مورد استقرار نیروهای نظامی خود در مرز بلاروس در حال کار به روی این مسئله است. وی تاکید کرد که چنین اقداماتی از سوی مقامات ورشو، تنها گویای نیات جنگ افروزانه آنهاست.

پیش از آن، در اوایل ماه جولای، مشخص شد که نیروهای مسلح لهستان یک هزار نیروی نظامی و ۲۰۰ قطعه تجهیزات سنگین را در مرزهای خود با بلاروس مستقر خواهند کرد. هدف از این عملیات نشان دادن اراده و توانایی پاسخگویی فوری به هر گونه تلاش‌ برای بی‌ثبات کردن اوضاع در مرزهای شرقی کشور بود. در اوایل ماه ژوئن  نیز گزارش شد که لهستان با گروهی متشکل از ۵۰۰ افسر پلیس، مرزهای خود با بلاروس را تقویت خواهد کرد. طبق اطلاعات وزارت امور داخلی لهستان، در حال حاضر مرز با بلاروس توسط ۵ هزار نیروی مرزبانی و ۲ هزار  سرباز محافظت می شود.

سفیر روسیه: لهستان خود را برای اقدامات تهاجمی در مقیاس بزرگی آماده کرده است 

بوریس گریزلوف، سفیر روسیه در بلاروس شب گذشته، شنبه ابراز عقیده کرد که اقدامات اخیر مقامات لهستان را نمی توان چیزی جز به عنوان آماده سازی مقدمات برای اقدامات تهاجمی در مقیاس بزرگی طبقه بندی کرد.

وی به برنامه لهستان برای افزایش حضور نظامی خود در مرز با بلاروس و ایجاد ساختارهای دفاعی جدید در آنجا اشاره کرده و گفت: مقامات ورشو و بطور کلی کشورهای غرب باید درک کنند که مسکو و مینسک آماده دفع هرگونه تهدیدی علیه کشور متحد روسیه-بلاروس هستند.

گریزلوف تاکید کرد، همانطور که مقامات مسکو بارها اعلام کرده‌اند، فدراسیون روسیه با تمام توان نظامی و امکانات  موجود از حاکمیت کشور متحد خود، بلاروس دفاع خواهد کرد. وی در پایان گفت: "فدراسیون روسیه با رعایت کامل تعهدات خویش در قبال متحد خویش، از حاکمیت بلاروس با تمام توان و ابزارهای موجود در زرادخانه های نظامی خود دفاع خواهد کرد."

مقام نظامی آمریکایی پیشنهاد کرد به کشتی‌های روسی به خاطر توافق غلات حمله شود

مجله "فارین پالیسی" (Foreign Policy) صبح امروز، یکشنبه، گزارش داد که دریادار بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده "جیمز استاوریدیس"، فرمانده سابق نیروهای ائتلاف ناتو در اروپا، معتقد است که پیمان آتلانتیک شمالی باید کشتی‌های حامل غلات اوکراین را در دریای سیاه اسکورت کند و در صورت تهدید به روی کشتی‌های روسی آتش بگشاید. 

این مقام نظامی بازنشسته آمریکایی تاکید کرد، لازم است به ناوگان دریای سیاه روسیه در مورد آمادگی برای شلیک به آنها هشدار داده شود. و اگر کشتی‌ های روسی شروع به حمله به کشتی‌های حامل غلات کنند، استاوریدیس خواستار پاسخ به آتش آنها شد.

در عین حال، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین  نیز روز شنبه از ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خواست تا هر چه سریعتر شورای اوکراین-ناتو را به منظور بررسی وضعیت امنیتی دریای سیاه و کریدور صادرات غلات تشکیل دهد.

مقام سابق پنتاگون از زلنسکی به دلیل ناسپاسی وی انتقاد کرد

داگلاس مک کینون، مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه با نشریه "هیل" (The Hill) یادآور شد که تقاضاهای روز افزون مقامات کی‌یف و فرآیند غیرشفاف هزینه کردن وجوه دریافتی از غرب، انگیزه حمایت از اوکراین را در میان شرکای خارجی کاهش داده است. 

وی تاکید کرد که یکی دیگر از عوامل منفور کننده، رفتار "ناسپاسانه" ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین است که بدون هیچ خجالتی اغلب متحدان غربی را به خاطر کمک ناکافی مورد انتقاد قرار داده و آنها را موظف به حمایت بیشتر از کشورش می داند، علیرغم این  واقعیت که کشورهای غربی مقادیر بسیار زیادی بودجه برای کی‌یف اختصاص داده‌اند و او بدون کمک غرب، برای مدت زیادی دوام نخواهد آورد. 

مک کینون یادآور شد که چنین موضع گیری توسط زلنسکی به ویژه در مورد ایالات متحده که در اوکراین به اندازه مجموع همه کشورهای اروپایی سرمایه گذاری کرده، بسیار ناعادلانه و ناسپاسانه است.

این مقام سابق پنتاگون ادامه داد: «زلنسکی مانند یک کودک لوس و دمدمی مزاج رفتار می‌کند که مایل است به هر چیزی که می خواهد  خیلی زود برسد، اما این مسئله هم برای او کافی نیست و باز چیز بیشتری طلب می‌کند. بسیاری از مقامات در دولت جو بایدن و بسیاری از مردم آگاه در ایالات متحده واقعاً از اقدامات او خسته شده‌اند. من می توانم به شما اطمینان دهم که او در اروپا نیز در حال خراب کردن پل‌هاست و همه را به خاطر توقع های بی پایان خود نگران کرده است.» 

دلیل تعلل آمریکا برای تحویل موشک‌های ATACMS به اوکراین  

روزنامه "واشنگتن پست" به نقل از منابع خبری خود در پنتاگون گزارش داده است که ایالات متحده هنوز قصد ندارد سیستم های موشکی عملیاتی-تاکتیکی ATACMS را در اختیار اوکراین قرار دهد. 

این نشریه خاطرنشان می‌شود که دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا «تاکنون قاطعانه به موضع گیری خود پایبند مانده است» و قصد ندارد این نوع موشک‌های دوربرد را به اوکراین منتقل کند. بطور همزمان، فشار قانونگذاران آمریکایی و مقامات کی‌یف در این زمینه در حال افزایش یافته است.

به نوشته این روزنامه، به دلیل ناامیدی ناشی از سرعت کم ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین و اظهارات جنجالی بایدن، گمانه زنی‌ها  در مورد تحویل احتمالی ATACMS به اوکراین در آینده نزدیک، از هم اکنون آغاز شده است. با این حال، منبع خبری این نشریه تاکید کرد که هیچ بحث اصولی در این زمینه وجود ندارد و مواضع واشنگتن تغییری نکرده است.

همانطور که این مقام آگاه به واشنگتن پست گفته، پنتاگون معتقد است که سیستم‌های ATACMS در فهرست فوری ترین نیازهای نیروهای مسلح اوکراین گنجانده نشده است. همچنین وزارت دفاع نگران تضعیف آمادگی رزمی نیروهای مسلح ایالات متحده به دلیل عرضه این سامانه‌های موشکی به کی‌یف است.

ابراز تأسف سازمان ملل از کشته شدن خبرنگار نظامی روسیه در اوکراین

استفان دوجاریک، سخنگوی  رسمی دبیرکل سازمان بین المللی شب گذشته اعلام کرد که سازمان ملل از کشته شدن "راستیسلاو ژوراولیف" خبرنگار جنگی خبرگزاری نووستی روسیه ابراز تاسف می کند.  او گفت: «ما عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده، دوستان و همکاران خبرنگار ژوراولیف ابراز می‌کنیم.»

لازم به یادآوری است، روز شنبه یگان‌های نیروهای نظامی اوکراین یک حمله توپخانه‌ای به گروهی از گزارشگران روزنامه ایزوستیا و خبرگزاری انووستی انجام دادند. در نتیجه این حمله، چهار خبرنگار با شدت های متفاوت مجروح شدند. راستیسلاو ژوراولیف، خبرنگار جنگی  خبرگزاری نووستی در زمان انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. حال بقیه خبرنگاران به گفته وزارت دفاع روسیه، متوسط ​​اما ثابت است. تمامی مراقبت های پزشکی لازم به این افراد ارائه شده است.

در میان قربانیان این حمله، رومن پولشاکوف، خبرنگار نظامی ایزوستیا و دیمیتری شیکوف، فیلمبردار بودند. کنستانتین میخائیلچوفسکی خبرنگار ریانووستی نیز زخمی شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد که هدف قرار دادن به گروهی از خبرنگاران روسی در منطقه عملیاتی، تصادفی نبوده و از عمد انتخاب شده است. به گفته وی، این اقدام به این دلیل است که خبرنگاران مطالبی را در مورد استفاده از مهمات خوشه‌ای توسط کی‌یف در منطقه زاپروژیا جمع آوری کرده بودند.

سفارت روسیه: آمریکا مسئول استفاده از مهمات خوشه‌ای توسط ارتش اوکراین است

سفارت روسیه در واشنگتن شب گذشته در بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود در توضیح استفاده از مهمات خوشه‌ای توسط نیروهای نظامی اوکراین در حمله به گروهی از خبرنگاران روسی در منطقه عملیاتی زاپروژیا تاکید کرد: این حادثه ثابت کرد که تضمین های آمریکا مبنی بر اینکه اوکراین مسئولانه از این نوع مهمات استفاده خواهد کرد، کاملاً بی ارزش است. 

سفارت روسیه یادآور شد: «مقامات آمریکایی با قاطعیت به جامعه جهانی اطمینان داده بودند که اوکراینی‌ها از این مهمات خوشه‌ای «به‌طور انتخابی، دقیق و مسئولانه» استفاده خواهند کرد. اکنون بی اهمیت بودن این کلمات برای همه آشکار شده است.»

در این بیانیه آمده است: «استفاده از گلوله‌های خوشه‌ای توسط کی‌یف علیه افراد غیرنظامی تایید می کند که واشنگتن "کنترل خود را بر دست نشانده‌های خود در کی‌یف از دست داده و آنها هر کاری که می خواهند انجام میدهند و غرب نیز با سکوت فقط نظاره گر است. اکنون مشخص شده که طرف اوکراینی دقیقا از مهمات خوشه‌ای که از ایالات  دریافت می‌کند برای حمله به مناطق مسکونی و شهرها و روستاهای روسیه استفاده می کنند.»

سفارت روسیه یادآور شد: «نیروهای مسلح اوکراین به دلیل شرایط سخت در جبهه نبرد آنقدر مستأصل هستند که دست به اقدامات وحشیانه می‌زنند. آنها پای خود را با وعده های پوچ  عروسک گردانان خارج از کشور پاک می کنند.»

نخست وزیر مجارستان: روسیه را نمی‌توان از کل جهان جدا کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان معتقد است که تلاش اتحادیه اروپا برای دور شدن از مواد خام روسیه، به دلیل توهم انزوای روسیه است، زیرا هنوز خریداران زیادی برای این محصولات وجود خواهد داشت و این اقتصاد اتحادیه اروپا است که دچار مشکل شده است.

اوربان  روز شنبه در یک سخنرانی گفت: جدا کردن اتحادیه اروپا از منابع انرژی روسیه را یک اشتباه است، زیرا کشورهای دیگری آنها را خریداری خواهند کرد و این اتحادیه اروپا که با این خط مشی دچار مشکلات اقتصادی می شود.

وی افزود: «در حال حاضر اقتصاد اروپا به گونه ای عمل می‌کند که هزینه انرژی دو برابر قیمت قبلی شده است، در حالی که در سایر نقاط جهان انرژی به همان قیمت سابق موجود است».

به عقیده اوربان، دقیقا به همین دلیل قوی ترین اقتصادهای اروپایی تا سال ۲۰۳۰ ممکن است از ۱۰ اقتصاد بزرگ جهانی خارج شوند.

نخست وزیر مجارستان همچنین یادآور شد که شرکت های بزرگ اروپایی نمی خواهند بازار روسیه را ترک کنند. به گفته وی، ۷۰ درصد شرکت های انرژی در روسیه حضور دارند و شرکت های غربی ۳.۵ میلیارد دلار به بودجه روسیه پرداخت کرده‌اند.

درخواست زلنسکی از استولتنبرگ برای تشکیل هرچه سریع‌تر شورای اوکراین-ناتو 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درخواست کرده است تا هر چه زودتر نشست شورای اوکراین-ناتو را به منظور بررسی وضعیت دریای سیاه و کریدور صادرات غلات تشکیل دهد.

زلنسکی شب گذشته در پیام ویدئویی در کانال تلگرام خویش گفت: «من به ینس (استولتنبرگ) با پیشنهادی مبنی بر تشکیل فوری چنین شورایی برای انجام رایزنی های لازم در خصوص وضعیت بحرانی کنونی مراجعه کردم. این دیدار تا چند روز دیگر برگزار خواهد شد و ما می توانیم بر بحران امنیتی در منطقه دریای سیاه غلبه کنیم.»

رئیس جمهوری اوکراین یادآور شد که طی گفتگوی تلفنی روز شنبه، آنها ارزیابی خود از وضعیت فعلی دریای سیاه و خطراتی که برای امنیت غذایی جهانی ایجاد شده، را تبادل کردند. همچنین اولویت و اقدامات آتی لازم برای رفع انسداد و عملکرد پایدار کریدور صادرات غلات مشخص شد.

علاوه بر این، زلنسکی گفت که با دبیرکل ناتو درباره اجرای توافقات حاصل شده در نشست ناتو در ویلنیوس و اقدامات بعدی برای ادغام اوکراین در این ائتلاف گفتگو کرده است.

زلنسکی به متحدان غربی قول داد که ضد حمله ارتش اوکراین در شرف "شتاب گرفتن" است

نشریه انگلیسی فایننشال تایمز (The Financial Times) روز شنبه گزارش داده است که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین به شرکای غربی خود قول داده است که عملیات ضد حمله ارتش اوکراین «شتاب بیشتری پیدا کند».  به گفته رهبر اوکراین، ارتش روسیه در پس زمینه «تاخیر اجباری» در شروع ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین (AFU) "در مناطق وسیعی چاه حفر کرده و مین گذاری کرده است".

وی مدعی شده که ضد حمله بزودی "شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد" زیرا نیروهای مسلح اوکراین در حال پاکسازی مین ها از مناطق عملیاتی هستند. زلنسکی گفت: ما به لحظه ای نزدیک می شویم که اقدامات مناسب می تواند شتاب بگیرد، زیرا ما در حال گذر از مکان های مین گذاری و مین زدایی خطوط تماس هستیم.

به نوشته این نشریه، نمایندگان کشورهای غربی حاضر در مجمع امنیتی آسپن "از پیشرفت کند عملیات ابراز نگرانی کرده‌اند."

کی‌یف قصد دارد گلوله‌هایی با کالیبر ۱۵۵ میلی متری در داخل تولید کند

ایگور چرنوف، معاون رئیس کمیته امنیت ملی، دفاع و اطلاعات پارلمان اعلای اوکراین (رادا) اعلام  کرد که این کشور قصد دارد تولید گلوله‌های کالیبر ۱۵۵ میلی متری ناتو را در خاک خود راه اندازی کند.

این مقام پارلمانی گفت: ما در حال کار برای تولید ۱۵۵ پرتابه در اوکراین هستیم. <...> این گلوله ها که در اوکراین تولید می شود، سه برابر ارزان‌تر از خرید ما از کشورهای دیگر است. این نماینده رادا مدعی توسعه  گسترش صنایع دفاعی اوکراین شد. به گفته وی، در شرایط کنونی نه تنها شرکت‌های دولتی، بلکه پیمانکاران خصوصی نیز به تولید مهمات مشغول هستند.

پیش از این، آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعتراف کرد که ارتش به دلیل کمبود سلاح نمی تواند همه موشک‌های شلیک شده روسیه را ساقط کند.

وزارت دفاع لهستان از آغاز تعمیر تانک‌های لئوپارد اوکراین خبر داد

ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع جمهوری لهستان روز شنبه در پیامی توییتری اعلام کرد که در خاک این کشور یک مرکز تعمیر و نگهداری تانک های لئوپارد ارائه شده به اوکراین راه اندازی شده است.

به گفته وی، مرکز تعمیرات در منطقه گلیویتسه شروع به کار کرده است و دو دستگاه تانک بعنوان نخستین لئوپاردها از قبل از اوکراین به شرکت بومار تحویل داده شده است.

پیش از این در اواسط ماه جولای، همانطور که روزنامه Handelsblatt گزارش داد، آلمان از مشارکت در ایجاد مرکز تعمیر تانک لئوپارد در خاک لهستان خودداری کرد. به گفته منابع خبری این روزنامه، دلیل این امر به "انتظارات قیمتی کاملاً متورم از سوی طرف لهستانی محاسبه شده" مربوط است. به همین دلیل راه اندازی مرکز تعمیر تانکهای لئوپارد در لهستان به دلیل کمبود قطعات یدکی به تعویق افتاد. 

طی شش ماه در روسیه بیش از ۱۰ هزار نفر قربانی جنایت شدند

بر اساس اطلاعات آماری وزارت امور داخلی روسیه که در وب سایت رسمی این وزارتخانه منتشر شده، در طول شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر در سراسر فدراسیون روسیه قربانی جنایت مختلف شده‌اند که این میزان ۲ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است. در مجموع، در این بازه زمانی ماه ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۳، تعداد ۹۸۳.۷ هزار جرم به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۰ درصد کاهش داشته است.

در مجموع، در نیمه اول سال ۲۰۲۳، در نتیجه اقدامات جنایی ۱۰.۷ هزار نفر کشته شده یا جان خود را از دست دادند که ۲ درصد کمتر از یک سال قبل است و سلامتی ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر (۱ درصد کمتر از سال قبل) نیز آسیب جدی دیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =