آخرین تحولات اوکراین| کاهش سه برابری درخواست روادید روسیه توسط آمریکایی‌ها 

سرنگونی دو پهپاد اوکراینی در آسمان مسکو، تسلیم شدن ۴۰ نظامی اوکراینی، هفت اشتباه سیاسی زلنسکی، زمان تحویل جنگنده‌های F-۱۶ به کی‌یف، نگرانی از تلفات سنگین ارتش اوکراین و افشای نقش مشاورین نظامی ناتو در میدان نبرد، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

 به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، به گزارش روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" در جریان گفتگوهای خصوصی  در مجمع امنیتی آپسن (در کلرادو، ایالات متحده) به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بطور سری گفته شد که کشورهای غربی به پیروزی کی‌یف در میدان نبرد اعتقادی ندارد. بدین ترتیب،  بسیاری از رهبران کشورهای غربی برخلاف اظهارات عمومی اعتراف کردند که به پیروزی نیروهای مسلح اوکراین در ریارویی با روسیه اعتقادی ندارند.

آخرین تحولات اوکراین| سفیر روسیه: لهستان خود را برای اقدامات تهاجمی در مقیاس بزرگی آماده کرده است 

 ولادیمیر زلنسکی به صورت فیزیکی در این رویداد حضور نداشت، اما از طریق لینک ویدیویی با رهبران کشورهای متحد در ارتباط بود و در همین رابطه به شرکای خود اطمینان داد که عملیات ضد حمله ارتش اوکراین «شتاب بیشتری پیدا کند». وی مدعی شد که ضد حمله "تاکنون کند بود"، زیرا نیروهای اوکراینی در حال پاکسازی مین‌ها از مناطق عملیاتی هستند.

در عین حالن، فیلیپ زلیکوف، دیپلمات سابق آمریکایی ابراز عقیده کرده است که "خبر بد" در فصل زمستان در انتظار کی‌یف خواهد بود، زیرا اختلافات جدی در اردوگاه کشورهای غربی در خصوص ادامه کمک به اوکراین آغاز خواهد شد. او به تأثیرات منفی اقتصادی این درگیری و اینکه چگونه ایالات متحده برای سرپا نگه داشتن مقامات کی‌یف دست و پا می زند، اشاره کرده و یادآور شد که این وضعیت در طولانی مدت نمی تواند دوام بیاورد.

روز شنبه داگلاس مک‌کینون، مقام سابق پنتاگون گفته بود که طرف آمریکایی به طور فزاینده ای نگران عدم شفافیت در موضوع هزینه کردن کمک‌های مالی به کی‌یف است و همچنین به ناسپاسی زلنسکی اشاره کرد که دائما "مانند یک کودک لوس و پرتوقع" رفتار می کند. 

این در حالی است که ایالات متحده قرار نیست تجهیزاتی به اوکراین بدهد که بتواند به طور اساسی توانایی‌های ارتش آن را افزایش دهد. به اعتراف مقامات بلندپایه کاخ سفید، بسته کمکی جدید آمریکا شامل موشک های عملیاتی-تاکتیکی ATACMS یا حتی دسته جدیدی از مهمات خوشه‌ای نخواهد بود. واشنگتن بر این باور است که نیروهای مسلح اوکراین می توانند با همان تسلیحاتی که از قبل دریافت کرده‌اند و در عین حال معتقدند که به رغم این کمک‌ها عملیات ضد حمله طبق برنامه پیش نمی‌رود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در سن پترزبورگ، تاکید کرد که نیروهای اوکراینی در هیچ جهت گیری موفقیت نداشتند و ضد حمله کی‌یف را شکست خورده اعلام کرد.

وزارت دفاع روسیه  نیز پیشتر گزارش داد که ارتش اوکراین از تاریخ ۴ ژوئن که ضد حمله آغاز شده در تلاش برای پیشروی در تمامی جهت گیری‌ها ناموفق بوده است. در اواسط ماه جولای، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که تلفات نیروهای مسلح اوکراین از آغاز ضد حمله از ۲۶ هزار نفر فراتر رفته است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و شانزدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وزارت دفاع از دفع حمله دو پهپاد به مسکو خبر داد

وزارت دفاع فدراسیون روسیه صبح امروز، دوشنبه، اعلام کرد که طرف اوکراینی سعی کرد به تاسیساتی در شهر مسکو حمله کند، اما این تلاش‌ها با موفقیت خنثی شدند. 

در کانال تلگرامی این وزارتخانه آمده است: "صبح روز ۲۴ جولای، تلاش کی‌یف برای انجام یک حمله تروریستی دیگر با استفاده از دو هواپیمای بدون سرنشین به تاسیساتی در پایتخت خنثی شد."

لازم به یادآوری است که دو فروند هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی با استفاده از ابراز جنگ الکترونیک سرکوب و متعاقباً سقوط کردند. طبق اطلاعات وزارت دفاع، این حادثه تلفات جانی نداشته است.

جلوگیری از تلاش نظامیان اوکراینی برای فرود در منطقه پل آنتونوفسکی 

رومن کودریان، رئیس مرکز مطبوعاتی گروه نظامی "دنپر"، صبح امروز، دوشنبه، اعلام کرد که نیروهای نظامی اوکراین در جهت گیری خرسون به تلاش‌های ناموفق خود برای فرود در قسمت جزیره سمت چپ رودخانه دنپر در نزدیکی پل آنتونوفسکی ادامه می دهند. به گفته وی، واحدی از نیروهای گروه دنپر گروه خرابکاری و شناسایی اوکراینی را در دو قایق تندرو نابود کرد.

این مقام نظامی یادآور شد که نیروهای توپخانه روسیه به مواضع نیروهای اوکراین در خرسون و در منطقه شهرک کیزومیس آتش گشوده و خسارات جدی به آنها وارد کردند. وی افزود که نظامیان روسی موفق شدند خدمه خمپاره‌انداز، دستگاه خودکششی هویتزر D-۳۰ و مرکز تجمع نیروهای انسانی دشمن را از بین ببرند.

علاوه بر این، وادیم آستافیف، رئیس مرکز مطبوعاتی گروه نظامی "جنوب" (یوگ) نیز صبح امروز به خبرگزاری تاس گفت که رزمندگان این گروه بطور همزمان و با موفقیت  حملات گروه‌های تهاجمی نیروهای نظامی اوکراین را در جهت‌ گیری‌های لیسیچانسک و الکساندر-کالینوفسکی دفع کردند.

روز گذشته نیز  زارش شد که  حملات نیروهای اوکراینی  در مسیرهای لیسیچانسک، سوله‌دار-آرتموفسک، الکساندر-کالینوفسک و مارینسک با موفقیت دفع شدند.

تسلیم شدن بیش از ۴۰ نظامی اوکراینی پس از ۱۳ حمله دفعی توسط ارتش روسیه 

الکساندر ساوچوک، رئیس مرکز مطبوعاتی گروه نظامی "مرکز" امروز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین ۱۳ مرتبه برای بازپس گیری مواضع از دست رفته خود در جهت گیری‌های سواتوفسک و کراسنولیمان تلاش کردند، ولی در نتیجه اقدامات نیروهای گروه مرکز ، دشمن متحمل تلفات قابل توجهی شده و بیش از ۴۰ نیروی نظامی نیز خود را تسلیم کردند.

در نتیجه اقدامات هماهنگ یگان های پیشرفته گروه نیروهای "مرکز" با پشتیبانی آتش توپخانه و حملات هوایی، چند گروه تهاجمی ارتش اوکراین متحمل خسارات قابل توجهی شدند. به گفته ساوچوک، ارتش روسیه سه خودروی جنگی پیاده نظام، چهار خودروی جنگی زرهی و پنج خودروی پیکاپ را منهدم کرده و همچنین یک دستگاه خودکششی D-۳۰ و دو خمپاره انداز ۱۲۰ میلی‌متری را در جریان این عملیات منهدم کرد.

نشریه لهستانی هفت اشتباه زلنسکی را فهرست کرد و نوشت: زلنسکی سیاست را نمی‌فهمد

روزنامه مایسلی پولسکا (Mysli Polska) در تحلیلی نوشته است که ولادیمیر زلنسکی در مقام ، رئیس جمهوری اوکراین هفت اشتباه جدی را مرتکب شده که منجر به بی اعتباری او شده است. 

به نوشته این نشریه، اولین اشتباه، الگوی لباس نظامی پوشیدن  زلنسکی است، اگرچه او خود "نه تحصیلات نظامی دارد و نه درجه نظامی". در نتیجه، در نشست‌های مختلف در سطوح بالا، ظاهر او اغلب به سادگی برای دیگران توهین آمیز است.

دومین اشتباه در سیاست رهبر اوکراین در برداشت غلط او از نقش خود است. این نشریه یادآوری رده که زلنسکی فقط به طور رسمی نقش یک رئیس جمهور را بازی می کند، زیرا همه چیز برای اوکراین اساساً "یا در واشنگتن یا در کاخ باکینگهام" تصمیم گیری می‌شود.

سومین اشتباه، درک نادرست وی از اهداف غرب است: رئیس جمهوری اوکراین تصور می‌کند که، هدف کمپین متحدان غربی کمک به کی‌یف است، در حالی که آنها در واقع تنها به دنبال رسیدن به منافع خود هستند و سرنوشت اوکراین و مردم آن برایشان اهمیتی ندارد.

چهارمین اشتباه محاسباتی و عدم تطابق رئیس جمهور اوکراین است که ابتدا پیشنهادات رهبران کشورهای دیگر را رد می‌کند و سپس از آنها به دلیل عدم اقدام قاطع انتقاد می‌ کند. علاوه بر این، رئیس جمهور اوکراین به مراقبت از نیروهای نظامی و نیازهای آنها توجه ندارد که این امر منجر به از دست دادن شدید محبوبیت زلنسکی در میان مردم اوکراین شده که در شرایط جنگ، این واقعیت مخفی نگه داشته شده است. 

این روزنامه لهستانی در این خصوص افزود: اگر وضعیت برعکس بود و او روند انتخابات را مسدود نمی کرد، می توانست محبوبیت خود را ثابت کند، همانطور که بشار اسد در زمان جنگ در سوریه این کار را انجام داد.

این مقاله اشتباه ششم ولادیمیر زلنسکی را درک نادرست از چگونگی بازسازی اوکراین نامیده و به این واقعیت اشاره کرده که یک رئیس جمهور باید این موضوع را با شرکای غربی خود در میان بگذارد، اما هیچ پیشنهاد و برنامه خاصی ندارد و این مسئله را به عهده آنها گذاشته است.

به عنوان هفتمین جنبه منفی سیاست زلنسکی، این مقاله به عدم مشروعیت قدرت حاکمه اوکراین پس از  انقلاب میدان ۲۰۱۴ اشاره کرده است. در عین حال، نویسنده یادآوری می کند که زلنسکی می توانست همه مشکلات را با روسیه به طور مسالمت آمیز و بر سر میز مذاکره حل و فصل کند و مشروعیت خود را بازگرداند، اما اراده سیاسی کافی برای این کار را ندارد.

وزیر دفاع اوکراین: آموزش خلبانی اف-۱۶ در ماه آگوست آغاز خواهد شد

آالکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین بامداد امروز، دوشنبه، در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان اعلام کرد که آموزش خلبانان نیروهای مسلح اوکراین در مدیریت پرواز با جنگنده‌های F-۱۶ آمریکایی از ماه آگوست آغاز می شود. به گفته رزنیکوف، آموزش خلبانان اوکراینی حداقل شش ماه طول خواهد کشید. 

وی ابراز امیدواری کرد که نیروهای مسلح اوکراین بتوانند تا بهار سال ۲۰۲۴ از این جنگنده‌ها در آسمان این کشور استفاده کنند. رزنیکوف با اشاره به اینکه دوره آموزشی به احتمال زیاد در هلند و دانمارک برگزار خواهد شد، امکان آموزش خلبانان در لهستان یا انگلیس را نیز بعید ندانست. 

به گفته وزیر دفاع، اگر نیروهای مسلح اوکراین F-۱۶ در اختیار داشته باشند، "مطمئنا" عملیات ضد حمله پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

امیدواری وزیر دفاع اوکراین به عضویت در ناتو در سال ۲۰۲۴ 

آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین انتظار دارد که کشورش در اجلاس سران ناتو در تابستان سال ۲۰۲۴ به عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی پذیرفته شود. او در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان ابراز عقیده کرد که نشست بعدی در واشنگتن را لحظه ای می بیند که اوکراین عضویت ناتو را دریافت خواهد کرد.

وزیر دفاع گفت: "چه کسی می داند، شاید نشست سران ناتو در واشنگتن روز بسیار مهمی برای اوکراین باشد." وی در عین حال اذعان کرد که این کشور تنها پس از پایان درگیری نظامی قادر به پیوستن به این ائتلاف خواهد بود. رزنیکوف ابراز امیدواری کرد که این درگیری تا تابستان آینده پایان یابد. وی مدعی شد که در این فاصله، کی‌یف به انجام اصلاحات لازم برای عضویت در ناتو ادامه خواهد داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران ویلنیوس گفته بود که این ائتلاف زمانی از اوکراین دعوت خواهد کرد که کشورهای متحد در ناتو به این نتیجه رسیده باشند که همه شرایط آن فراهم شده است. به گفته وی، مقامات کی‌یف باید نهادهای دفاعی و امنیتی خود را مدرنیزه و اصلاح کنند. استولتنبرگ یادآور شد که ناتو هرگز چارچوب زمانی برای پیوستن کشورها به ائتلاف تعیین نمی‌کند.

پیش از این، مقامات بروکسل و رهبران کشورهای عضو بارها تاکید کردند که الحاق اوکراین به این ائتلاف در حالی که این کشور در وضعیت جنگی قرار دارد، غیرممکن است.

عضویت اوکراین در ناتو در جهت تامین منافع مردم این کشور نیست

نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا که صبح امروز، دوشنبه منتشر شده، ابراز عقیده کرد که پیوستن این کشور به ناتو فایده ای برای مردم اوکراین ندارد، بلکه فقط برای مقامات کنونی کی‌یف مفید خواهد بود.

این سیاستمدار اوکراینی گفت: «مقامات کی‌یف نماینده واقعی مردم اوکراین نیستند. وقتی می‌پرسید که اوکراین به چه نوع تضمین‌های امنیتی نیاز دارد، این مسئله به امنیت اوکراین مربوط نیست، بلکه در مورد امنیت ولودیمیر زلنسکی، یاکسی است که جایگزین او خواهد شد. یعنی صحبت بر سر ضمانت های امنیتی برای یک رژیم طرفدار آمریکا در اوکراین است - اینگونه باید به درستی این موضوع فرموله شود تا واقعیت آن بطور واضح درک شود.»

به عقیده آزاروف، در حالی که تضمین های امنیتی تنها با مقاماتی قابل مذاکره است که منافع مردم این کشور را در نظر بگیرند. و اگر در مورد اوکراین صحبت کنیم، لازم است تا یک دولتی وجود داشته باشد که بر اساس منافع مردم اوکراین هدایت شود. سپس می توانید با آن درباره چیزی مذاکره کنید.

آزاروف افزود که مردم اوکراین می توانند بدون عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی به خوبی می توانند به زندگی خود ادامه دهند و نیازی به آن ندارند و این مسئله در نظرسنجی های واقعی مشخص شده است.

حمایت از "فرمول صلح" زلنسکی راهی به بن بست رسیده است

نیکولای آزاروف، نخست وزیر سابق اوکراین، در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد  که به اصطلاح "طرح صلح" ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای حل و فصل صلح آمیز از ابتدا غیر واقع بینانه بود و حمایت غرب از آن منجر به تغییر واقعی نخواهد شد.

آزاروف گفت: «حمایت از "فرمول صلح" زلنسکی به معنای بن بست است. و خود "طرح زلنسکی" به احتمال زیاد توسط خود آمریکایی‌ها ابداع شده است. بنابراین طبیعتاً از آن حمایت می کنند. اما آیا این طرح واقع بینانه است؟ مسلماً خیر. بنابراین، تا زمانی که آمریکا و  متحدانش در  ناتو در مسیر درست حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع قرار نگیرند، هیچ پیشرفت واقعی در مناقشه کنونی حاصل نخواهد شد. و این کاملاً واضح است.»

نخست وزیر سابق اوکراین افزود: ۱۰ سال پیش که پس از کودتای سال ۲۰۱۴ مجبور به مهاجرت به روسیه شده  و بلافاصله اعلام کرد که آمریکا نقش اصلی را در بی ثبات کردن اوضاع اوکراین بازی می کند. و مناقشه نظامی کنونی نیز تا زمانی که مسکو و واشنگتن به یک طرح سازش بین خود دست نیافته باشند، همچنان تشدید خواهد شد.

در نوامبر سال ۲۰۲۲، رئیس جمهوری اوکراین در اجلاس گروه ۲۰ طرحی ۱۰ ماده‌ای از فرمول خود را برای برقراری صلح نام برد. شرایط آن شامل امنیت  هسته‌ای، رادیواکتیوی، غذایی و انرژی، آزادی تمامی اسیران جنگی، بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین، خروج تمامی نیروهای روسیه و توقف درگیری نظامی، بازگشت عدالت، مقابله با اکویست، جلوگیری از تشدید تنش و ثبت پایان عملیات ویژه نظامی روسیه است.

افشای تلفات زیاد و تضعیف روحیه پرسنل نیروهای مسلح اوکراین 

نظامیان نیروهای مسلح اوکراین در گفتگو با روزنامه "کی‌یف پست" فاش کردند که ارتش این کشور در جریان ضد حمله متحمل تلفات بسیار سنگینی شده و به دلیل تلاش های ناموفق در جریان ضد حمله، روحیه نیروهای اوکراینی در حال سقوط است.

 آنها یادآور شده‌اند که روحیه هم رزمانشان به دلیل تلفات مداوم و فزاینده بشدت در حال تخریب است. یک پزشک نظامی اوکراینی به این روزنامه گفت: "طی یک ماه گذشته، ما فقط یک و نیم کیلومتر پیشرفت کرده ایم. ما سانتی متر به سانتی متر جلو می رویم، اما فکر نمی کنم این نتیجه ارزش از دست دادن منابع انسانی و تجهیزاتی را که ما خرج کردیم، داشته باشد."  این پزشک شرایط را بسیار سخت خوانده و روحیه نظامیان اوکراینی را بسیار ضعیف توصیف کرد.

 وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرد که  ارتش اوکراین از تاریخ ۴ ژوئن که ضد حمله آغاز شده در تلاش برای پیشروی در تمامی جهت گیری‌ها ناموفق بوده است. در اواسط ماه جولای، وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو گفت که تلفات پرسنل نیروهای مسلح اوکراین از آغاز ضد حمله از ۲۶ هزار نفر فراتر رفته است.

سفر دبیر شورای امنیت روسیه به آفریقای جنوبی

نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه قرار است در روزهای ۲۴ تا ۲۵ جولای (دوشنبه و سه شنبه) به منظور گفتگو با همتایانش از کشورهای عضو گروه بریکس به جمهوری آفریقای جنوبی سفر کند. 

طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی شورای امنیت، نیکولای پاتروشف در ژوهانسبورگ در سیزدهمین نشست سالانه نمایندگان عالی مسئول امور امنیتی کشورهای بریکس و همچنین در یک نشست گسترده جداگانه در قالب دوستان گروه بریکس در سطح دبیران شوراهای امنیت و مشاوران امنیت ملی شرکت خواهد کرد».

لازم به یادآوری است که نشست سران بریکس از ۲۲ تا ۲۴ آگوست در ژوهانسبورگ برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود که موضوع گسترش گروه بریکس در این اجلاس در مرکز توجه باشد، چرا که تعدادی از کشورهای جهان قصد خود را برای پیوستن به این انجمن اعلام کرده‌اند.

بلینکن: ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین "به سختی پیش می‌رود"

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده شب گذشته اعتراف کرد که عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین به سختی پیش می رود و ممکن است چند ماه دیگر ادامه یابد.او در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان گفت: ضد حمله ارتش اوکراین در یکی دو هفته آینده تمام نخواهد شد. ما هنوز در حال بررسی گزینه چند ماهه هستیم.

 وزیر امور خارجه ایالات متحده مدعی شد که ظاهراً ضد حمله ارتش اوکراین هنوز در مراحل نسبتاً اولیه است. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه روز یکشنبه از شکست ضد حمله نیروهای نظامی اوکراین خبر داده و یادآور شد که تعداد بی‌سابقه‌ای تجهیزات غربی طی چند روز گذشته نابود شده است.

چند روز قبل،  ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین  نیر خود اعتراف کرد که ضد حمله به دلیل ارسال کند تسلیحات نظامی به کی‌یف از سوی کشورهای غربی، بسیار سخت پیش می رود. به گفته وی، مقامات کی‌یف زمان لازم برای آماده سازی حمله را محاسبه نکرده بودند.

بلینکن: تحویل جنگنده F-۱۶ به اوکراین چند ماه طول می‌کشد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه سی.ان.ان  مشخص کرد که اوکراین جنگنده‌های F-۱۶ را حتماً دریافت خواهد کردد، اما انتقال آنها به کی‌یف چندین ماه طول خواهد کشید. 

وی گفت: این فقط مربوط به خود تجهیزات نیست. ما در مورد آموزش، امکانات تعمیر و نگهداری آنها و امکان استفاده در عملیات تسلیحات ترکیبی صحبت می‌کنیم که زمان لازم دارد.

بلینکن همچنین بر اهمیت آماده سازی نیروهای نظامی اوکراینی برای اجرای عملیات و استفاده از جت های جنگنده آمریکایی تاکید کرد. وزیر خارجه گفت: «مهم است که بر حصول اطمینان از این امر که آنهایی که اف-۱۶ را دریافت می‌کنند، به درستی آموزش دیده وبتوانند به درستی به این هواپیماها خدمات رسانی کرده و به طور هوشمند از آنها استفاده کنند، تمرکز کنیم.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده، چند روز قبل یادآور شد که تحویل جنگنده‌های F-۱۶ به اوکراین ممکن است تا پایان سال جاری آغاز شود، اما بعید است که آنها بتوانند تغییری در روند درگیری نظامی بدهند. به عقیده وی، ارتش  اوکراین بیش از همه به توپخانه نیاز دارند.

چندی پیش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که ایالات متحده و اقمارش در ناتو با انتقال F-۱۶ به اوکراین، تهدیدی برای استفاده از  تسلیحات هسته‌ای علیه روسیه ایجاد می‌کنند.

مقام نظامی روس: مشاورین ناتو در نیروهای مسلح اوکراین وظیفه نظامی دارند

ژنرال آندری ماردویچیف، فرمانده گروه نظامی "مرکز" روسیه  روز یکشنبه فاش کرد که مشاورین نظامی کشورهای عضو ناتو عملاً در صفوف نیروهای مسلح اوکراین به عنوان اعضای تیم‌های دفاعی فعالیت دارند.

 این مقام نظامی یادآور شد: سربازان روسی به طور مرتب سخنان مزدوران خارجی را توسط وسایل رادیویی شنود و ضبط کرده و سربازان اسیر نیروهای مسلح اوکراین نیز در مورد آنها صحبت می‌کنند. به نظر می رسد که در هر گردان حداکثر ۱۰ مزدور خارجی عمدتاً از کشورهای حوزه دریای بالتیک، لهستان و گرجستان وجود دارد.

موردویچف یک مصاحبه رادیویی گفت: "در اصل، آنها به عنوان مشاور نظامی و اعضای تیم‌های دفاع عمل می کنند."

هفته گذشته وزارت دفاع روسیه گزارش داد که تاکنون ۴ هزار و ۹۹۰ جنگجوی خارجی در منطقه عملیاتی کشته شده اند. وزارت دفاع یادآور شد که بیش از ۴ هزار مزدور دیگر از مناطق درگیری فرار کردند و خاک اوکراین را ترک کردند.

نشست شورای ناتو-اوکراین روز چهارشنبه برگزار خواهد شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه، ۲۶ جولای به درخواست کی‌یف، نشست شورای اوکراین-ناتو را برگزار خواهد کرد.  موضوع صادرات غلات اوکراین در مرکز توجه رایزنی‌ها قرار خواهد داشت.

به گزارش یک شبکه تلویزیونی بلژیکی، هدف از این رویداد "رایزنی در مورد آخرین تحولات پیرامون اوکراین و بحث در مورد حمل و نقل غلات از طریق دریای سیاه" است. این نشست با در سطح سفرای کشورهای عضو برگزار خواهد شد.

استولتنبرگ روز شنبه در کانال تلگرامی خود یادآور شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، خواستار تشکیل شورای اوکراین-ناتو شده است.

در عین حال، زلنسکی به وزارت امور خارجه این کشور دستور داد تا سیگنال‌های رسمی به سازمان ملل و ترکیه را برای تعیین آمادگی برای ادامه ابتکار عمل صادرات غلات، بدون مشارکت روسیه ارسال کند. میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، روز گذشته ابراز نگرانی کرد که هیچ کشوری جرات نخواهد کرد کشتی‌های خود را پس از فسخ توافق غلات به بنادر اوکراین بفرستد.

کاهش سه برابری درخواست روادید روسیه توسط آمریکایی‌ها 

نادیژدا شومووا، رئیس بخش کنسولی سفارت روسیه در ایالات متحده در مصاحبه با خبرنگار ایزوستیا اعلام کرد که کاهش قابل توجهی در تعداد تقاضای روادید برای سفر به روسیه در سال ۲۰۲۳ در ایالات متحده مشاهده شده است.

این دیپلمات گفت: برای ما خیلی زود است که نتایج کل سال ۲۰۲۳ را جمع بندی کنیم و اعداد دقیق را ارائه کنیم. اما اگر تعداد مجوزهای ورود صادر شده را در طول ژانویه تا جولای را با سال گذشته مقایسه کنیم، این میزان تقریباً سه برابر کاهش یافته است.

به گفته وی، این امر تحت تأثیر تبلیغات ضدروسی در رسانه های آمریکایی است. در همان زمان، این دیپلمات یادآور شد که صدور ویزا در سفارت روسیه مانند گذشته انجام می شود. در حالی که شهروندان روس مجبورند برای دریافت مدارک لازم برای سفر به آمریکا به کشورهای دیگر پرواز کنند.

سفارت ایالات متحده در مسکو کار بررسی انواع اسناد روادیدی را به بهانه کمبود کارکنان خود متوقف کرده است. علاوه بر این، دولت ایالات متحده قصد ندارد فعالیت سرکنسولگری خود در شهرهای ولادی واستوک و ایکاترینبورگ را از سر بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =